Toen ik maanden geleden bij toeval uitkwam bij artwork van Code Of Princess was mijn interesse gelijk aangewakkerd door het grote…zwaard dat de blondine in het artwork met zich mee zeulde. Nu de game eindelijk in onze contreien verschenen is, is het afwachten of het net zo interessant is als de boe…wapens van de jongedame.
De game opent op een manier zoals ik mijn Japanse games graag zie. Beelden die rechtstreeks uit een anime lijken te komen, ondersteund door een opzwepende J-pop track. De beelden stellen ons voor aan zowel de helden, als aan de vijanden die in Code Of Princess aan bod gaan komen, al blijkt niet iedereen te zijn wie je oorspronkelijk denkt.
Wanneer het verhaal openen leren we dat in de wereld van Code Of Princess mens en monster lange tijd in vrede naast elkaar geleefd hebben. Maar alles veranderde toen de monsters om onverklaarbare redenen agressief werden en de aanval op het menselijke ras openden. Ook het koninkrijk van DeLuxia, waar jij de kroonprinses Solange Blanchefleur de Lux (zeg dat maar eens snel tien keer achter elkaar) bent, blijft niet gespaard.
Wanneer het Distron-leger aan je poorten staat om aan te kondigen dat er monsters aan komen en hulp aan te bieden, twijfelt je volk dan ook geen moment. En wanneer de poorten openen, valt DeLuxia. Je vader gebiedt je na dit nieuws om je uit de voeten te maken en de heilige schat van de familie, het gigantische zwaard DeLuxcaliber, te beschermen. Zo begint je reis.
Met haar enorme zwaard is Solange geen katje dat je zonder handschoenen aan kan pakken. Want wanneer Code Of Princess zich ontpopt als zijnde een 2D brawler, blijkt dat Solange ondanks haar slanke bouw geen moeite heeft het gigantische zwaard in de rondte te zwaaien.
Qua gevechtssysteem gaat Code Of Princess in ieder geval al niet heel erg diep. Solange heeft een lichte en zware aanval, kan een vijand in het vizier nemen, en door combinaties te maken met de D-pad kun je enkele basic combo’s uit je mouw schudden. Wanneer de nood te hoog is kun je nog een mana burst loslaten. Dit verlamt vijanden in je buurt en versterkt je aanvalskracht.
Elk gevecht laat je meerdere levels stijgen en geeft je punten die je kunt toewijzen aan een zestal stats. Wat echter jammer is, is dat Solange en haar kompanen nooit nieuwe aanvallen of aanvullende skills leren, hetgeen de gameplay al snel redelijk repetitief en oppervlakkig maakt. Ook het wisselen van je armor en dergelijke blijkt maar bijzonder weinig invloed te hebben.
Ondanks dit zal je je in rap tempo door de eerste helft van de game heen werken. Zelfs zonder te kijken wist ik regelmatig levels te halen door enkel de lichte aanval te spammen. Na de eerste helft schiet de moeilijkheidsgraad echter opeens rap omhoog. Het is deze euvel die veel gamers zal bewegen om de game neer te leggen. Zonde, want het is pas na dit gevecht dat er, eindelijk, nog enigszins een beetje niveau in het verhaal komt.
Is Code Of Princess dan een slechte game? Nee, dat niet. Het schiet gewoon erg te kort aan diepgang in zowel het verhaal als de gameplay. De ingesproken teksten zijn nog van licht bovengemiddeld niveau, maar hier tegenover staan een verwaarloosbare multiplayer en een extra mode die niemand aan zal raken.
Conclusie
Code Of Princess is een leuke, maar nergens speciale brawler die enkel fans van anime of van het genre zal kunnen bekoren. Er is moeite in gestoken om de gekende gameplay te vernieuwen door RPG-elementen toe te voegen, maar dit kan niet verhullen waarom brawlers eigenlijk nog nauwelijks gemaakt worden.