hotness 0
Preview

World of Warcaft: Cataclysm

Gepost door

Vijf jaar na het verschijnen van World of Warcraft zou je denken dat de game er verlaten bij ligt. Lege servers met een paar gekke Duitsers (onze geliefde oosterburen houden wel van een oude MMORPG), een enkeling die nog zo gek is om elke maand ruim tien euro te betalen voor een vijf jaar oud spel. Niet is echter minder waar: World of Warcraft is na al die jaren levendiger dan ooit: de hoogtijdagen zijn nog lang niet in zicht. Ruim twaalf miljoen spelers hebben inmiddels al kennis gemaakt met Blizzards meesterwerk. De ontwikkelaar heeft niet voor niets enige tijd terug een derde uitbreiding voor hun succesgame aangekondigd. World of Warcraft: Cataclysm moet de Warcraft-games naar een nieuw hoogtepunt stuwen.

Er zullen namelijk ingrijpende veranderingen in de wereld Azeroth aan komen. De aangekondigde Apocalyps van 2012 zal er niets bij zijn: de grond van Kalimdor en de Eastern Kingdoms zal flink worden omgewoeld. Aardbevingen, overstromingen en andere rampen hertekenen het landschap van de gigantische eilanden volledig. De oorzaak van de catastrofe vinden we bij Deathwing, een gigantische zwarte draak die wraak komt nemen. Hij is herrezen uit de ondergrondse spelonken van Azeroth en komt zijn macht opnieuw claimen. Gevolgen voor vele strijders van de Horde en Alliance zijn groot.

Veteranen onder de WoW-spelers mogen oude tijden weer herleven met deze uitbreiding: er wordt weer massaal teruggekeerd naar de oude gebieden van de originele game. Deze zullen er weliswaar geheel anders uit zien, maar toch zullen belangrijke landschapskenmerken ongewijzigd blijven. Oude personages hebben nieuwe zorgen en daarom ook nieuwe opdrachten (lees: quests) voor de spelers. Ook leuk voor de veteranen: oude dungeons als The Deadmines en Shadowfang Keep worden geschikt gemaakt voor Heroics en Raids voor spelers van level 85. Jazeker, we hebben het over level 85, aangezien de level cap in deze uitbreiding verhoogd zal worden met vijf levels. Er is bewust gekozen om niet nog tien levels er bovenop te gooien, zodat spelers zich minder hoeven te focussen op het levellen.

Er zijn echter nog enkele andere interessante toevoegingen gedaan. Zo is er bijvoorbeeld de introductie van een tweetal nieuwe rassen: Goblins voor de Horde en de Alliance wordt bijgestaan door de Worgen (een soort weerwolven). Beide rassen hebben hun eigen beweegredenen om neer de dalen op Kalimdor en Eastern Kingdoms. Een andere leuke toevoeging is een nieuwe profession genaamd Archaeology. Het is nog niet precies bekend wat deze profession in zal houden, maar we kunnen er waarschijnlijk wel naar raden (gaten graven anyone?). Ook leuk is het feit dat je nu ook flying mounts mag gebruiken in de “oude gebieden”. De game heeft ook op grote hoogte een grafische update gekregen om alles er acceptabel uit te laten zien. Bovendien worden flying mounts nu meer geïntegreerd in de gameplay zelf. We kunnen de lijst met vernieuwingen wel oneindig maken: er zijn nog zo veel meer punten die nieuw zijn. We hebben het bijvoorbeeld nog niet eens gehad over verschillende nieuwe gebieden die door het natuurgeweld zijn vrijgekomen. Ook Guilds mogen hun borst nat gaan maken: er komen speciale Guild Achievements om vrij te spelen.

Conclusie

World of Warcraft: Cataclysm is een uitbreiding waar in ieder geval de ruim twaalf miljoen spelers van de originele game op zitten te wachten. Met name de veteranen mogen op de nostalgische, doch vernieuwende tour gaan en de oude gebieden herbeleven in een nieuw jasje. Met vele nieuwe toevoegingen staat de uitbreiding zonder enige twijfel garant voor honderden uren nieuw speelplezier. Blizzard lijkt de juiste stap gemaakt te hebben door hun oudere (en verlaten) gebieden op de schop te nemen. We kunnen niets anders zeggen dan: in de gaten houden die game, zeker als je MMO-fanaat bent.

0 reacties op "World of Warcaft: Cataclysm"