hotness 0
Preview

I Am Alive

Gepost door

Bij het schrijven van deze preview vraag ik mij het volgende af: Zouden er mensen zijn die I Am Alive nog kennen? In 2008 werd het spel op de E3 voor het eerst getoond. Middels een nog geen twee minuten durende trailer werd de game aangekondigd. Daarna hoorden we eigenlijk niets meer over het spel, behalve dat I Am Alive werd uitgesteld en we hem nu pas in 2011 mogen verwachten. Wat kunnen we tot die tijd over de game zeggen?

I Am Alive is een survival game die zich afspeelt in een postapocalyptisch Chicago. Chicago is getroffen door een hevige aardbeving die de hele stad in puin heeft gelegd. Hierachter schuilt waarschijnlijk meer. In de trailer zie je hoofdpersonage Adam in een flashback door de straten van Chicago lopen. Voor het kantoor waar hij werkt, krijgt hij een geheimzinnig telefoontje. Het klinkt alsof hij iets krijgt doorgestuurd in een soort morse code. Op dat moment splijten de straten open, begint het beeld te trillen en storten gebouwen in.

Het eerste deel van de trailer speelt zich zes dagen later af. Adam is op de vlucht voor drie mannen die iets van hem af proberen te pakken. Het blijkt om een halfvol flesje water te gaan. Dit duidt erop dat water een grote rol gaat spelen in I Am Alive. In veel survival-games (die de laatste tijd overigens op één hand te tellen zijn) wordt de nadruk alsnog op actie of een ander element gelegd. In I Am Alive zal het echt om het overleven gaan. Eten en water zijn schaars geworden en alle overlevenden zijn hiernaar op zoek. Slachtoffers zullen er dan ook veel gaan vallen. Daarnaast is Adam op zoek naar zijn vriendin Alice, van wie hij door de aardbeving gescheiden is.

De non-playable characters spelen in de game een grote rol. In het gebied waar de game zich afspeelt, proberen genoeg andere personages te overleven. Als we de ontwikkelaars goed begrijpen, dan zul je keuzes moeten gaan maken die invloed hebben op deze personages en de wereld. Waarschijnlijk zul je personages moeten ombrengen om aan eten en water te komen, maar na een ramp heb je elkaar ook meer dan ooit nodig. De keuzes die je maakt zullen daarom belangrijk zijn.



Je beleeft I Am Alive verder vanuit een first-person perspectief. Je speelt het dus als een shooter, maar evenals eten en water zijn ook kogels schaars. Een wapen zonder kogel is echter niet nutteloos. Zo hebben de andere personages in de game hetzelfde probleem als jij. Je kunt personages dus bedreigen met een pistool, terwijl je weet dat er geen kogels in zitten. Het risico hiervan is dat het personage achter je tactiek kan komen. Hierdoor word je extra kwetsbaar. Dit soort psychologische spelletjes zitten meer in het spel.

Conclusie

Op papier klinkt I Am Alive erg tof, maar het baart mij toch zorgen dat we al een tijd zo weinig van de game hebben gezien of gehoord. De graphics zullen nu al niet meer geweldig zijn. Hierop heeft de game dus al wat verloren. Verder is het concept redelijk origineel en lijkt het me vet om in een verwoest Chicago te overleven. Ook de rollen van de non-playable characters worden goed uitgewerkt, maar dit is voor een groot deel gissen. Het wordt tijd dat I Am Alive voor de tweede keer gaat worden getoond, omdat de grote menigte het spel misschien al lang vergeten is. Ik blijf door de potentie in ieder geval wachten op I Am Alive.

0 reacties op "I Am Alive"