Al meer dan dertig Dragon Ball Z-titels zijn de revue gepasseerd en ontwikkelaars lijken er maar niet genoeg van te krijgen. Verleden jaar al bracht spelletjesfabrikant Dimps de eerste Dragon Ball Z-titel naar de volgende generatie spelcomputers, te weten de Xbox 360 en PlayStation 3. Komende maand doen Goku en zijn kornuiten weer dezelfde spelcomputers eer aan. Dan verschijnt namelijk Dragon Ball: Raging Blast, de spirituele opvolger van de derde Tenkaichi-game die destijds voor de PlayStation 2 verscheen.
Waar Burst Limit 21 speelbare karakters telde, doet Raging Blast daar een flinke schep bovenop door maar liefst 70 personages te introduceren. Daaronder vallen natuurlijk Goku met al zijn vrienden en vijanden en enkele verrassingen waaronder de Ginyu Force (ontbrak geheel in Burst Limit), Yajirobe en Bulma. Daarnaast kunnen we nooit eerder vertoonde versies verwachten van Broly van Vegeta. In een gevecht kunnen ze immers in een Super Saiyan 3 transformeren. Bovendien is het mogelijk om de kledij van alle personages op meerdere manieren aan te passen.
Ook op het gebied van stages raast Raging Blast de 'concurrent' voorbij. Er zijn maar liefst 10 stages ontwikkeld door ontwikkelaar Spike, dat is het dubbele dan dat we vorig jaar in Burst Limit te zien kregen. Alle tien de stages zijn enorm groot, zowel op verticale als horizontale wijze. Inderdaad, Raging Blast hanteert een driedimensionale speelwijze met ook nog eens destructieve omgevingen. Werp je tegenstander in torens en gebouwen of laat met je krachten een berg instorten om schade aan te richten. Je hebt een heel stadium aan superkrachten om dit te doen, dus maak je daar vooral geen zorgen over.
Een minpunt aan deze grote spelwereld is dat de omgevingen grafisch niet om over naar huis te schrijven zijn. Ze lijken zelfs uit een PlayStation 2-versie te komen, zo ongedetailleerd oogt het momenteel. Hier tegenover staat wel dat de personages en de aanvallen net uit de serie lijken te komen. Ze komen zelfs nog beter tot hun recht als in Burst Limit, dat grafisch al een hoogvlieger was. Bovendien speelt het spel in tegenstelling tot vorige titels op een keurige 60fps, waardoor alles vlot zal verlopen. Verder is er enorm veel aandacht besteed aan de gezichten van de karakters. Zo veranderen de gezichtsuitdrukkingen constant en kijken ze dus nooit statisch en hetzelfde.
Ook qua modi krijgen Dragon Ball Z-liefhebbers genoeg voor hun kiezen. De verhaalmodus loopt bijvoorbeeld van de eerste aflevering van Dragon Ball tot aan de laatste van GT. In totaal is deze modus dan ook meer dan 100 gevechten rijk, met alle gesproken zinnen uit de Tv-serie van dien. Naast de Engelse stemmen zijn ook de Japanse voice-overs in het spel verwerkt. Verder zijn er zogeheten ‘What If’-scenarios, die bepaalde gebeurtenissen op een andere manier vertolken. Hoe zou het bijvoorbeeld zijn gegaan als Frieza van Goku gewonnen zou hebben? Logischerwijs kunnen we in Raging Blast ook online tegen elkaar opnemen.
Conclusie
Op kwantitatief gebied overtreft Dragon Ball: Raging Blast Burst Limit op alle gronden, maar het is afwachten of dat ook voor de kwaliteit geldt. Op papier klinkt het spel van Spike in ieder geval veelbelovend. Al is het alleen dat je als vechter kan gaan en staan waar je wilt en je overal een gigantische schade aan kunt richten. Of deze manier van vrijheid een goede gameplay op gaat leveren, komen we volgende maand achter. Maar zoals het er nu naar uitziet krijgen de fans weer eens een volwaardige Dragon Ball Z-titel voorgeschoteld.
0 reacties op "Dragon Ball: Raging Blast"
Gelieve eerst in te loggen of te registreren om een reactie te plaatsen a.u.b.
Log in of registreer hier