Als het aankomt op folklore in videogames, is het ene land veel beter vertegenwoordigd dan het andere. Vooral Aziatische landen, evenals Oost-Europa, zien we met grote regelmaat terug. Maar Noorwegen? Dat is een land dat we maar zelden voorbij zien komen als er geen vikings aan te pas komen.
In het holst van de nacht ontwaakt Olle uit zijn slaap. Het bed naast hem is leeg. Zijn ouders hebben nog zo gewaarschuwd om niet ’s nachts het bos in te gaan, zelfs een sprookjesboek erover in de kamer gelegd, maar toch is zijn oudere zus uit het raam geklommen. Zij is iemand die naar avontuur snakt en het weerstaan van de roep van een wereld in maneschijn bleek te moeilijk voor haar. Het avontuur zelf echter ook…

Sprookachtig
In het begin lijkt alles picobello. Olle en Lillimor vinden een bijzondere, schijnende steen, die ze naar een wonderbaarlijke wereld brengt. Een wereld vol feeën, gigantische paddenstoelen en speelse gnomes. Terwijl je jouw ogen uitkijkt, vind je het ene na het andere mythische wezen of adembenemende uitzicht. Maar wanneer een troll in beeld komt, is het niet pracht en praal wat Lillimors adem wegneemt. Olle, die met meer geluk dan wijsheid weet te ontkomen, moet nu zijn zus proberen te redden in een wereld die niet zozeer de moderne versies, maar eerder de oorspronkelijke sprookjes volgt. Sprookjes waarin stoute kinderen werden gegeten, gemarteld, verminkt of veranderden in monsters. Gezellig.
In deze wereld is arme Olle geen ridder te paard of een uitverkorene held die de wereld komt redden. Hij is een klein kind met hooguit wat meer moed (of minder gezond verstand) dan gemiddeld en een glimmende steen die op momenten wel eens van pas wil komen. Bramble is dan ook geen action-adventure, waarin je mythische wezens neermaait, maar een duistere puzzle platformer van hetzelfde soort als Limbo of Little Nightmares.

Geduld is een schone zaak
Dit betekent dat je de meeste confrontaties doorstaat door ze te ontlopen. Zoekt een troll je in het bos? Blijf dan uit het licht van zijn lantaarn terwijl je van schuilplek naar schuilplek rent. Zombies zijn nogal dom dus daar kun je omheen sluipen en wezens in het water kun je enkel snel voorbij zwemmen. Er zijn een handjevol klassieke confrontaties, maar deze zijn voorbehouden aan de meest bekende monsters uit Nordische folklore.
Wat Bramble sterk maakt, is dat het je niet voortdurend met dit soort wezens bombardeert. Net zoals in het begin van de game, heeft het spel meer dan voldoende momenten waarop je niet in gevaar bent. Waarop je enige vrees misspringen bij het platformen is en je jouw ogen de kost kunt geven in een wereld die niet zou misstaan in het sprookjesbos van de Efteling. Dit contrast, dat soms geleidelijk komt en soms plotseling omslaat, zorgt ervoor dat beiden beter uit de verf komen, al komt de nadruk steeds meer op de duistere zijde te liggen eens je vordert in het verhaal. Een nogal kort verhaal bovendien.

Is dit alles?
Ik heb iets meer dan vijf uur gedaan over het voltooien van Bramble. Maar dit was wel in een playthrough waarin in probeerde alle collectibles te vinden en dus elk gebied doorzocht alvorens verder te gaan. Wie normaal speelt, zal de game daarom binnen vier uur kunnen voltooien. Dat is een prima lengte voor een game als deze, maar de prijs dient dat dan wel te reflecteren. Met een standaardprijs van € 29,99 zit The Mountain King op een iets te dure troon om hem aan te bevelen zonder dit als kanttekening te plaatsen.
Aan die kant staat overigens ook nog één andere notitie: de hit collision. Olle is meer dan eens midden in een animatie plots over de grond gegleden om van een platform af te kukelen en greep ook regelmatig geen platformen waar hij met zijn snuffer tegenaan zat. Dit is zelden een issue, daar de game enorm veel checkpoints geeft, maar daar er een trophy is om de game zonder een dood te voltooien, moet dit wel gefixt worden in mijn optiek. Voeg dan ook even direct goede support voor Surround Sound toe, want deze game zou er enorm bij gebaat zijn.
Conclusie:
De setting van Bramble: The Mountain King is ontzettend boeiend en op een gebrek aan deftige ondersteuning voor Surround Sound na, heb ik ook maar weinig te klagen over de uitvoering. De lengte is echter een ander verhaal. Voor een game van drie tientjes mag je wel iets meer verwachten dan vier á vijf uur gameplay, vooral wanneer de replay-waarde nagenoeg niet bestaand is als je geen achievement hunter bent.
0 reacties op "Bramble: The Mountain King"
Gelieve eerst in te loggen of te registreren om een reactie te plaatsen a.u.b.
Log in of registreer hier