Het hebben van een game PC heeft zo zijn voor- en nadelen. Een voordeel is dat de meest fantastische (strategische) titels voor het oprapen liggen. Een nadeel is dat je het apparaat in de zoveel tijd van een goede hardware-update moet voorzien, wil je de nieuwste games op een hoog grafisch niveau kunnen spelen. Na jaren van consoles besloot ik afgelopen zomer een game PC aan te schaffen. Vooral voor strategische toppers, waar de Anno-franchise zich zonder nadenken onder mag scharen.
Anno heeft vooral veel roem vergaard door city builders in het verleden uit te brengen. Zo passeerden Anno 1404, 1602 en 1701 onder andere de revue. Meer recent besloot uitgever Ubisoft de toekomst een kans te geven. Met Anno 2070 werd een blik geworpen op de nabije toekomst, maar daar wordt nu een schepje bovenop gedaan. Anno 2205 brengt ons namelijk een heel nieuwe 23e eeuw.
In Anno 2205 staat niet zozeer de aarde, maar uiteindelijk de maan centraal. Het aanbod aan grondstoffen dat de aarde te bieden heeft, voldoet namelijk niet aan de vraag van de mensheid. Daarom wordt er verder gekeken en daarbij is uiteindelijk de maan gevonden als nieuwe goudmijn. Via het Lunar Licensing Program krijg je de kans om aan deze gekte deel te nemen. Voor het zover is moet je wel eerst op aarde aantonen wat je met je bedrijf teweeg kan brengen.
Bill Gates in spe
Het opbouwen van een bedrijf gaat altijd met de nodige ups en downs gepaard. Je begint in een vrij tropische locatie waar je naar hartenlust kunt bouwen. Zoals we het van Anno gewend zijn, moet je ook hier zoveel mogelijk mensen je stad in krijgen door huizen te bouwen. De inwoners van deze huizen hebben vervolgens hun behoeftes waar jij aan moet voldoen. Denk hierbij aan eten, drinken en behoefte aan gezelschap. Door aan deze behoeftes te voldoen, gaan je inwoners harder werken en stijgen je inkomsten. Vervolgens kun je de huizen waarin tevreden inwoners wonen upgraden naar hogere bevolkingsrang. Deze leveren je nieuwe gebouwen en hogere inkomsten op, maar ook nieuwe behoeftes. Het is een vicieuze cirkel waar je eigenlijk in terecht komt, maar echt vervelend wordt dat niet.
Rekening houden met je omgeving
Met het bouwen in tropische gebieden is de kous niet af. Je zult je bedrijf namelijk moeten uitbreiden door een basis te bouwen op een ijzige toendra en zelfs onderwater. Uiteindelijk allemaal met het doel om op de maan te kunnen bouwen. Voordat het echter zover is, zul je voor een stabiele economie op aarde moeten zorgen. Hierbij is het belangrijk dat je een goede handelsroute op touw zet tussen jouw verschillende locaties. In het ijzige gebied lusten de inwoners namelijk ook wel wat vruchtensap, terwijl de inwoners in het tropische gebied de neuro-implantaten die op de toendra worden vervaardigd graag verwelkomen. Het zorgt ervoor dat er een knap staaltje micromanagement aan te pas komt om alles en iedereen tevreden te houden. Ondertussen probeer je een spaarpotje op te bouwen waarmee je de maan kunt gaan koloniseren. Het zal echter niet al te snel gaan.
Nog altijd weinig variatie
Het moge duidelijk zijn dat in Anno het bouwen van steden altijd centraal heeft gestaan. Een economie in balans brengen en je bevolking uitbreiden was eigenlijk alles waar de game voor stond. Hier en daar werd wat combat toegevoegd, maar dit had geen levensgrote invloed op de rest van het spel. Het betrof in de campaign een afleiding om eens wat anders te bieden dan het klikken op gebouwtjes. In Anno 2205 is dat eigenlijk niet anders. Er zijn de nodige zeeslagen die uitgevochten moeten worden, omdat niet iedereen je graag op de maan ziet bouwen. Het gaat hier om enkele kleinschalige missies op zee die vooral leuke items opleveren, maar verder vrij lineair zijn.
Moet je daar teleurgesteld over zijn? In principe niet. Met Anno weet je al jaren wat je in huis haalt en dat is nu niet anders. Als je gek bent van een city builder waarin je bevolking en je economie eigenlijk alles omvatten, dan zit je nog altijd aan het juiste adres. Het is aan te raden Anno niet te lang in één sessie te spelen, want dan zal het wel vermoeiend worden om telkens op de credits te wachten om iets nieuws te kunnen bouwen.
Een prachtige toekomst
Met een deftige game PC heb je veel om naar te kijken in Anno 2205. Het spel biedt veel details wanneer je inzoomt op de stad die je zojuist uit de grond hebt gestampt. Het vraagt wel het nodige van je PC, maar daar krijg je ook wat voor terug. De makers hebben goed nagedacht over mogelijke toekomstige veranderingen en hebben dat in het spel naar voren gebracht. Zwevende auto’s en drones zijn dan ook van de partij. De soundtrack die je op de achtergrond begeleidt in het wegklikken van je leven is van een hoog niveau, wat ervoor zorgt dat je sociale leven op termijn onder druk zal komen te staan.
Conclusie
Anno 2205 is een heerlijke city builder waarin je een bedrijf vanaf de grond opbouwt. Het spel biedt naast het onderhouden van je economie en het aantrekken van bevolkingsgroepen niet veel nieuws. Wie dus op zoek is naar een verfrissende wind binnen de franchise, zal hier niet helemaal aan zijn trekken komen. Op audiovisueel vlak levert Blue Byte een topprestatie. Een echte PC game die je uren aan je beeldscherm gekluisterd laat zitten.