hotness 32
Concord Cover
News

Concord

USP? Nog nooit van gehoord

Gepost door

Sony en live-services, het is niet bepaald een match made in heaven. Die van The Last of Us overleefde de post-apocalypse niet en ook met Destiny 2 gaat het niet al te best. HELLDIVERS 2 was een gigantisch succes, maar na alle ophef is die ook flink ingekakt. En dan te bedenken dat het bedrijf voornemens was om twaalf live-services uit te rollen in een paar jaar. Naar Concord kijkende, kunnen we blij zijn dat ze dat plan hebben laten varen.

Concord wordt in de volksmond vaker Sony’s antwoord op Overwatch genoemd. Beide zijn hero shooters waarin je met vijf tegen vijf speelt. Daar houden de overeenkomsten echter wel op. Concord is meer een arena shooter en ligt daarbij dichter bij Call of Duty of Quake Champions dan Overwatch.

Concord Review-1

Kletsen rond de waterkoeler

Kijkende naar de karakters die ons in de game worden voorgeschoteld, is het maar goed ook dat de nadruk op de karakters kleiner is. Ze zijn namelijk boring as fuck. Waar karakters als Mercy, D.Va en Windowmaker iconisch zijn, oogt de cast van Concord als een club mensen die je bij wijze van op je werkvloer tegen zou komen. Zelfs 1-0FF zou daar niet misstaan, daar hij zonder ledematen door zou kunnen gaan als de boiler in het hok in de kelder.

Qua gameplay zijn ze ook een stuk minder divers, in de zin dat ze allemaal gefocusd zijn op gunplay. De meeste karakters hebben twee wapens en evenveel abilities, maar geen ultimates die een flinke impact maken op het slagveld. Gunplay is het belangrijkst en hoewel en er karakters zijn die in de rol van tank of healer passen, is er geen meta die dit afdwingt. Map control is vele malen belangrijk dan de teamups, waarmee we weer terugkomen bij het feit dat het een arena shooter is. Elke kamer heeft daar minimaal twee uitgangen, al zijn dit er doorgaans meer om de actie gaande te houden.

Concord Review-2

Modes

Qua modes heeft Concord er zes, verdeeld in drie playlists, waarbij we training modes buiten beschouwing laten. Deze zijn Team Deathmatch modes, Map Control modes en Rivalry modes, welke draaien om het voltooien van objectives. De laatste speel je overigens pas vrij op level 6, waardoor die het minst bezocht is en garant staat voor lange wachttijden. Er zou ook volgens de in-game-info een playlist moeten zijn met alle modi, maar ik heb hem nergens kunnen vinden.

Wat ik echter wel vond, is de lore. Buiten een introductiefilmpje en een cinematic van week zero, belooft Concord wekelijks met nieuwe lore te komen om spelers betrokken te houden. Het slaat helemaal nergens op en daar de meeste expositie gevonden wordt in text dumps in een menu maakt het ook geen goede indruk. Het is bovendien niet de enige vreemde keuze die is gemaakt.

Concord Review-3

Waarom!?

In tegenstelling tot een Overwatch 2 of Marvel Rivals, is Concord geen free-to-play-titel. Het is een game waar je € 40,- voor neer moet leggen, waarmee het een opvallend hoge instapdrempel heeft. € 40,- is immers geen € 70,-, maar ligt daar dichterbij dan bij gratis.

Daar tegenover staat dan weer wel dat de game geen microtransacties heeft, althans op het moment van schrijven. Het is en blijft een live-service en naarmate de tijd vordert zullen karakters en cosmetics worden toegevoegd samen met Season Passes, waar men ongetwijfeld aan wil verdienen. Al adviseer ik ze dan wel eerst om Crew Builder te schrappen, een functie die op dit moment vereist dat je een groep van maximaal zestien karakters/ varianten van karakters maakt, waar je tot beperkt bent als je in een match wil wisselen. Waarom ze dit zouden doen? Joost mag het weten.

Als ze dan toch al aan de game het sleutelen zijn, mogen ze overigens ook iets doen aan de performance. Origineel recenseerde ik de game op PC, maar daar speelt het echt afschuwelijk. Ontwijken doe je door twee keer op Shift te drukken, waarna die van first- naar third-person gaat tijdens de ontwijkende beweging. Dit is op PlayStation 5 niet anders, maar daar voelt het dubbeldrukken op cirkel tenminste nog logisch, zelfs als de shift in perspectief dat niet doet. Erger dan dat was dat de game gewoon niet lekker draaide zonder de hardware echt onnodig zwaar te belasten, waardoor ik blij was dat we ook keys voor PS5 hadden ontvangen. De game draait daar relatief beter gezien de verwachtingen bij een console-titel, maar had natuurlijk ook een stuk minder opties, dus het is maar wat je belangrijk vindt. Voor mij is het belangrijkst gameplay en wat dat betreft is Concord niet slecht, maar het doet ook echt niets bijzonders.

Conclusie:

Met degelijke gunplay en voldoende game modi is Concord best een degelijke arena shooter, het probleem is echter dat het ook een hero shooter probeert te zijn. Dit lukt niet, aangezien de karakters net zo boeiend zijn als kijken naar hoe verf droogt. Daarnaast heeft de game nog de nodige polijst nodig, vooral op PC.

0 reacties op "Concord"