Gate Zero speelt zich af in de verre toekomst. In 2072 gaat de maatschappij gebukt onder de heerschappij van UniFi. Dit bedrijf heeft zijn vingers niet enkel in elke pap zitten, maar dicteert ook uit welke ingrediënten het bestaat en waar die geproduceerd worden. Vrijheid van meningsuiting is nu een illusie en enige literatuur die niet hun verhaal papegaait, wordt uitgebannen. Zo ook een mysterieus boekje genaamd de Bijbel welke hoofdpersoon Max zijn oma koestert.

Een hele andere wereld
Dit boek wordt plots heel belangrijk voor Max en zijn neef Hector, wanneer omalief komt te overlijden. Ze had behoorlijk wat centjes weggestopt en jullie krijgen de kans om die te erven. Maar dan moeten jullie wel haar mysterie oplossen, welke samenhangt met dat boek. Gelukkig is tijdreizen in 2072 geen fictie meer en kunnen jullie een verborgen tijdmachine gebruiken om dit raadsel te ontrafelen.
Je reis gaat van de verre toekomst hierna naar het verre verleden. We komen in 28 na Christus in de stad Capernaum, waar we al snel ontdekken dat we niet de enige tijdreizigers zijn. UniFi probeert met het verleden te rommelen, om zo invloeden te voorkomen die hun positie in het heden kunnen aantasten. De exacte details van hun plan ken ik niet, maar van hun methodes mocht ik een klein voorproefje krijgen tijdens mijn kennismaking.

Assassin’s Creed: Crusade
Deze kennismaking begint met Max die een wandeling maakt met een lokale jongen genaamd Eleazar. Ze praten over de huidige stand van zaken en de tweede zijn familie tot ze Capernaum naderen. Hier scheiden jullie wegen. Gate Zero is een (deels?) open wereld en het staat de persoon die op dat moment de controller vast heeft vrij om te doen en laten wat die wil. De keus wordt gemaakt om een kamp van de Romeinen in te sluipen en daar bewijs te stelen van de daden van een corrupte politicus. Je kunt ook een meer actieve aanpak nemen, maar ditmaal wilden ze de stealh mechanics tonen. We zien daarom hoe een beetje geld kan dienen als afleiding, al toont het menu duidelijk ook dat je meer opties tot je beschikking krijgt, vergelijkbaar met de eerste paar Assassin’s Creed-titels.
Dat ik deze vergelijking maak, is niet geheel toevallig. Buiten dat ik al enige tijd bezig ben met het trotseren van die volledige franchise, laten ontwikkelaars mij weten dat meerdere van hun teamleden in het verleden aan die serie hebben gewerkt. En nergens zie je dit duidelijker dan wanneer Max de daken opzoekt. Met zijn staf vol futuristische technologie en ogenschijnlijk sterke benen kan hij moeiteloos de wereld doorkruisen op zoek naar invloeden van de toekomst. Een cutscene later, vinden we die.

Diep in de put
Een put voor het huis van Eleazar wordt door UniFi weggemoffeld uit de geschiedenis. Men kan niet rechtstreeks dingen weghalen, maar door ze in een soort andere dimensie te schuiven, kun je wel een soortgelijk effect realiseren. Nu kun je je afvragen waarom een tijdreizende megaorganisatie zich zorgen maakt om een put, maar vergelijkbaar met de waterkoeler op kantoor is het dé plek waar informatie wordt uitgewisseld en ideeën ontstaan. En laat dat nou net haaks staan op wat UniFi wil.
Om die put terug te halen, kan Max de dimensie betreden en het object daar bevrijden. Dit doe je in kleine dungeons met puzzels en misschien een handjevol vijanden, welke de aanwezige ontwikkelaars zelf vergelijken met die van Tears of the Kingdom en Breath of the Wild. Spijtig genoeg kreeg ik hiervan slechts snippets te zien, waardoor ik weinig kan zeggen over de kwaliteit van de puzzels. Zoals je echter kon verwachten, slaagt onze held erin de put terug te krijgen en zo de boel te vorderen.

