Lang geleden (enkele jaren) was nog duidelijk tot welk genre een spel behoorde. Een strategisch spel was een strategy game, terwijl je als speler bij een RPG vanuit een derde persoonsaanzicht een spelkarakter bestuurde. Hoe anders is dat anno 2009, waarbij geen enkel spel meer slechts toebehoort aan één genre, zo ook Demigod. Demigod is namelijk een pure mix van een Real Time Strategy en een Role Playing Game, opgevuld met elementen uit een actiegame. Is dit spel een succesvolle combinatie van deze drie genres?
Demigod dus, hetgeen Engels is voor halfgod. Het spel draait namelijk om deze halfgoden, die ik gemakshalve maar gewoon Demigods zal noemen. Als speler moet voorafgaand aan een spel een Demigod gekozen worden. Zoals bij RPG’s heeft een speler keuze uit verschillende karakters (in dit geval acht stuks).
Deze acht Demigods verschillen gelukkig enorm van elkaar. Zo heb je de keuze uit een vrij normale Demigods (Assassins), die, zoals ongeveer standaard in de RPG-wereld, sterker worden naarmate het karakter in level stijgt. Bovendien worden er speciale aanvallen (skills) vrijgespeeld, waarmee je het je tegenstander lekker lastig kunt maken.
Het tegenovergestelde van deze halfgod zou je trouwens in een strategy-game verwachten, maar ook een strategische Demigod, de General, zit in het spel. In de game lopen naast de halfgoden ook legertjes aan strijdkrachten rond. Bij de Assassins helpen deze troepen je, maar heb je zelf geen invloed op de heldhaftige mannetjes. Bij de Generals heeft de speler ook de mogelijkheid om de helpende hand zelf te sturen. Dit strategische aspect maakt het spel ook voor niet-RPG-liefhebbers interessant.
Wat overigens direct opvalt bij een potje Demigod, is de kleine wereld. Dus geen uitgestrekte RPG-werelden of uitgebreide strategy-maps. In plaats daarvan is er sprake van simpele, kleine maps. Die omschrijving klinkt enigszins suf, maar daar is geen sprake van. Demigod lijkt namelijk enorm op een actiespel. Doordat alles redelijk kleinschalig is, kom je voortdurend vijanden tegen, waardoor de actie constant is.
In totaal heb je acht mappen waar je kunt spelen. Dit klinkt misschien weinig, maar de ontwikkelaar biedt liever acht uitgebalanceerde mappen aan, dan vijf leuke mappen, opgevuld met dertig minder leuke. De mappen die ik gespeeld heb in previewversie smaakten in ieder geval naar meer.
Sowieso vond ik de complete multiplayerzijde van het spel wel interessant. Het is heerlijk om snel en tactisch de strijd aan te gaan met de menselijke tegenstanders. Of het spel in de singleplayermodus ook interessant is, is de vraag nog. In de previewcode was alleen de multiplayermodus toegankelijk. Ik betwijfel of de singleplayer het niveau van de multiplayermodus kan evenaren. De online potjes waren namelijk vooral interessant door de vele actie die bij de gevechten tussen menselijke spelers loskwam.
Conclusie
Demigod is een unieke combinatie van RPG-, Strategy- en actiegame-elementen. Het spel kent de karaktersgroei van een RPG, de tactische mogelijkheden uit een Strategygame en de actievolle en snelle gameplay van een actiegame. Of het spel werkelijk een groot succes gaat worden is afhankelijk van de singleplayer en de variatie in spelvormen en in-game items. De eerste spelervaring smaakte in ieder geval naar meer.
0 reacties op "Demigod"
Gelieve eerst in te loggen of te registreren om een reactie te plaatsen a.u.b.
Log in of registreer hier