Toen ik in 2014 Senran Kagura: Burst recenseerde, was ik niet bijster positief over de game. Dit was met name te wijten aan het gebrek aan diepgang en het nutteloos overseksualiseren van de hoofdkarakters. In Senran Kagura: Estival Versus zijn deze punten echter aangepakt, alleen niet op de manier waarop ik het bedoeld had.
De demo van de game, die ik op Gamescom mocht spelen, bracht me naar het zonovergoten strand van een niet nader genoemd eiland. Hier maak ik kennis met vijf lieftallige jonge vrouwen van een nieuwe ninjaschool. Daarmee bedoel ik overigens nieuw voor mij, want sinds de release van Burst, vijftien maanden geleden, is dit maar liefst het vijfde deel dat verschijnt van de Senran Kagura-serie, wat doet vrezen voor de kwaliteit ervan.
Niet dat soort diepgang!
In het begin lijkt er niets aan de hand. De dames zijn onderling wat aan het kibbelen en zoals zijn voorganger is het schrijfwerk net genoeg om je door te laten gaan. Maar dan begin ik aan het eerste level en blijkt mijn vrees terecht te zijn.
Mijn karakter wordt gedropt in een driedimensionale arena, waar dan ook meteen de enige vorm van diepgang ten opzichte van zijn tweedimensionale voorganger mee benoemd is. Het gevechtssysteem is op zijn zachtst gezegd basaal te noemen, met slechts een handjevol aanvallen en combo’s. Maar dat is niet wat me zo stoort. Hordes aan identiek uitziende vrouwen, die na ontvangen van een paar klappen rond huppelen in hun ondergoed, mogen als de schuldige aangewezen worden. Ik weet dat ik geklaagd heb over het feit dat de dames van Hanzo en Hebijo in Burst neer werden gezet als lustobjecten, echter bedoelde ik daar niet mee dat vijanden dezelfde behandeling moeten krijgen!
Had ik dit niet al eens gezien?
Onder deze omstandigheden speel ik drie levels van de game door, al had het gevoelsmatig net zo goed een groot level kunnen zijn. Ik bleef immers precies hetzelfde herhalen en herhalen, hopende op de zeldzame afwijkende vijanden die zo nu en dan opdoken en tenminste nog een klein spanning in deze anders tergend saaie game brachten. Zelden voelde het zijn van een game-journalist zo erg als werk.
Maar is Estival Versus dan bij voorbaat gedoemd tot een onvoldoende? Niet per sé. De game zal niet meer verbeterd worden, immers is hij al uit in Japan en dient hij enkel nog voor het westen vertaald te worden. Echter heb ik slechts met een handjevol karakters kunnen spelen en enkel de eerste paar levels van de game. Het is dus goed mogelijk dat je gaandeweg meer opties vrijspeelt om het gevechtssysteem wat extra pit te geven en dat de vijanden gevarieerder worden. Dat kunnen we echter pas zeggen op het moment dat de game daadwerkelijk voor ons te spelen is.
Conclusie
Ik heb nog niet de hoop opgegeven op Senran Kagura: Estival Versus, maar de game zal toch zijn act flink moeten oppoetsen, wilt het nog presentabel voor de dag komen ten tijde van de release. En gezien de snelheid waarmee deze games uitkomen, acht ik de kans klein dat dat gaat gebeuren.
0 reacties op "Senran Kagura: Estival Versus"
Gelieve eerst in te loggen of te registreren om een reactie te plaatsen a.u.b.
Log in of registreer hier