Al tijden is de Tweede Wereldoorlog populair in de gamewereld. Er verschijnen vooral veel WOII-shooters de laatste tijd, maar ook het RTS-genre kent veel WOII-games. Ook Relic heeft besloten om mee te doen in dit geweld. Is Company of Heroes het zoveelste WOII-spelletje of heeft Relic wat meer noten op de zang. GameQuarter ging voor jullie op onderzoek uit.
In het verleden heeft Relic bewezen dat ze goede RTS-games kunnen maken. De ontwikkelaar kwam in 1999 met Homeworld op de proppen, vijf jaar later kwamen ze me het mooie Warhammer 40.000: Dawn of War. Deze games speelden zich allemaal af in een futuristische setting, in Company of Heroes daarentegen gaan we terug in de tijd. We gaan namelijk terug naar 6 juni 1944; de geschiedeniskenners onder ons zullen wel weten dat die betreffende dag “D-day” is.
In het spel krijg je op deze dag de macht over de Able Company . Met dit groepje moet je ten eerste veilig aan land komen in Normandië. Behalve dat moet je ook verschillende Franse steden heroveren. Dit hele avontuur beleef je in de single player mode, die vijftien missies telt. Deze mode is een combinatie van geanimeerde scènes en echte actie. De missies zijn vrij gevarieerd, zo heb je missies waar je een heel kamp kunt opzetten, maar er zijn ook missies die je met een paar manschappen op moet lossen.
Het spel kent een uitgebreid aanbod aan manschappen. Je infanteriekorps bestaat uit simpele soldaatjes tot zelfs mortierwerpers. Daarnaast kent het spel een leuk aanbod aan voertuigen. Denk je dat je het met deze manschappen niet aankunt? Dan kun je altijd nog je piloot oproepen en die dropt op zijn beurt dan enkele parachutisten achter de vijandelijke linie’s. Echt origineel is het niet, maar het blijkt wel effectief te zijn.
Maar voor de productie van je manschappen/ gebouwen heb je wel resources nodig. Hier heeft Relic een handig systeem voor gebouwd. In elke map zitten namelijk enkele plekken die je in je bezit moet zien te krijgen. Door deze plekken in je bezit te hebben, krijg je namelijk Fuel-, Soldier- en Ammo-punten. Zonder deze strategische locaties in je bezit te hebben, kun je na een tijdje geen voertuigen of soldaten produceren. En zonder ammunitie zal je ook geen oorlog winnen. Dit is (in tegenstelling tot veel RTS-games) niet oneindig. Ook je tegenstander wil natuurlijk deze plekken in zijn bezit hebben, dus zal je een voortdurende strijd moeten leveren om deze plekken onder jouw controle te houden (vooral in multiplayer en skirmishmode).
Wat Company of Heroes zo speciaal maakt is, dat bijvoorbeeld alles kapot kan gaan. Ook gaat alles op een andere manier kapot, dus er hoeft niet altijd een grote explosie te zijn. Hoe gebouwen kapot gaan, hangt af van je wapen. Een tank zal een gebouw van de kaart af kunnen vegen, maar als het gebouw in elkaar stort, zal het wel een barricade vormen en dan moet je een andere route nemen. Tevens is het puin een handige schuilplaats voor jouw manschappen. Deze manschappen kunnen achter zowat alles schuilen, van hout tot een stenen muur. En anders kunnen ze zich nog altijd in een kuil verstoppen. Hoe steviger de bouwstof van je schuilplaats, hoe veiliger je zit. De veiligheid van jouw soldaten wordt aangegeven met een schild die de volgende kleuren aan kan nemen: rood (slecht beschut), oranje (redelijk beschut), groen (goed beschut).
Om dit een beetje realistisch op je beeldscherm te toveren, maakt het spel gebruik van de Havok Physics Engine. Hierdoor stijgt het realisme van de physics en wordt het spel realistischer. Ook met de kunstmatige intelligentie zit het wel snor. Een groepje soldaten zal nooit over een open veld rennen. Ze zullen proberen zo veilig en gezond mogelijk de ander kant te halen.
Verder kunnen we melden dat het multiplayer systeem en de skirmishmode goed in elkaar lijken te steken. Zoek je ideale setting op en voer je eigen oorlog uit, alleen of met vrienden. In de versie die wij mochten testen, liep dit reeds soepel.
Conclusie
Het deel van het spel wat wij mochten spelen, zag er grafisch prima uit. De previewversie werkt al zo verslavend, dat ik bijna vergat dat er nog een preview afgeleverd moest worden. Volgens mij wordt dit gewoon één van de beste RTS-games van dit jaar. Maar om een echt oordeel te vellen, zullen we moeten wachten tot 29 september. Dan ligt Company of Heroes namelijk in de winkels.
0 reacties op "Company of Heroes"
Gelieve eerst in te loggen of te registreren om een reactie te plaatsen a.u.b.
Log in of registreer hier