Een FPS is nou niet meteen een genre die je op een handheld zou verwachten. Toch is er een spel voor de Nintendo DS die tot dit genre behoord. Metroid Prime Hunters is één van de weinige First Person Shooters die op een handheld verschijnt. Er zijn daarom veel mensen die vrezen dat dit spel zal uitlopen op een flop. Toch was het spel op de E3 één van de belangrijkste games voor de Nintendo DS.
Metroid is al jarenlang een succes. Nu vonden de makers het wel eens tijd om het spel ook op een handheld uit te geven en wel op de Nintendo DS. Diegenen die de DS bij de launch kochten, konden al een voorproefje nemen van het spel.
Maar goed, laten we eens beginnen met het onder handen nemen van het spel. In de singleplayer modus is het de bedoeling om je langs vele vijanden te manoeuvreren (lees: vermoorden), om vervolgens de eindbaas aan het einde van het level te verslaan. In deze levels kan je missies voltooien, waarna je verschillende power-ups verdient. Tot zover niks nieuws, maar toch zijn er een aantal nieuwigheden te merken ten opzichte van eerdere Metroid games. Zo bestaat een level niet uit afzonderlijke gebieden, maar uit één groot geheel. Dat scheelt ook weer een aantal irritante laadtijden, wat de gameplay ten goede kan komen.
Een leuke toevoeging in het singleplayer gedeelte zijn de twee nieuwe modi, namelijk Morphball en Survivor. Laten we beginnen met de Morphball modus. In deze modus is het de bedoeling om in de vorm van een bal (wat ook in eerdere Metroid spellen al mogelijk was) een bepaald parcours af te leggen langs verschillende blauwe bollen. Hier kan je jezelf steeds proberen te verbeteren, door een zo goed mogelijke tijd neer te zetten. In de Survivor modus moet je jezelf zo lang mogelijk weren tegen kleine groene monstertjes, de zogeheten Zenmorph.
Dan komen we aan bij de Multiplayer modus. Deze is weer verdeeld in drie andere modi, namelijk Assault Cradle, Trooper Module en Ancient Vestige. Tussen deze modi zit niet heel veel verschil, je zult overal deathmatch spelen tegen mensen over de hele wereld. Ze zullen zich alleen in verschillende omgevingen afspelen. Toch hebben deze omgevingen een grote invloed op de manier van spelen. Zo zal je bijvoorbeeld in Assault Cradle veel turrets en morphballcannons tegenkomen, in Trooper Module zal je jezelf bevinden in een ruimtestation en in Ancient Vestige zal je deathmatch doen in vervallen ruïnes of in laboratoria. In de ene modus zal je veel open ruimte tegenkomen, in de andere zal je veel smalle gangen tegenkomen. Ook zullen de hoeveelheden en plaatsen van de power-ups erg verschillend zijn. Je zult in de ene modus zeer veel power-ups tegenkomen, in de andere zal je ze echt moeten zoeken en zullen ze ook verstopt liggen.
Ook de keuze aan wapens is vergroot in First Hunt. Je begint in het spel met de standaard Powerbeam, een wapen die niet al te sterk is, maar toch kan je er lekker mee knallen. Een ander wapen dat weer te vinden is in het spel, is de Missile Launcher. Het lijkt me duidelijk wat voor minutie dit wapen bij zich draagt (missiles, onnozelaar!). Ook de Chargebeam is weer van de partij. Een nieuw wapen dat in het spel te vinden is, is de Lob Gun. Leuk aan dit wapen is, is dat je met één schot het vizier en de radar van je tegenstander aan diggelen kan schieten, uiteraard voor een korte periode. Omdat de Lob Gun het sterkste wapen is in het spel, is er ook een schaduwkant aan het wapen verbonden. Het wapen vreet munitie en op lange afstanden is het niet erg effectief.
Dan komen we aan bij de graphics. Als je het spel opstart zie je meteen dat het voor DS-begrippen een zeer mooi spel is. Het is dan ook één van de mooiste spellen die ik heb gezien op de Nintendo DS. Op dit onderdeel is niks aan te merken, het ziet er gewoon zeer goed uit.
Het besturingssysteem is in First Hunt helemaal omgedraaid. Als je de controls op standaard hebt staan, zal je alleen kunnen schieten door met je stylus op je touch screen te tikken, wat niet erg handig is. Ook het wisselen van wapen kan je doen door twee keer te tikken op het icoontje voor het verwisselen van het wapen. Omdat het erg onhandig is, heeft Nintendo ook nog andere besturingssystemen ingevoerd. Je kan kiezen voor de rechtshandige besturing en ook voor de linkshandige. Deze beide besturingen zijn de klassieke controls, die eerder waren te vinden in de andere Metroid games.
Conclusie
Mijn conclusie is dat dit spel zeker een topper zal worden op de Nintendo DS. Je kunt online tegen mensen over de hele wereld strijden, er zijn veel nieuwe modi toegevoegd en de graphics zien er gewoonweg subliem uit. Het enige minpuntje wat te vinden was, waren de controls. Toch zijn deze aanpasbaar naar eigen smaak. Het is niet alleen een must-have voor elke Metroid fan, maar ook voor elke DS-bezitter!
0 reacties op "Metroid Prime Hunters"
Gelieve eerst in te loggen of te registreren om een reactie te plaatsen a.u.b.
Log in of registreer hier