Een manusje van alles, zo zou je Mario wel kunnen noemen. Op zijn CV staat weliswaar dat hij loodgieter is, maar hij had net zo goed coureur, tennisser of astronaut kunnen zijn. Het maakt hem geen donder uit wat hij moet doen. Als er stennis in de ruimte is, dan is hij de beroerdste niet en gaat hij er naar toe om orde op zaken te stellen. In 2007 dacht hij dat al gedaan te hebben, maar blijkbaar hebben ze hun lesje daar niet geleerd. Je snapt het al: Mario moet weer terug naar de ruimte. Gelukkig vinden wij gamers dat niet zo erg, want Mario’s eerste avontuur in de ruimte was fenomenaal. In juni komt Super Mario Galaxy 2 uit en wij hebben al een aantal levels mogen spelen.
Het is logisch dat Super Mario Galaxy 2 niet zo vernieuwend zal zijn als het eerste deel. Het spel borduurt immers voort op exact hetzelfde concept als de game van tweeënhalf jaar geleden. Erg vinden we dat niet, want het concept met alle kleine planetoïden en de zwaartekracht beviel ons destijds erg goed. Bovendien heeft Nintendo nog lang niet alle ideeën voor dit concept uit de hoge hoed getoverd, dus wat dat betreft zal het tweede deel nog genoeg vernieuwing bevatten.
In de demo zagen we dat namelijk al terug en maakten we kennis met een aantal nieuwe gameplay-elementen. In één van de eerste levels kregen we al snel een soort drilboor tot onze beschikking. Door hierop te gaan staan en te spinnen, kon je een gat in de grond boren, om zo aan de andere kant van het planeetje uit te komen. In dat zelfde level kwam Bowser Jr. even langs om zijn nieuwe robot te testen op Mario. Deze gigantische robot droeg een ster in een glazen omhulsel bij zich en als Mario zijnde wil je die ster natuurlijk hebben. De robot zette zo nu en dan, tussen de vele aanvallen door, deze 'glazen kast' op de grond. Op dat moment moet je snel anticiperen en naar de andere kant van de planeet rennen. Vervolgens spin je met de drilboor, boor je een gat in de grond en kom je uit aan de kant waar de robot staat, met als resultaat dat er een barst in het glas ontstaat en jij na een paar keer de ster kunt pakken.
In Super Mario Galaxy 2 krijgen we ook te maken met een debutant in de ruimte. Yoshi zal Mario namelijk in een aantal levels assisteren. Net als in alle andere games waarin het wezentje gefigureerd heeft, kan hij ook hier met zijn tong allerlei acties uitvoeren. Nintendo heeft daarom ook wat vruchten over de levels verspreid, die ervoor zorgen dat Yoshi tijdelijk andere eigenschappen krijgt. Het eten van een hete peper zorgt ervoor dat Yoshi enkele seconden ontzettend snel gaat rennen, waardoor het trotseren van steile hellingen een eitje is. Het eten van de blauwe vrucht zorgt ervoor dat Yoshi vol met lucht loopt. Hierdoor kan hij zweven als een ballon en je naar hogere gebieden brengen.
Op grafisch gebied kunnen we concluderen dat Super Mario Galaxy 2 geen grote stappen vooruit heeft gemaakt. De levels zagen er echter, net als in het eerste deel, gewoon erg scherp en gedetailleerd uit. Bovendien straalt de vrolijkheid er weer vanaf dankzij de mooie kleuren die gebruikt zijn. Ieder level dat voorbij kwam in de demo kende een eigen thema. Zo was er een level waarin de zwaartekracht op iedere plek veranderde en hebben we ook een ronddraaiende boomstam bewandeld. Aan variatie geen gebrek in ieder geval.
Conclusie
De demo van Super Mario Galaxy 2 smaakte absoluut naar meer. Hoewel het spel voortborduurt op een bestaand concept, zal er toch voldoende vernieuwing aanwezig zijn. Wat we tot nu toe zagen is slechts een kleine greep uit het geheel. Deze kleine greep bevatte al erg veel innovatieve ideeën en daarom kijken wij verheugd uit naar Mario’s nieuwe avontuur in de ruimte.
0 reacties op "Super Mario Galaxy 2 (hands on)"
Gelieve eerst in te loggen of te registreren om een reactie te plaatsen a.u.b.
Log in of registreer hier