hotness 0
Preview

God of War: Ascension Multiplayer Beta - Impressie

Gepost door

Het is alweer bijna acht jaar geleden dat de Spartaan Kratos het levenslicht zag op de PlayStation 2. Inmiddels heeft de Ghost of Sparta al vele routes bewandeld, wat resulteerde in zes games. Na God of War III werd er voor het einde van Kratos gevreesd, maar de zoon van Zeus keert terug in God of War: Ascension, welke in maart zal verschijnen. Voor het eerst in de serie is er een multiplayer aanwezig en Sony verstuurde onlangs enkele keys om deze uit te testen. GameQuarter wist één van deze keys te bemachtigen en ging aan de slag met de multiplayer.

Net als bij iedereen werd de aankondiging van de multiplayer sceptisch ontvangen. God of War stond bekend om een uitstekende singleplayer. Multiplayer hoort niet bij God of War. Toch besloot Santa Monica Studios om de wereld hun ongelijk te bewijzen en besloot het een multiplayer te ontwikkelen. Na enkele speelsessies heb ik mijn voorlopige oordeel kunnen vellen, alhoewel ontwikkelaars altijd heel slim erbij zetten dat een beta niet representatief is voor de uiteindelijke game.

Voordat je online aan de slag kunt, zul je eerst moeten kiezen onder welke god je wilt acteren. Waar je op het eerste gezicht kunt kiezen uit Ares, Hades, Zeus en Poseidon, daar kun je uiteindelijk alleen kiezen tussen Ares en Zeus. Hades en Poseidon staan er in de beta dus voor saus bij. Elke god brengt zijn eigen voordelen met zich mee. Zo zorgt Zeus voor extra magie en Ares voor wat meer stootkracht. Zo is er voor iedereen wat wils. Wanneer je voor een bepaalde god kiest, staat je een korte tutorial te wachten die je uitlegt welke moves je kunt uitoefenen op het slagveld. Deze moves variëren van combo’s tot simpele krachtstoten. Er wordt duidelijk gemaakt dat je tijdens het vechten continu over drie krachtaanvallen beschikt. Deze aanvallen kun je niet continu gebruiken. Wanneer je zo’n aanval gebruikt zul je namelijk even moeten wachten tot het balkje weer geladen is. Daarna kun je weer uitgebreid je gang gaan.

Eenmaal een keuze gemaakt kun je kiezen uit twee modi. Bij de ene mode sta je er alleen voor, terwijl je bij de andere mode met een teamgenoot drie andere teams het leven moeilijk probeert te maken. Beide modi gaan door het leven als Favour to the Gods. Bij eerstgenoemde mode kom je in een arena terecht met drie andere spelers. Vervolgens is het enkele minuten lang op elkaar in hakken, waarna er één winnaar uit de koker komt. Niets meer dan en free-for-all mode op kleine schaal. Het is niet makkelijk om continu weg te rennen. Wanneer je dood bent, keer je na enkele seconden weer terug.



Team Favour to the Gods is andere koek. Hier is namelijk een cycloop aanwezig die omgelegd moet worden. Het team dat uiteindelijk wint krijgt de eer om de cycloop op brute wijze om te leggen. Deze eer strijk je op door bepaalde punten op de map de handhaven en kills te maken. Vergelijk het met een soort Domination. Dit alles zorgt voor een hectische strijd. De game brengt wat dat betreft het typisch God of War sfeertje goed over. De bekende muziek is aanwezig en het grafische plaatje ontbreekt ook niet.

Door het behouden van de God of War sfeer zijn echter wel risico’s genomen. De multiplayer draait namelijk al snel uit op complete chaos. Het rammen op de knoppen zorgt voor vreemde situaties en het jatten van kills maakt dit meer mogelijk dan ooit, wat voor de nodige irritatie zorgt. Het idee is er wel, maar of dit idee een goed idee is, daar zet ik mijn vraagtekens bij. Het ontwikkelen van een hack ’n slash multiplayer is niet vaak goed gegaan in het verleden. Of je de onaantastbare status van God of War hiermee wilt riskeren, is dan ook een interessant vraagstuk. Ik ben voorlopig nog niet overtuigd.

De God of War: Ascension Multiplayer beta zal vanaf 9 januari ook beschikbaar zijn voor PlayStation Plus members.

0 reacties op "God of War: Ascension Multiplayer Beta - Impressie"