Stel je eens voor dat elke actie die onderneemt, effect zou hebben op je toekomst. Je komt bijvoorbeeld een zwerver tegen die jou om een euro vraagt, maar die jij, zo gierig als je bent, hem niet wilt geven. Na een paar weken met dit soort acties te hebben geleefd sta je op. Je poetst je tanden en wilt gel in je haren smeren om die prak in model te krijgen. Opeens valt je iets op, in eerste instantie lijken het twee puntige puisten, maar naarmate je dichterbij de spiegel komt zie je dat het hier niet gaat om puisten. Het zijn twee kleine hoorntjes op je hoofd!
De eerste Fable-game stamt alweer uit 2004. In deze game had een groot gedeelte van je acties effect op het verloop van de game. Zo had je in bepaalde quests de keuze om iemand te laten leven, of juist zijn of haar leven te beëindigen. Volgens vele fans (waaronder ikzelf) kwam deze game vrijwel alle beloftes na, maar lang niet iedereen was het eens met deze mening. Met Fable 2 wil Lionhead Studios ervoor zorgen dat iedereen deze mening deelt.
Een van de grootste kritiek punten van het eerste deel, was toch wel het feit dat je niet zo veel effect had op de omgeving en dergelijke. Dus Lionhead is hard aan het werk geslagen dit te verbeteren en kwam met het volgende voorbeeld. Stel je komt in het begin bij een klein dorpje, waar een paar kleine winkeltjes zitten en je slacht alles en iedereen af. Na een tijdje in de game te hebben rondgelopen, kom je weer terug bij het dorpje en je ziet dat het hele gebied is overgenomen door de natuur. De winkeltjes zijn helemaal afgebroken door bomen en andere gewassen. Had je in het begin van de game flink je geld lopen spenderen in het dorpje, dan was deze uitgegroeid tot een stadje en een stadje heeft een burgemeester nodig. Die rol had jij dan op je kunnen nemen, maar ja jij moest weer zo nodig het dorpje uitmoorden. Dit zijn allerlei keuzes die een belangrijke rol spelen in Fable 2.
De belangrijkste keuze van het spel, komt eigenlijk al meteen in het begin. Je zult namelijk moeten kiezen of je een mannelijk personage zal besturen of een van het vrouwelijke geslacht. Nu zal je vast wel denken “man wat maakt dat nou uit, alleen het uiterlijk is een klein verschil.” Deze mensen hebben het helemaal bij het verkeerde eind. In het eerste deel kon je al de liefde bedrijven, maar dit had geen verdere consequenties. In Fable 2 zitten er wel degelijk consequenties aan. Alvorens je het hele erge gaat doen, heb je namelijk de keuze om veilige of onveilige geslachtgemeenschap te kiezen. Kies je voor de tweede mogelijkheid, dan bestaat er de kans dat je vrouw zwanger raakt, maar heb je er voor gekozen een vrouw te besturen dan zal je dus zelf zwanger kunnen raken. Mocht je zwanger raken, dan kun je voorlopig geen monsters verslaan aangezien je een kind moet baren. Is het kleine mensje eindelijk geboren, dan zal deze het gedrag van zijn vader of moeder overnemen. Mocht je dus een geweldig goed persoon zijn, dan zal het kind iedere dag netjes naar school gaan en een appeltje meenemen voor de onderwijzer. Ben je echter een totaal slecht persoon, dan zal je kind spijbelen en op straat gaan hangen, stelen of andere mensen in elkaar slaan. Kinderen nemen nou eenmaal het gedrag van vader en moeder over.
Sommige mensen hebben geen zin in kinderen, maar willen toch een beetje gezelschap. Een hond is dan een goede keuze. Deze viervoeters zitten ook in Fable 2. Aan het begin van de game krijg je een puppy en deze zal ook veel van jou gedrag overnemen. Bij een goed baasje zal de hond een lief een speels dier worden die andere mensen kan helen, maar ben je een slecht baasje dan zal de hond een zwarte gemene killer worden. De hond bestuur je overigens niet direct. Lionhead heeft hier specifiek voor gekozen, omdat het anders te ingewikkeld zou worden om elke actie van de hond weer aan een knop van de controller te linken. Daarom heeft de ontwikkelaar ervoor gekozen om de hond doormiddel van emoties te besturen. Deze speelden in het eerste deel al een grote rol, maar in dit tweede deel des te meer.
