In de late 15e eeuw trok een charmante jonge knul door verschillende Italiaanse steden heen en moordde hij er lustig op los. Dit om de executies op zijn familieleden te wreken. We hebben het natuurlijk over Ezio Auditore de Firenze. In Assassin`s Creed II werden de minpunten uit de primeur van de serie weggewerkt en kregen we een heerlijke game voorgeschoteld, die helaas niet bij iedereen in de smaak viel. De redacteur bij GameQuarter gaf het spel een lager cijfer dan de meeste andere sites en veel mensen konden zich hier dan ook niet in vinden. Nu, pakweg een jaar later, is Assassin`s Creed: Brotherhood uitgebracht. Biedt deze game net zoveel vernieuwing als het tweede deel?
Brotherhood begint waar het tweede deel opgehouden is en dus ga je weer spelen met Ezio. Aan het eind van deel twee is het tot een confrontatie gekomen met paus Rodrigo Borgia. Ezio liet het toen echter afweten en besloot de paus in leven te houden. Dit blijkt niet slim te zijn geweest, want in het begin van Brotherhood wordt de villa van Ezio en zijn oom aangevallen door de Borgia`s. De zoon van Rodrigo, Cesare, heeft het stokje van hem overgenomen en brandt de prachtige villa van de familie Auditore af. Ezio reist vervolgens naar Rome, om voorgoed af te rekenen met de Borgia-familie.
In Rome krijgt Ezio hulp van zijn oude strenge vriend Machiavelli, maar meerdere oude bekenden komen aan bod. Zo herstructureert de zus van Ezio het hoofdkwartier van de courtisanes, renoveert Bartolomeo zijn huurlingenleger en zet La Volpe een nieuw dievengilde op aan de rand van de stad. Ezio zelf krijgt natuurlijk een nieuwe hoofdkwartier voor de assassins. Leonardo da Vinci mag in dit rijtje niet worden vergeten, want ook hij heeft zijn intrek genomen in de hoofdstad van Italië.
Ubisoft heeft met Rome als setting een verstandige keuze gemaakt. Rome is namelijk een stad die bruist van de cultuur en prachtige bouwwerken. Het Rome uit de 16e eeuw is perfect overgezet naar het spel en vrijwel alle toeristische trekpleisters van nu zijn in de game aanwezig. Denk bijvoorbeeld aan het indrukwekkende Colosseum en het fascinerende Pantheon. Daarnaast is er in de stad ontzettend veel te doen. Buiten de verhaallijn valt er heel erg veel te ontdekken. Bovendien levert het economische systeem een interessante bijdrage aan de stad.
In Assassin`s Creed II konden we in Monteriggioni al proeven van het economisch systeem. Dit systeem is in Brotherhood verder uitgewerkt. Rome staat onder controle van de Borgia-familie. Deze familie heeft per district een wachttoren geplaatst, om de bevolking in de gaten te houden. Het is aan Ezio om de commandanten bij deze torens om te leggen en vervolgens de torens in brand te steken. Het district staat dan niet meer onder invloed van de Borgia`s. Ezio kan hierna winkels, banken en stallen renoveren en bijzondere bouwwerken aanschaffen. Deze investeringen zijn goed voor zijn bankrekening en het is natuurlijk handig om zoveel mogelijk verkooppunten voor wapens en medicijnen te hebben.
Het veroveren van de Borgia-torens heeft nog een andere functie. Een nieuwe toevoeging in Brotherhood is namelijk het rekruteren van sluipmoordenaars. Per district kan er een sluipmoordenaar worden gerekruteerd. Deze assassins kunnen je helpen bij het afmaken van vijanden en kunnen worden ingezet bij andere handige klusjes. Door de sluipmoordenaars op contracten te sturen, verdienen ze XP en stijgen ze in level. Hierdoor verdienen ze vaardigheidspunten, waardoor je het pantser of wapen van een sluipmoordenaar kunt verbeteren.
