Het RTS-genre werd nog niet zo vreselijk lang geleden beschouwd als een genre wat alleen maar geschikt was voor de PC. Er waren wel degelijk geringe pogingen om het genre ook succesvol over te zetten naar de consoles, maar die eindigden meestal in een flop. Er werd dan meestal gezegd dat de game beter tot zijn recht zou zijn gekomen op de PC. Met deze opmerking hoopt Ubisoft echter korte metten te maken, want zij komen met Tom Clancy’s EndWar, de eerste RTS die specifiek voor de consoles wordt gemaakt.
EndWar speelt zich af ten tijde van de Derde Wereldoorlog, om precies te zijn in het jaar 2020. Om het hele verhaal te snappen, moeten we echter eerder kijken. In 2015 kwam de olievoorraad van de wereld in gevaar en werden zaken als benzine extreem duur. Alleen Rusland wist aan de dans te ontspringen en bezat enorme voorraden energie die ze logischerwijs niet wilden delen. Als er vervolgens oorlog uitbreekt tussen Saudi Arabië en Iran zijn de rapen al helemaal gaar. De wereldvoorraad van energie raakt dan al helemaal in gevaar en bonden worden verbroken. Hierdoor zijn er drie grootmachten over, Amerika, Rusland en de Europese Federatie. Als vervolgens Amerika een ruimtestation lanceert die groepen hoogopgeleide mariniers bevatten is de maat vol. Terroristen vallen Amerika aan en iedereen beschuldigd elkaar, dit leidt vervolgens tot de status waar de game in begint, de Derde Wereldoorlog.
Zoals je misschien al uit de vorige alinea kon opmaken, zijn er drie verschillende speelbare facties in de game terug te vinden. De Joint Strike Force (JSF) vertegenwoordigd de Amerikanen. De JSF bouwt vooral op snelle, kleine voertuigen en heeft als enige bezit over stealth-technologie en drones die de boel kunnen verkennen. Omdat dit een spel is dat zich afspeelt in het Tom Clancy universum, moet de leider van de JSF fans van Clancy’s games bekend voorkomen. Deze heerschap is namelijk niemand minder dan Scott Michell, het hoofdpersonage uit de Ghost Recon games. De Europese Federatie (EF) is de tweede factie waarmee je aan de slag kan. De EF is vooral gefocust op een subtielere aanpak van oorlogsvoering. Verwacht van hun dus vooral minder grote en goed bepantserde troepen en meer elektronisch geneuzel, zoals een EMP die in één klap meerdere voertuigen kan stilleggen. Dan is er als laatste de Spetsnaz, oftewel de Russen. Deze mannen uit het Oosten zijn vooral mannen van actie. Dit betekent dat zij met enorm grote voertuigen aanvallen en goed bepantserde troepen bezitten. De afwisseling in de facties lijkt een sterk punt te worden van de game, echter is nog maar de vraag of alles goed uitgebalanceerd is. Want teveel afwisseling kan vaak ten koste gaan van de krachten van bepaalde facties.
Dat de game enkel naar de consoles komt, zorgt ervoor dat Ubisoft niet de traditionele RTS-structuur wil gaan volgen. Deze was immers niet zo heel goed geschikt voor de consoles, maar hoorde eerder bij de PC thuis. Nee, Ubisoft wil het geheel nieuw aanpakken en de RTS vanaf de grondbeginselen oppakken. Zo zul je in de game niet aan resource gathering doen en zul je niet je manschappen moeten verwerven door gebouwen te maken voor een bepaalde unit. Nee, in plaats van het oorspronkelijke resource gathering krijg je nu geld aan het begin van de missie en kan je dat vergroten door bepaalde strategische punten te overheersen. Vervolgens koop je je eenheden, welke kort daarna worden ingevlogen met helikopters. In dat opzicht lijkt Tom Clancy’s EndWar dan ook een beetje op World in Conflict, dat ongeveer op dezelfde manier te werk ging.