Om een echte held of juist het tegenovergestelde hiervan te worden, zul je wel moeten knokken. Waar je in het eerste deel nog met wat knoppen geram een heel eind kwam, zul je nu serieus aan de slag moeten doormiddel van allerlei combo’s. Denk hierbij niet aan ongewikkelde knoppen combinaties, het is uiteraard geen Tekken. Nee Lionhead houdt het allemaal bij één knop. Met de X-knop kun je al je aanvallen doen. Simpel, dat is wat je nu denkt, maar dit is alles behalve makkelijk. In het begin zul je met wat geram op de knop wel een heel eind komen, maar naarmate je verder komt zul je toch wel met wat beters moeten komen. Als je de X-knop een langere tijd ingedrukt houdt, zul je een harde slag geven en bij een korte tip op de knop zul je een vlugge steek uitvoeren. Op deze manier kun je allerlei combinaties maken. Natuurlijk kun je in een klein steegje niet allerlei grote bewegingen maken. Dus ook in Fable 2 gaat dit niet door, je zult in kleine steegjes alleen maar kleine steekbewegingen kunnen maken.
Als je eenmaal de vetste combo’s uit je mouw strooit, zullen er allerlei instrumenten gaan spelen. Des te vetter de combo’s, des te meer instrumenten er zullen gaan spelen. Zo ontwikkel je dus je eigen theatrale muziek in deze game en dat is natuurlijk veel beter dan een simpel muziekje dat begint als je gaat vechten en stopt als je iedereen verslagen hebt. De ontwikkelaar heeft de game Rez als inspiratiebron genomen. Deze game is namelijk de eerste game die dit introduceerde. Net als in Rez zul je je eigen instrumenten kunnen bepalen en die ook vrij kunnen spelen.
Natuurlijk raak je tijdens het vechten gewond, iets dat in het eerste deel van Fable voor nog al veel gezeur zorgde. Je raakte namelijk vrij snel onder de littekens, maar daar heeft Lionhead iets op bedacht. Als je neer wordt geslagen, zullen vijanden op je in blijven hakken en zo allerlei littekens creëren. Je kunt namelijk niet dood in Fable 2. Maar als je helemaal onder de littekens zit, zullen vrouwen je niet meer zien zitten, zijn kinderen bang voor je en zul je in het ergste geval bepaalde quests niet kunnen doen, omdat je er simpelweg te eng uit ziet. Daarom kun je zodra je wordt neergeslagen je dood afkopen met ervaringspunten en/of in-game geld.
Tijdens de E3 tipte Peter Molyneux, de bedenker van Fable, naar een multiplayer modus. Hij mocht hier helaas geen verdere informatie over kwijt, hij kon enkel het volgende kwijt: “ik houd van co-op, ik houd van multiplayer en ik houd ervan dat mensen virtueel stoer doen tegenover andere mensen.” Meer mocht hij niet vertellen, maar als je straks online jouw eigen personage kunt showen tegenover de rest van de wereld, dan kan je maar beter zorgen dat je die lelijke littekens hebt afgekocht.
Conclusie
Het lijkt er op dat Fable 2 een overtreffende trap wordt van wat de originele Fable al was. De keuze tussen man of vrouw, de keuze tussen zwanger raken of juist niet, maken deze game behoorlijk interessant. Ook de van de hond lijkt veel toe te voegen aan de game. Het vechtsysteem en het afkopen van de dood lijkt voor veel moeilijke keuzes te gaan zorgen en dat past geheel in de stijl van Fable. Of Peter Molyneux weer te groots denkt met Fable 2 zal in 2008 blijken, maar tot nu toe lijkt het een goede game te gaan worden.
0 reacties op "Fable II"
Gelieve eerst in te loggen of te registreren om een reactie te plaatsen a.u.b.
Log in of registreer hier