Dit komt grotendeels doordat Lost Odyssey, de exclusieve Xbox 360-RPG waar deze impressie om draait, gebruik maakt van de populaire derde versie van de Unreal Engine. Normaal gezien wordt deze alleen maar gebruikt voor shooters, zoals Unreal Tournament III en Gears of War, maar Sakaguchi maalt er niet om en heeft er volle vertrouwen in dat het grafische aspect één van de lokkertjes zal worden.
Terwijl Akira Toriyama voor de creatieve stijl van Blue Dragon zorgde, neemt Takehiko Inoue, bekend van Slam Dunk en Vagabond, het roer over wat betreft de look van de game. Ook wordt Sakaguchi bij het maken van de game bijgestaan door Kiyoshi Shigematsu, een bekende Japanse schrijver, en Nobuo Uematsu, de componist van de Final Fantasy-games en nogmaals van Blue Dragon. Hussel deze ervaren personen en het concept van de game in elkaar en je kunt al gauw de vergelijking maken met een next-gen Final Fantasy.
Naar alle waarschijnlijkheid zal dátgeen ervoor zorgen dat de Westerse wereld nu wel een rol gaat spelen in de economie van Mist Walker. De looks zijn namelijk lekker realistisch, het gevechtsysteem is rooskleurig te noemen door een aantal leuke opties en de welgeprezen Random Encounters zijn terug van weggeweest. Bovendien zal het verhaal in Lost Odyssey aangrijpend worden, met heuse complottheorieën en prachtige, emotionele momenten.
In de game zal je voornamelijk gaan spelen met Kaim Argonar. Deze mysterieuze, cynische jongeman hoort bij een beperkte groep mensen die door een vloek het eeuwige leven hebben gekregen. Aan het begin van de game is hij dan ook maar liefst 1000 jaar oud. In al die jaren heeft Kaim veel meegemaakt: hij heeft geliefdes verloren, meegeholpen aan kolossale gevechten en zich afgevraagd waarom de anderen het loodje leggen en hijzelf niet. Naast Kaim is er nog een ander persoon welke dezelfde ‘straf’ heeft gekregen: Seth Balmore. In de wereld van Kaim en Seth zijn er drie grootmachtige allianties. Deze zijn al een aantal jaren in oorlog en nu, met de komst van de magische industriële revolutie, komt dit gevecht tot een hoogtepunt. In deze oorlogen overlijden er veel bekende personages waardoor de emoties bij zowel de hoofdpersonen als bij jezelf hoog oplopen, en dat is wat Mist Walker onder andere probeert te bereiken: een emotionele achtbaan met onverwachte (schrik)momenten.
Het verhaal, dat door deze gegevens als muziek in de oren klinkt, zal maar liefst 40 uur duren. Volgens Mist Walker zal de ene helft bestaan uit conversaties, filmpjes en andere dingen die te maken hebben met het verhaal, en de andere twintig uur met gevechten en opdrachten volgen. Er zullen in Lost Odyssey ook kleine opdrachten (side-quests) te vinden zijn die ongeveer vijftien uur in beslag nemen. Het is dan ook niet frappant dat de game meerdere schijfjes nodig heeft.
Zoals vermeld kent de game net als Blue Dragon een traditioneel gevechtsysteem, namelijk het geval wat turn-based heet. Dat houdt in dat je met een groep van ongeveer vier á vijf personen tegelijkertijd moet aanvallen, maar wel met de kanttekening dat dit omstebeurt gaat. Voor veel mensen een must, voor sommigen een verschrikking. Om datgene een klein beetje te voorkomen heeft Mist Walker een aantal leuke, authentieke kenmerken in het systeem verwerkt. Zo is er een Precision Aiming System. In Lost Odyssey zitten ongeveer 150 gevechtsringen, welke je aan een personage kan geven. Elk van deze ringen heeft zijn eigen karakteristieke kenmerken en verschillen qua kracht en attributen. Wanneer je goede combinaties maakt tussen de sterke punten van je personage en de krachten van je ring, zullen de aanvallen die hij of zij dan verricht nóg krachtiger zijn.
Wat deze ringen betreft gaat de ontwikkelaar daar nog verder op in, want tijdens de gevechten zullen andere ringen op het beeldscherm verschijnen. De grootste van deze twee ringen zal op een gegeven moment vanzelf krimpen, en wanneer deze ring even groot is als de kleinere moet je op de actie knop drukken. Dan wordt de kracht van je ringen gecombineerd met deze actie; de gevolgen zullen fataal zijn voor je tegenstander. Natuurlijk zal je in Lost Odyssey ook zelf kunnen bepalen waar je je personages op het slagveld neerzet: voorin, achterin, of helemaal links of rechts?
De geestelijke vader van de Final Fantasy-franchise, Hironubu Sakaguchi, heeft recentelijk de studio Mist Walker opgericht. Afgelopen maand konden de GameQuarter-bezoekers lezen hoe goed het eerste product van hen had gescoord. Ondanks het goede cijfer (een keurige 7,9) sloeg het bij veel mensen, waaronder veel Europeanen, totaal niet aan. Dit lag voornamelijk aan het feit dat het gevechtsysteem te traditioneel was en het grafische aspect op een kinderspeeltuin leek. Nu we inmiddels beland zijn in het tweede project van Mist Walker, kunnen we concluderen dat dat kinderachtige totaal niet aanwezig is.
0 reacties op "Lost Odyssey"
Gelieve eerst in te loggen of te registreren om een reactie te plaatsen a.u.b.
Log in of registreer hier