Soms zijn er van die games die door mij als eerste worden opgemerkt van de redactie en later een topper blijken te zijn. Hetzelfde dacht ik te hebben gedaan toen ik Bound By Flame in de database zette. Echter kwam er een heel andere situatie tot stand.
In Bound By Flame speel je als een personage met de bijnaam Vulcan, wie lid is van de Freeborn Blades. Dit is een elite-eenheid die het opneemt tegen het kwaad. Met het kwaad wordt hierbij het leger van ondoden bedoeld. De wereld van Bound By Flame zit namelijk zwaar in de problemen aangezien de ondoden een groot deel van de wereld hebben overgenomen en er enkel nog maar een paar volkeren over zijn. Ondertussen zit jij ook in de problemen, want door een gefaald ritueel heb jij ineens een demon in je hoofd, die langzaam maar zeker jouw lijf over probeert te nemen. Als gevolg daarop moet je keuzes maken. Geef je de demon meer krachten zodat jij sterker wordt, of doe je er alles aan om de demon tegen te houden, waardoor je die speciale krachten misloopt.
Naast het bepalen van de leefruimte van je demon, moeten er in Bound By Flame nog meer keuzes gemaakt worden. Dit betreft vooral het kiezen tussen het maken van vrienden en vijanden. Bij een ruzie moet jij voor een partij kiezen, wat in een beperkte mate invloed heeft op de rest van de game. Het blijft dus helaas bij ‘beperkte mate’, terwijl ontwikkelaar Spider haar game presenteerde als een spel waarin keuzes drastische maatregelen zouden hebben. Wanneer je kiest voor een bepaalde partij, zal dat hoogstens effect hebben op wie je vriendjes worden en wie jou haten, met enkele uitzonderingen daargelaten. Daarnaast blijven je keuzes erg beperkt. Je kunt er niet voor kiezen om de echte goeierik te zijn, aangezien je vaak enkel kan kiezen uit uitspraken die allemaal je reputatie verslechteren.
Maar laten we ons vooral nog even focussen op het verhaal. Als je een fan bent van fantasy RPG’s, heb je bij de beschrijving van het verhaal hoogstwaarschijnlijk wel wat aspecten herkend. Vooral het keuzes maken tussen goed en kwaad en een leger aan ondoden zijn we nu al zo vaak tegengekomen in een fantasy RPG, dat Bound By Flame maar weinig vernieuwends doet. Er worden vooral erg veel clichés uit de kast gehaald.
Dat leidt tot het feit dat je Bound By Flame maar moeilijk serieus kunt nemen, waarbij de verschrikkelijke voice acting ook een belangrijke rol speelt. Het lijkt wel alsof ontwikkelaar Spiders gewoon willekeurig wat acteurs van de straat heeft gehaald die vijf euro konden verdienen als ze even wat in een microfoon zouden zeggen. Tel daar ook nog eens bij op dat de gesprekken tussen personages ongelooflijk langdradig zijn en vaak ook nog eens totaal niet interessant zijn. Het verhaal zal door al deze feiten er niet voor zorgen dat jij erg graag Bound By Flame wilt voltooien.
De wilskracht om door te zetten moet bij andere zaken gezocht worden, vooral bij het gevechtssysteem. Dit zorgt ervoor dat je, vooral in het begin, nog wel geïnteresseerd zult zijn in Bound By Flame. In de game kun je kiezen tussen drie verschillende stijlen. Je kunt de strijd aangaan met een groot zwaard of kleine dolken. Tussendoor kun je gebruik maken van je demonische krachten, welke je met vuur laten spelen.
Wanneer je verzeild raakt in een gevecht, deel je met de ene knop een klap uit, terwijl de andere knop je een reeks aan klappen laat uitvoeren. Spiders houdt het dus op een redelijk simpel gevechtssysteem. Het wordt echter wat gecompliceerder wanneer je vijanden eens besluiten om aan te vallen. Dan heb je de keuze om de aanval te blocken of te ontwijken. Vooral het ontwijken wordt nog even wat leuker gemaakt aangezien de tijd wordt vertraagd wanneer je het voor elkaar krijgt om net op het laatste moment weg te duiken. Verder kennen gevechten nog wel enkele diepgang door de redelijk hoge moeilijkheidsgraad. Vijanden kunnen jou namelijk zonder al te veel moeite verslaan, waardoor je er écht voor moet zorgen om niet geraakt te worden. Bovendien zijn potions om jezelf te healen een schaarste.
Echter heeft het gevechtssysteem ook veel aspecten waarin het faalt. Zo krijg je zo ongeveer altijd een maatje aangewezen die jou helpt in de gevechten. Dit ‘helpen’ blijft echter beperkt tot het uitdelen van een paar waardeloze klappen, waarna je maatje sterft en jij het maar weer eens moet oplossen. Het feit dat ontwikkelaar Spiders zat te pronken met de companions, is dus ook niks waard. Daarnaast worden gevechten door de game heen steeds saaier, simpelweg omdat je erg vaak dezelfde vijanden krijgt voorgeschoteld en je daarom al snel weet welke tactiek je moet toepassen bij welke vijand.
Bound By Flame gaat verder met het nemen van het traditionele pad als het gaat om het upgradesysteem. Zoals bij elke RPG verdien je door de tijd heen xp en kun je daardoor bepaalde skills verbeteren. Het fijnste hieraan is dat het allemaal erg makkelijk gaat. De verschillende skills die je kan verbeteren zijn overzichtelijk weergegeven en je kan ook echt een verschil maken door je personage te verbeteren. Op het gebied van het upgradesysteem is de ontwikkelaar dus wel geslaagd.
Helaas geldt hetzelfde niet als het gaat om het veranderen van je uitrusting. Wat vooral opvallend is, is dat er vaak wel een winkel is, maar die belachelijk hoge prijzen vraagt voor zijn waren. Nieuwe uitrusting zul je daarom vooral moeten zoeken bij vijanden. Zij laten echter ook maar weinig kostbaars vallen. Het gevolg is dat je een groot deel van de game met dezelfde uitrusting blijft rondlopen, wat een beetje raar is bij een RPG.
Verder volgt Bound By Flame op enkele andere plaatsen ook niet het pad van de RPG’s. Terwijl je bij dit genre bijna altijd de mogelijkheid hebt om een grote open wereld te verkennen, beschik je in Bound By Flame maar over één leefgebied dat in een korte tijd te doorlopen is. Bij elk hoofdstuk in het verhaal word je namelijk in een ander gebied geplaatst, waar je weer een aantal uur moet doorbrengen. Je vrijheid wordt hierdoor beperkt, wat jammer is.
Is er dan echt niks goeds aan Bound By Flame? Jawel hoor, maar dit is vooral op gebieden die niet écht bepalend zijn voor een goede ervaring. Zo is de soundtrack van de game wel vermakelijk, en zijn er soms wel eens dialogen die wel te pruimen zijn samen met keuzes die wel een echt verschil maken. Echter maken deze details het voor veel mensen niet waard om in Bound By Flame geld te steken.
br>Conclusie
Bound By Flame stelt vooral teleur. De trailers en screenshots zagen er allemaal wel erg goed uit, maar helaas komt er een game naar voren met een clichématig verhaal en slechte dialogen. Daarnaast zijn de keuzes vaak totaal niet interessant. Het gevechtssysteem en het upgradesysteem maken wel wat goed, maar hierdoor raad ik een aanschaf van Bound By Flame niet aan.