We hebben allemaal wel eens in de regen staan wachten op een bus die maar niet wou komen. Maar wie vervloeken we op dat moment? De buschauffeur die enkele minuten op zijn rit wil sprokkelen? De vervoersmaatschappij die haar personeelsbestand inkrimpt? Of de overheid die het beschikbare budget halveert? In Cities in Motion krijg je antwoord op die vraag: het is allemaal jouw schuld.
Ik weet nog hoe de jeugdige ik bij het bouwen van een stad in LEGO erop lette dat het goederenstation dicht bij de haven lag. Of dat een monorail de luchthaven met het stadscentrum verbond. Daarna brak ik het allemaal weer af en begon ik opnieuw. Gewoon voor de lol. Ik ben LEGO dan wel lichtjes ontgroeid (iets wat eigenlijk niet mogelijk is), maar ik kan dat structureel inzicht nu opnieuw in de praktijk zetten met Cities in Motion. In deze game ben je namelijk verantwoordelijk voor het installeren en onderhouden van een goed geoliede verkeersinfrastructuur in vier steden doorheen de 20ste en 21ste eeuw. Opvallend is dat het hier bekende Europese steden betreft. Het gaat dus niet om New York of Los Angeles, maar om Berlijn, Amsterdam, Helsinki en Wenen.
Traffic Sim City, dus. Die vergelijking is niet vergezocht, vermits je vele variabelen in het oog moet houden om Cities in Motion succesvol te beëindigen. "Beëindigen" is misschien niet toepasselijk, omdat er ook een map editor is waarbij je zelf steden in elkaar kan steken. Het is ook mogelijk om via een sandbox mode meteen naar elke stad in elk tijdperk te springen, maar hier ontbreken de specifieke doelstellingen die je uitdagen in de campagne mode. Na het doorlopen van een handige en onontbeerlijke tutorial ben je dan klaar om uitgescholden te worden door misnoegde burgers die steeds te laat op hun werk komen.
De campagne vangt aan in het Berlijn van de jaren 1920. Daar is je eerste opdracht om de bestaande buslijnen met elkaar in verbinding te stellen. Vervolgens vlieg je doorheen de tijd tot het jaar 2020 en maak je effectief honderd jaar in de geschiedenis van het openbaar vervoer mee. Gaandeweg moet je telkens overwegen welk systeem het handigst is. Zo zijn buslijnen goedkoop, maar komen die vaak vast te zitten tijdens piekuren (het is niet mogelijk om zelf schema's op te stellen, waardoor er soms ophopingen voorkomen). Tramlijnen zijn duurder, maar omzeilen grotendeels de verkeersproblemen. Metrolijnen blinken uit in snelheid en capaciteit, maar zijn enkel in latere scenario's beschikbaar. De afweging van verschillende systemen die allemaal op elkaar inhaken is zo de grootste uitdaging van Cities in Motion. Alles moet tenslotte rendabel zijn.
Die uitdaging krijgt per stad ook een specifieke inkleuring. Zo moet je in Amsterdam meer met boten werken, en biedt de Berlijnse muur tijdens de Koude Oorlog een interessant obstakel doorheen de stad. Naargelang het openbaar vervoer uitgebouwd wordt, kan het hele gebeuren langdradig en zelfs overweldigend worden. Probeer maar eens twaalf verschillende lijnen stuk voor stuk in elkaar te steken om ze dan op elkaar af te stemmen en te onderhouden. Alles blijft niettemin redelijk overzichtelijk, maar net daarom soms te vaag. De tevredenheid van de burgers wordt dynamisch weergegeven door middel van een schaalaanduiding, maar het is onduidelijk waar het probleem ligt als ze plots allemaal verwensingen naar je hoofd gooien.
De controls zijn overzichtelijk en intuïtief, en het is nooit lang zoeken naar één bepaalde functie. Elke stad ademt ook een zeer eigen sfeer uit, wat vooral te danken is aan de toepasselijke muziek die elk scenario vergezelt. De graphics zijn degelijk, maar niet bepaald opzienbarend. Meer is er voor een game als Cities in Motion misschien niet echt nodig, maar de steden kunnen nogal utilitaristisch overkomen. Ook is er geen dag-nacht cyclus, en dat terwijl steden er heel indrukwekkend uit kunnen zien wanneer artificieel licht de nacht opwarmt. Nu ja, openbaar vervoer opereert 's nachts niet, dus hier evenmin. Ook weereffecten ontbreken, wat wil zeggen dat niemand ooit in de regen zal staan wachten op de bus die maar niet komt.
Conclusie
Wie structureel inzicht aan de dag wil en kan leggen om een volledige verkeersinfrastructuur uit te bouwen, zal in Cities in Motion zeker zijn meug vinden. De hoofdcampagne is uitdagend en goed uitgewerkt, waarna de map editor en sandbox mode een graad van herspeelbaarheid bieden. Cities in Motion is een game die goed in elkaar zit, maar die echter niet voor iedereen weggelegd is.