Het cruciale moment
De rest van mijn demo zijn vooral meer van zo’n snippets van maximaal twee minuten, waarmee men verschillende facetten van het spel wil tonen. Ik zie Max speuren in iets wat lijkt op Detective Vision van Batman of de Witcher sense van Geralt. Vervolgens mag ik zien hoe je in de wereld verschillende dingen kan verkennen om figuren uit de verhalen van de Bijbel te ontmoeten en eindig met een scène met Jesus die een wonder verricht: hij laat een man lopen die zijn benen niet meer kon gebruiken, al wordt het wel redelijk down to earth gebracht. Hier is geen heilig licht of een teken van God. In plaats daarvan maakt hij de oldtimer duidelijk dat het probleem voornamelijk tussen zijn oren zit, maar dat zijn zonden worden vergeven. En blijkbaar doet dat het hem? Ik kan niet zeggen dat ik voldoende van het Christendom weet om te zeggen of dit waarheidsgetrouw is of een liberale interpretatie, maar in alle eerlijkheid wil ik daar ook niet mee bezig zijn. Ik ben geen theoloog, maar een game-journalist. Laten we daarom eens naar de game kijken als zijnde een game.
Werk aan de winkel
Het meest opvallende aan Gate Zero, heb je mogelijk al opgemerkt aan de screenshots: de graphics. Het spel wordt gemaakt in Unreal Engine 5 en dat valt er ook wel aan te zien. Stenen in de gebouwen hebben zichtbaar reliëf, de wolken in de lucht zijn nauwelijks van echt te onderscheiden en licht- en schaduweffecten zouden niet doen denken dat je te maken hebt met een kleinere studio. Toch is ook genoeg aan te merken, vooral kijkend naar de menselijke modellen.
Het meest storende vond ik persoonlijk de animaties. Specifiek de gezichtsanimaties die soms erg onnatuurlijk ogen, maar ook de animaties van de lichamen is op momenten bizar. Vooral als Max begon te klimmen, zag dit soms meer eruit alsof die zich naar de volgende rand teleporteert. Hiernaast beweegt gras niet mee als je er doorheen beweegt, waardoor je er letterlijk doorheen gaat. Het zijn kleine dingen, maar wel dingen die je zeer bewust maken van het feit dat je een spel speelt. De game heeft echter nog geen release date, dus wie weet hoe men dit nog verbeterd. Er zijn zowaar historici en archeologen ingehuurd om de game zo accuraat mogelijk te maken, dus ik twijfel er niet aan dat er volop aan het geheel gesleuteld wordt om het goede boek eer aan te doen.

Interview
Ik denk dat het niet verkeerd is om te zeggen dat jullie vrome Christenen zijn als ik de game zie en jullie zo hoor. Dus ik moet het vragen: is Gate Zero bedoeld om het woord van God te verspreiden of is het Christelijke thema gewoon iets wat jullie vanuit de achtergrond interessant vinden?
Het is een beetje van beide. Er zit een Christelijke motivatie achter, maar het is ook gewoon onze interesse. Bovendien denken we dat het een zeer interessante periode in de geschiedenis is, die nog maar nauwelijks verkend is in games.
Op de Steam-pagina wordt er gesproken over CoPlay via de telefoon. Hoe gaat dit precies werken?
Noem het backseat gaming. Een vriend kan via een speciale app dingen op de map aanduiden, je van items voorzien, wapens geven en meer. De andere speler is Hector vanuit de toekomst en kan jou assisteren in het verleden.
Zijn jullie niet bang dat een game gesitueerd in Israël controversieel zal zijn in het huidige politieke klimaat?
Onze game haalt die onderwerpen niet aan.
Dat begrijp ik, maar het feit dat de game zich afspeelt in Israël zal zorgen voor bepaalde associaties.
Het is wat het is. Hopelijk kan het verder los van elkaar worden gezien.
Grof geschat: hoe lang zal Gate Zero zijn?
Als je je focust op de main quest, ongeveer vijftien uur.
Verwachting:
Hoe ongebruikelijk de materie ook is, lijkt Bible X Games duidelijk niet vergeten te zijn dat een game leuk moet zijn. Het verhaal is origineel, de gameplay divers en gezien het stadium waarin het spel zich bevindt, oogt het uitstekend. Toch zal het zeker niet voor iedereen zijn!