Als er één genre is waar ik hersenloos mijn naam bij zet als de beschikbare games voor de komende maand binnenrollen, dan zijn het rhythm games. Ik hou van muziek en gebruik dergelijke spellen vaak om nieuwe toevoegingen voor mijn playlist te vinden. Wat daarbij helpt, is dat mijn muzieksmaak divers is en dat ik dus net zo goed uit de voeten kan met een Guitar Hero als met een AVICII Invector, Singstar, Mad Rat Dead of Beat Saber. Met Beat Souls kon ik echter helemaal niets aanvangen.
Dit begint al op het meest fundamentele level, daar ik er niet zeker van ben dat we het écht een ritmespel kunnen noemen. Ja er staat een BPM bij de levels en je moet een track erin voltooien, maar de gameplay loopt slechts zelden echt gelijk met de muziek, waarbij enkel het tempo hetzelfde is.
Mijn ogen!
Die gameplay plaatst je op een veld met vijf lanes. Hierop komen obstakels op je af, welke je moet ontwijken door van lane te wisselen of springen. Tevens vallen er muzieknoten naar onder, welke je moet vangen met twee wezentjes die naast je zweven. Met de schouderknoppen kun je hun formatie wijzigen, om zo je bereik aan een kant te vergroten ten koste van de andere kant, terwijl je met het vierkantje (op PlayStation) van kleur kunt wijzigen. Want je kunt enkel noten grijpen van dezelfde kleur.
Het eerste wat veteranen van dit genre op zal vallen, is dat deze uitleg wijst op onnodig complexe gameplay mechanics. Spellen als Rock Band en Stepmania zijn juist populair door hun ontzettend laagdrempelige opzet, waarbij je op hogere moeilijkheidsgraden pas echt wordt uitgedaagd met meer dingen om rekening mee te houden. Beat Souls introduceert zijn mechanics gaandeweg, maar is binnen drie uur te platinummen, dus de curve blijft steil oplopen omdat er gewoon niet meer content is om het over uit te spreiden. Wat daarbij niet helpt, is dat de game geen tutorial heeft. In plaats daarvan zit een digitale handleiding over de mechanics verstopt in het start menu. Had dit tenminste op het hoofdmenu geplaatst!
In dit start menu zul je ook opties vinden voor de effecten die Beat Souls op jouw scherm tovert. En mijn advies is om die direct zoveel mogelijk uit te zetten. De game is al een clusterfuck aan kleuren door diens neon visuals, maar wordt bijzonder onaangenaam voor de ogen als het tempo hoog ligt en de effecten en flitsen doen denken aan een stroboscoop. Ik ervaarde na een uur spelen fysiek ongemak en kijkende naar reacties op de PC release, ben ik niet de enige die daar last van had.
Mijn oren!
Maar laten we zeggen dat jij daar geen problemen mee hebt. Jij houdt van ritme-games om dezelfde reden als ik: muziek. Jij wilt iets nieuws horen en je laten meevaren op knallende beats, catchy tunes of brullende gitaren. Hoe is Beat Souls dan? In een woord: waardeloos!
Ik heb door de jaren heen tientallen ritmespellen gespeeld. Niet allemaal waren ze even goed en niet allen hadden een soundtrack die mij kon bekoren. Over smaak valt nu eenmaal niet te twisten. Maar bij elke game was er minimaal één nummer dat uiteindelijk een plekje kreeg in mijn permanente playlist. Niet bij Beat Souls. En niet eens omdat de nummers zo slecht zijn.
Het probleem met de soundtrack is, ironisch genoeg, dat het een gaming soundtrack is. Daar bedoel ik mee te zeggen dat het allemaal deuntjes zijn die je prima op de achtergrond aan kunt hebben bij het studeren of die je hoort tijdens een niet-bijzonder moment in een videogame. Achtergrondmuziek die op geen enkel moment opvalt en die je bent vergeten eens je een keer diep hebt ingeademd. Prima muziek voor als je een dungeon verkent of babbelt met NPC’s, maar een verschrikkelijke keuze voor een game die staat of valt met diens muziek.
br>Conclusie
Beat Souls faalt op vrijwel elk vlak als een ritmespel. De game lijkt meer los te staan van de muziek dan erom te draaien. Daar de soundtrack op zijn best compleet vergeetbaar is, is dat misschien maar beter ook, ware het niet dat je daardoor beter naar het scherm moet kijken, hetgeen simpelweg pijnlijk is voor de ogen. De enige reden dat het niet lager scoort, is dat het technisch gezien werkt en prijstechnisch in het budgetsegment valt, daarbij zijn de eisen nu eenmaal lager…