Het grote verschil met EndWar en die game zijn dan ook de controls. Je kan telkens maar twaalf eenheden tegelijk selecteren en die kan je rond het slagveld bewegen op de traditionele manier. Echter is er ook een keuzemogelijkheid dat je de game met je stem bestuurd. Dit houdt in dat je de headset van de Xbox 360 of PlayStation 3 erbij pakt en zo je manschappen verschillende commando’s geeft. Deze commando’s variëren van Unit 3, move to Point B tot All helicopters, attack delta, waarbij delta een bepaalde vijand of gebouw is. Dit zal er volgens de makers voor zorgen dat je je als een ware commandant op het slagveld voelt en dat je ook erg diep meeleeft met de game. Op zich kan ik me erg goed vinden in die uitspraak immers, wat is nou leuker dan naar de tv scherm schreeuwen? Maar het brengt ook vragen in mij op. Want hoe goed werkt de voice command als je een accent hebt? Want het mag algemeen bekend zijn dat wij, als Nederlandstalig volkje, niet zonder accent Engels kunnen spreken.
Een laatste ding waarbij EndWar zich distantieert van andere RTS games is het camerastandpunt. De makers hebben namelijk gekozen voor een compleet ingezoomd beeld, wat het gevoel wekt dat je naar een soort third person game met extreem veel actie zit te kijken. Ook dit is gedaan om de speler meer het gevoel te geven dat je in de oorlog zelf zit, in plaats van dat je een soort toeschouwer bent. Daarnaast kan je ook switchen naar een soort van battle overview map, van waaruit je grotere aanvallen door het overzicht beter kan plannen. Het knappe is dat de tijd niet stil staat als je in die overview map zit en dat je troepen nog altijd door blijven vechten. Dit zorgt ervoor dat je geneigd bent om snellere tactieken toe te passen en niet te lang over aanvallen moet blijven nadenken.
Als laatste wil ik nog de creatieve ingeving noemen van EndWar bij multiplayer. De makers van de game leveren hierbij namelijk een soort genre op zich. De hoofdmoot van de multiplayer laat zich namelijk het best omschrijven als een Massively Multiplayer Online Real Time Strategy (MMORTS) waarbij de Derde Wereldoorlog telkens opnieuw wordt uitgevochten. Je kiest aan het begin van de oorlog de factie waarmee je zult gaan spelen en vervolgens speel je heel veel potjes online om verschillende gebieden op de wereld te veroveren. Al deze potjes worden geregistreerd en opgenomen in een overzicht. Ditzelfde wordt gedaan met alle andere spelers die deze functie gebruiken. Aan het einde van een bepaalde tijdsduur wordt uitgerekend welke factie over de wereldkaart het meeste gebieden heeft en dat is op dat moment de factie die de oorlog heeft gewonnen. Daarna start het weer opnieuw. Deze insteek heb ik persoonlijk nog nooit gezien in een RTS game en zal er volgens mij voor gaan zorgen dat elke keer dat je online speelt weer anders is, want wie weet hoeveel gebieden jouw factie heeft verloren in het tijdsbestek dat je niet hebt gespeeld.
Conclusie
Tom Clancy’s EndWar lijkt weer een game te zijn van het gebruikelijke niveau dat al zijn games kenmerkt, echter doet EndWar hier nog een schepje bovenop. Immers, deze game lijkt ook nog eens de eerste RTS te worden die echt goed gaat werken op de console. Met de bijzonder vernieuwende controls waarbij je zo goed als alles met je stem moet besturen en het camerastandpunt wat je echt in de game moet trekken lijkt deze game sowieso al door de techniek erachter heel indrukwekkend te worden. Daarbij lijkt de singleplayer modus ook genoeg plezier te bieden, doordat de game een interessant verhaal bezit en de drie facties allemaal een totaal verschillende speelwijze hebben. Maar waar de game echt in gaat uitblinken, is toch echt de multiplayermodus. Doordat iedereen in principe hierbij tegelijk hetzelfde spel speelt, is elk potje weer anders en zal het alsmaar spannend blijven. Of de game inderdaad alle verwachtingen waarmaakt, zullen we dit jaar nog meemaken. Eén ding is zeker, de Tom Clancy franchise is nog lang niet over datum.
0 reacties op "Tom Clancy's Endwar"
Gelieve eerst in te loggen of te registreren om een reactie te plaatsen a.u.b.
Log in of registreer hier