De afgelopen E3 maakte de wereld kennis met ontwikkelaar United Front Games, dat werkt aan een kartgame waarin het delen van content een grote rol speelt. Al uit de eerste beelden konden we opmaken dat het een humoristisch getinte racegame is, welke veel weg heeft van de stijl van LittleBigPlanet. In december kwam er een bèta voor de Amerikanen en momenteel is de Europese bèta aan de gang. Genoeg kansen dus om eens te kijken waar ontwikkelaar United Front Games momenteel aan werkt.
Zoals als in de inleiding staat beschreven, is ModNation Racers een game waarin het delen van content een belangrijke rol speelt. Een uitgebreide level editor stelt je in staat om de meest gekke racebanen te creëren. Boompjes, huisjes, molens, pionnen en zelfs kippen kunnen de omgeving opvrolijken. Bergen, meren, heuvels en dalen zijn allemaal makkelijk te creëren met de toegankelijke editor. De omgeving van de baan moet aan het begin van het creëren gekozen worden. In de bèta was maar één stijl beschikbaar, maar er lijken er nog veel meer te zijn.
Je zult je creativiteit echter niet alleen op de banen kunnen loslaten. Ook het uiterlijk en de stem van het personage waarmee jij de sterren van de hemel wilt racen liggen volledig in jouw handen. Héél veel items zullen beschikbaar worden gesteld naarmate je het spel vordert. Hierin wordt in principe hetzelfde systeem als in LittleBigPlanet gehanteerd. Daarnaast is het natuurlijk van levensbelang dat jij met je auto de wereld laat zien wat een fantastische ontwerper je bent. Ook in het customizen van je auto heb je werkelijk ongelofelijk veel mogelijkheden. Stuur, motor, banden en de kleur lak zijn simpel aan te passen met een druk op de knop. Ook deze items zullen beschikbaar gesteld worden naarmate je in de singleplayer races wint.
Van de singleplayer zelf hebben we helaas niets gezien. Het bekijken van dit onderdeel was namelijk niet mogelijk in de bèta. Enkel de time trial, het customizen en online racen behoorden tot de mogelijkheden. Het duurde wat lang om een potje te vinden, maar wat wil je als Sony maar 100.000 mensen toegang geven tot de bèta. Al snel werd duidelijk dat een race tegen de vedettes van ModNation Racers eigenlijk alleen te winnen is door te ‘Power Sliden’ in de bochten. Door het uitvoeren van deze slides verdien je namelijk turbo boost om de vijand voorbij de stevenen. Wapens spelen ook een belangrijke rol in ModNation Racers. Tijdens het racen was het echter voor ons nog niet duidelijk welk wapen voor welk effect zorgde. Wel werd duidelijk dat je door het verzamelen van meerdere ‘wapen bollen’, de zogenaamde vraagtekens in Mario Kart, een sterker wapen kreeg. Dit principe lijkt op dat van LEGO Racers, dat een aantal jaren geleden dit systeem ook al toepaste.
Toch gaat de bèta niet alleen over rozen. Tijdens het spelen van de bèta werd namelijk al snel duidelijk dat het spel nog niet af is. De laadtijden van het spel waren verschrikkelijk lang, niet meer wat we gewend zijn in ieder geval. Of daar echter nog wat aan gedaan wordt is de vraag. Ook waren er hier en daar nog wat kleine haperingen, maar dat is een kleine moeite om te verhelpen.
Conclusie
ModNation Racers is een goed concept dat voor vele een geschenk uit de hemel is, tenminste, als het goed wordt uitgewerkt. Het maken van je eigen banen, kart en personage legt de verantwoordelijk bij de mensen die het spel spelen. Als er niemand zin heeft om een baan te ontwikkelen, dan zal er snel een gebrek aan banen ontstaan, maar aangezien LittleBigPlanet inmiddels ook al meer dan een miljoen levels heeft, twijfelen we daar niet aan.
0 reacties op "ModNation Racers (hands on)"
Gelieve eerst in te loggen of te registreren om een reactie te plaatsen a.u.b.
Log in of registreer hier