Vanaf het eerste deel is het vechtsysteem al een soort uithangbord van Assassin`s Creed. Na deel twee dachten we dat het niet meer beter kon, maar Ubisoft heeft zich met het vernieuwde vechtsysteem weer eens overtroffen. Counteren was in de vorige delen het meest belangrijk en speelt tijdens het vechten nog steeds een grote rol. Je kunt je vijanden nu echter een trap geven waardoor hij in een benarde positie terecht komt en hij met een finishing move kan worden afgemaakt. Sadistische vechtcombinaties zijn op deze manier veel makkelijker aan elkaar te breien en het wachten tot een vijand aanvalt, om vervolgens te kunnen counteren, is niet meer nodig.
Het wapenarsenaal is verder uitgebreid en Leonardo heeft een aantal nieuwe ontwerpen voor Ezio uitgewerkt. Zo kunnen giftige mesjes nu ook worden afgeschoten. Een kleine verandering, maar wel een leuke bij het onopgemerkt omleggen van je vijand. Ondanks het geweldige vechtsysteem geeft dit namelijk nog steeds de meeste voldoening. In Brotherhood is het wel een stuk lastiger om onopgemerkt te blijven. De moeilijkheidsgraad is iets hoger, wat natuurlijk alleen maar goed is. Het is telkens weer een uitdaging om onzichtbaar te blijven voor de vele wachters.
Brotherhood is de eerste Assassin`s Creed-game die een online multiplayer bevat. In het begin waren er veel sceptici die beweerden dat dit in Assassin`s Creed niet zou werken, maar niets blijkt minder waar. De online multiplayer is namelijk wel degelijk een leuke toevoeging. Elke speler krijgt iemand aangewezen die hij moet omleggen, maar elke speler heeft ook iemand achter zich aan met hetzelfde doel. Zo ontstaat een leuk tactisch spelletje. Je krijgt ongeveer te zien waar je tegenstander zich bevindt en kan onopvallend, maar ook onbezonnen te werk gaan. Je verdient meer punten als je je tegenstander op een onopvallende of mooie manier omlegt.
Dit spel is ook in teamverband te spelen, maar de multiplayer is nog niet helemaal perfect. Het gaat er namelijk om dat je zo dicht bij je tegenstander komt, dat er een icoontje in beeld komt en je hem met één druk op de knop af kan maken. Dit had beter kunnen worden uitgewerkt, want het zorgt voor frustratie als je zelf vermoord wordt. De multiplayer kent nog een aantal kinderziektes. Het duurt bijvoorbeeld allemaal net iets te lang voordat een potje begint.
Er valt nog zo veel positiefs over Assassin`s Creed: Brotherhood te vertellen, maar er is nog een klein minpuntje dat moet worden aangekaart. Grafisch ziet de game er natuurlijk weer schitterend uit, op de meeste momenten nog beter dan het vorige deel. De framerate kan het af en toe alleen niet aan. Als er veel guards in beeld zijn en je over de daken rent om te ontsnappen, dan wil het op enkele momenten nog wel eens haperen. Ook moeten gebouwen en dergelijke nog opvallend vaak worden ingeladen en heeft de game last van pop-ups. Dit is slechts een schoonheidsfoutje en doet verder op geen enkele manier afbreuk aan deze fantastische game.
Conclusie
Het moge duidelijk zijn, Assassin`s Creed: Brotherhood is een volwaardig vervolg op de serie geworden. Rome als setting is een briljante keuze geweest en het is al helemaal indrukwekkend om te zien wat er allemaal in de stad te doen is. Het economisch systeem is verder uitgebreid en het rekruteren van assassins om zo je eigen sluipmoordenaarsgilde op te bouwen, is een leuke toevoeging. Daarnaast is het vechtsysteem verbeterd en zit er een online multiplayer in de game. De multiplayer bevat wel een paar schoonheidsfoutjes, maar dit biedt alleen maar perspectief voor een volgend deel. Dit volgend deel verschijnt naar alle waarschijnlijkheid volgend jaar. Als de serie zich op deze manier blijft ontwikkelen, dan mogen er van ons nog vele games volgen.
Reacties (0)
Deel je mening over dit artikel met andere GameQuarter-lezers
Plaats een reactie