Ruim twee jaar geleden mocht ik voor GameQuarter aan de slag met Beyond: Two Souls. Na Heavy Rain waren de verwachtingen hoog gespannen. Ontwikkelaar Quantic Dream had immers bewezen een unieke game te kunnen ontwikkelen en verkopen. Was diezelfde doelgroep te porren voor Beyond: Two Souls, waarin Hollywood-acteurs een hoofdrol wisten te vertolken?
Mijn oordeel in 2013 was niet al te positief, alhoewel het spel wel met een voldoende werd beloond. De vrijheid aan keuzes die je in Heavy Rain kreeg voorgeschoteld, waren op Beyond: Two Souls niet van toepassing. De keuzes die je kreeg hadden bar weinig impact op de rest van het verhaal, waardoor de spanning al snel ver te zoeken was. Daarnaast wist het verhaal vaak van de hak op de tak te springen en te weinig te boeien. Een groot kritiekpunt bij een game waar het vooral om het verhaal draait.
Wat is er anders?
Zoals we van een remaster gewend zijn, heeft Sony de game grafisch van een update voorzien. Nu had ontwikkelaar Quantic Dream met het origineel al geen slechte prestatie geleverd, maar de resolutie van 1080p met onder andere verbeterde lichteffecten, schaduwen en motion blur maken het allemaal net ietsje mooier en realistischer. Naast deze grafische update heeft Sony wat kleine aanpassingen en extra’s aan de game toegevoegd. Zo zie je nu aan het eind van elke scene welke keuzes de community maakte, is de moeilijkheidsgraad van een bepaalde vechtscène verbeterd en kun je het spel nu in chronologische volgorde spelen!
Ja, dat leest u goed. Beyond: Two Souls kent van nature een verhaal dat alle chronologische regels aan de laars lapt en heen en weer over de tijdbalk springt. Wie daar niet goed tegen kan, kan nu kiezen voor de chronologische versie van de game. Wat je hier eigenlijk doet, is de hele beleving van de regisseur onderuit schoffelen om de game wat meer hapklaar te maken. Het is zeker niet aan te raden om de game op deze manier te spelen, want de ervaring is gewoon een stuk minder.
Waarom Beyond: Two Souls?
Met remasters die vandaag de dag als paddenstoelen uit de grond schieten, kon een remaster van Beyond: Two Souls natuurlijk niet uitblijven. Alhoewel, er zijn games te bedenken die meer succesvol waren. Toch besloot Sony om de game van Quantic Dream te remasteren en aan te bieden voor het PS4-publiek. Het lijkt er dan ook alle schijn van te hebben dat Sony de gamers wil klaarstomen voor de nieuwe game van Quantic Dream: Detroit. Niet dat deze game qua verhaal iets te maken heeft met Heavy Rain of Beyond: Two Souls, maar het is meer om je kennis te laten maken met het soort games dat de ontwikkelaar maakt. Het ligt je, of het ligt je niet.
br>
Conclusie
Wanneer je alle extra’s op een rijtje zet, is Beyond: Two Souls het absoluut niet waard om voor een tweede keer op de PS4 te spelen. Mocht je geïnteresseerd zijn in de games die Quantic Dream maakt, dan is het aan te raden om te wachten op de remaster van Heavy Rain, die in maart gaat verschijnen. De verbeterde graphics en mogelijkheid om het spel in chronologische volgorde te voltooien bieden niet genoeg om de game naar een hoger niveau te tillen. Hierdoor blijft Beyond: Two Souls een game die wel een voldoende scoort, maar in tegenstelling tot het vergelijkbare Heavy Rain flink het onderspit moet delven.





Reacties (0)
Deel je mening over dit artikel met andere GameQuarter-lezers
Plaats een reactie