Soms vertelt een titel alles wat je moet weten van een game. Denk maar aan 9 hours, 9 persons, 9 doors. Ook bij Mario Kart of Zoo Tycoon weet iedereen waar hij aan toe is. Maar soms kan een titel ook misleidend zijn. Bij de titel Come On! Dragons dacht ik zelf aan kruising tussen Pokémon en Dragonvale, waarin je draken de strijd aangingen en jij aan de zijlijn instructies geeft. Maar Come On! Dragons blijkt hele andere koek te zijn.
Come On! Dragons is de opvolger van de game Come On! Heroes, een DSiWare-titel waarin je de rol van een naamloze boogschutter op je nam. Ook deze keer is hij van de partij. Nadat je aan het einde van de vorige game getrouwd bent dezelfde prinses die je ironisch genoeg ontvoerde, blijken je daden consequenties te hebben.
In de vorige game riep Merlijn draken op om de prinses te redden, met desastreuze gevolgen. De draken hebben zich aangesloten bij goblins en ander onderwerelds gespuis en vallen nu het koninkrijk aan, dat jij nu dient te beschermen als troonopvolger.
Vanaf de top van de kasteelmuur schiet je dan ook ladingen pijlen af richting honderden monsters die trachten de muren af te breken. Inderdaad, Come On! Dragons is een tower (castle) defense game, maar deze keer van top-down view.
Je dood de monsters door de stylus over het scherm te bewegen en zo de richting van je pijlen te controleren. Elk gedood monster geeft je XP en wellicht geld of power-ups, iets wat je nodig gaat hebben. Zoals vele indie-games is Come On!: Dragons namelijk best een pittige titel. Een level zal zelden op de eerste poging uitgespeeld worden en dat is maar goed ook, gezien het feit dat het er slechts een handjevol zijn.
Door de XP op te sparen stijgt je boogschutter in rang. Hiermee speelt hij op vastgestelde momenten extra krachten vrij. Deze kun je met een druk op de knop bovendien altijd in detail nalezen zodat je nooit vergeet wat je opties zijn. Het geld kan besteed worden om een viertal stats te upgraden. Je kunt het aantal pijlen in je superkoker verhogen, waardoor je meer speciale pijlen achter de hand kunt houden. Deze pijlen verzamel je op het slagveld en komen in drie soorten. Vuurpijlen exploderen op contact en doen meer schade dan reguliere pijlen, ijspijlen doen juist minder maar vertragen de tegenstander aanzienlijk, duisternis pijlen vliegen recht door de vijand heen en zijn dus uitermate geschikt om een overvol scherm uit te dunnen.
Hiernaast kan ook de aanvalskracht van je pijlen, de verdedigingskracht van je muur en het aantal traps dat je kunt plaatsen opwaarderen. Met name het laatste is een slimme zet, want zonder kun je het schudden. De negen vallen komen gaandeweg vrij en bevatten onder andere spikes, kruisboogkanonnen en een magisch zegel. Traps gaan niet oneindig mee, dus is het belangrijk een strategie uit te doctoren tussen de golven door.
Een volhardende speler zal tegen het eind van de game het maximale level bereikt hebben en alles maximaal geüpgrade hebben. De game heeft vanaf dat moment ook heel weinig replaywaarde aangezien er geen multiplayer is. Een gemis, want het zou best grappig zijn geweest met een speler die de boogschutter speelt en de andere die monsters op hem afstuurt.
br>
Conclusie
Come On! Dragons is een downloadtitel waar er nog vele een puntje aan kunnen zuigen. Verslavende gameplay, niet te makkelijk, uitermate geschikt voor de in de trein of op het toilet en de budgetprijs van €1,99. Tower Defense mag dat niet het meest innoverende genre zijn, met games als Come On! Dragons blijft het voorlopig nog wel interessant. Alleen is het gemis van de multiplayer jammer.