Nu bijna iedere shooterfan Modern Warfare 2 in zijn console of PC heeft zitten, is het aan het Zweedse DICE om begin 2010 mensen op andere gedachtes te brengen. Dat dit geen makkelijke klus gaat worden, weten ze daar ook wel. En daarom staat de beta al vroeg voor de deur, klaar om te zorgen dat de multiplayer in maart de concurrentie met Infinity Wards goudmijn aankan. Uiteraard waren wij er bij om de beta eens goed uit te testen.
Allereerst is het opvallend dat de gameplay bijna exact hetzelfde aanvoelt als zijn voorganger. Het spelverloop gaat redelijk traag, de omgevingen zijn erg open en jouw personage voelt nog altijd aan als iemand die dertig kilo aan uitrusting bij zich draagt. Realistisch dus. Diegene die de eerste Bad Company heeft gespeeld weet met andere woorden wat hij moet verwachten. De vernietigbare omgevingen en de daarbij behorende explosies keren ook weer terug. Alhoewel de beta meer beschikt over kale vlaktes dan gebouwencomplexen, spat de destructie van het scherm af. Deze lijkt gelukkig iets minder scripted dan die van de eerste Bad Company.
De woestijnachtige map ‘Arica Harbour’ is met hier en daar een boom en wat gebouwen de plek waar het allemaal om draait. De beta telt bovendien één mode. In ‘Rush’ moet het aanvallende team ervoor zorgen dat alle linies van het verdedigende team worden opgeblazen met explosieven. Het spreekt voor zich dat het verdedigende team er alles aan moet doen om de tegenstander af te weren en zo nodig geplaatste explosieven zo snel mogelijk te ontmantelen. Telkens als het aanvallende team beide doelwitten weet te vernietigen, gaat er een eindje verderop een nieuwe omgeving open die als strijdtoneel dient voor de volgende aanval. Hierdoor zul je nooit lang in dezelfde omgevingen bezig zijn. Alhoewel, zeg nooit ‘nooit’, want een goed opgestelde verdediging kan ervoor zorgen dat de hoeveelheid aanvalspunten van het andere team langzaam als sneeuw voor de zon verdwijnt, wat automatisch de winst oplevert.
Doordat gevechten vaak doorgaan tot de allerlaatste verdedigingslinie, zijn multiplayer potjes van dik een half uur geen uitzondering. Of andere modes zo lang gaan duren is nog maar de vraag, maar je komt in ieder geval veel aan spelen toe. Het zoeken naar een match gaat in de beta in ieder geval erg soepel en het direct voortzetten van het gevecht nadat je sterft behoort regelmatig tot de optie. Of het goed uitpakt is een ander verhaal, maar je kunt er telkens voor kiezen om bij één van je squad members te spawnen die zich in het heetst van de strijd bevinden. Kies je voor de minder risicovolle optie door op je eigen basis te klikken, dan kun je met een beetje geluk één van de voertuigen kapen.
Diezelfde voertuigen hebben overigens een belangrijk aandeel in het behalen van het benodigde strategische voordeel. En dan hebben we het niet zozeer over de nieuwe quads, maar wel over tanks. Niets is leuker dan met een tank dood en verderf zaaien (digitaal uiteraard, we zijn geen psychopaten) middenin het vijandige kamp. Het is vaak van cruciale waarde om dit te doen, want je teammaten kunnen op die manier doorbreken naar het volgende punt. Maar ook is het natuurlijk gewoon leuk om rond te rijden in een bakbeest op rupsbanden. De besturing gaat soepel, al komt het in het begin nogal eens voor dat je ergens vast komt te zitten en er maar moeizaam uit kunt manoeuvreren. Hoe dan ook: voertuigen zorgen voor een welkome afwisseling in de multiplayer gameplay en hiermee onderscheidt Battlefield zich wel degelijk van de concurrentie.
Waar Bad Company 2 zich echter wel aansluit bij de norm voor FPS-games, is het onderscheiden in verschillende klassen. Er worden er in totaal vier aangeboden: Assault, Engineer, Medic en Recon. Elke klasse heeft uiteraard zijn eigen specialiteit, zo is bijvoorbeeld de Recon in feite een sniper met een extra submachinegun en is de Engineer altijd handig tegen tanks door middel van de RPG. Naarmate je meer en meer kills of assists maakt vergaar je punten, welke je kunt spenderen aan unlocks in de vorm van perks en wapens. Hierdoor is het mogelijk om langzamerhand je eigen personage te specialiseren naar je eigen speelstijl. Leuk is ook dat je steeds meer gadgets tot je beschikking krijgt. Deze kunnen handige voordelen opleveren in het spel: neem bijvoorbeeld een minihelikopter die vijanden vanuit de lucht terroriseert. Punten vergaren wordt opeens een stuk leuker met dergelijke gadgets. Speelplezier zal dus ook na vele uren online in deze veelbelovende shooter behouden blijven.
Verwachting
Battefield: Bad Company 2 lijkt een mooi alternatief te worden voor games als Modern Warfare 2. De spelervaring op gebied van multiplayer blijft boeien en actie is volop aanwezig. Het leveldesign mag dan niet briljant zijn, toch heb je genoeg mogelijkheden om tactisch te werk te gaan. Bovendien houden de unlockables als perks en nieuwe wapens of gadgets het spel lange tijd houdbaar. Als DICE zich aan de planning zal houden, kunnen we vanaf 5 maart 2010 met de game aan de slag. Voor de Battlefield-fanaten alvast een datum om reikhalzend naar uit te kijken.
0 reacties op "Hands-on: Battlefield: Bad Company 2 beta"
Gelieve eerst in te loggen of te registreren om een reactie te plaatsen a.u.b.
Log in of registreer hier