Na een tijdje starend voor mijn gamecollectie kon ik maar tot één conclusie komen: dit spel heeft met afstand de lelijkste box art die ik ooit gezien heb. Een vrouwelijke vechter die weinig tot niets uitstraalt met daarachter een duister ninja-achtig figuur en een nog donkere achtergrond. Daarboven staat de tekst Dead or Alive Dimensions in een lettertype dat lijkt op de Word Art van Microsoft Word 97. Absoluut geen trekpleister voor gamers die in de gameshop nog niet weten wat ze willen. Nee, het is geen hoesje dat je vooraan in het rek zet als je ondernemer bent. Echter mag je een game niet beoordelen op het uiterlijk van de hoes, dus is het de vraag of Dead or Alive Dimensions voor de 3DS ondanks het afgrijselijke hoesje toch vooraan verdient te staan in de schappen.
Het antwoord zullen we jullie nog even schuldig blijven, want we gaan het eerst over de game hebben. Dead or Alive is doorgaans een beat’em up die het vooral moet hebben van de schaars geklede vrouwen met stuiterende borsten en schuddende billen. In Dimensions zijn de dames ook weer volop aanwezig en vormen zij een groot deel van de in totaal 25 vechtersbazen. De personages zijn, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Mortal Kombat en Street Fighter, erg anoniem. Ze hebben wel een naam, maar ze hebben geen van allen iets herkenbaars. De ‘Get over here!’ van Scorpion uit Mortal Kombat, of de ‘Hadouken!’ van Ryu uit Street Fighter zal menig gamer bekend in de oren klikken. In Dead or Alive zul je dat niet tegenkomen en dat zorgt ervoor dat de beleving minder intens is.
Dead or Alive Dimensions kent een Chronicle (lees Story Mode), waarin je vijf hoofdstukken kunt doorspelen met verschillende personages. In totaal zul je ongeveer vijf uurtjes zoet zijn met dit verhaal en leer je, naast de saaie personages, ook het verhaal kennen van de gehele Dead or Alive serie. Deze mode is veruit het leukst om te spelen, al zijn de tussenfilmpjes en voice acting om te hullen. De manier waarop je leert vechten is wel erg goed uitgewerkt. Binnen no time zul je alle technieken, waaronder het counter systeem, onder de knie hebben. Deze kun je dan gebruiken in standaard modi als Arcade en Survival en online voor het echte werk.
Echter biedt Dead or Alive je weinig uitdaging. Het countersysteem zorgt voor enige diepgang, omdat je hierbij nog enigszins moet timen, maar verder is er maar één knop om te schoppen, één om te slaan, één om vast te houden en te gooien en één om te blokken. De eerste courses zijn uit te spelen zonder naar het scherm te kijken en dat is absoluut geen gein. Button bashers zullen zich als een koning in Frankrijk voelen. Om het allemaal nog gemakkelijker te maken heeft Team Ninja de combo’s weergegeven om het onderste scherm. Handig om even te spieken, maar als je er per abuis een keer op tikt, merk je dat de combo in zijn geheel wordt uitgevoerd. Een kind kan de was doen.
Hoewel het voor even best leuk is om alle vette combo’s te maken gaat de fun er toch vrij snel vanaf. Erg jammer, want op grafisch gebied stijgt Dead or Alive Dimension boven de huidge 3DS line up uit. Ondanks de matige tussenfilmpjes zien de gevechten er ontzettend goed uit. Alles is prachtig vormgegeven en de gevechten zijn, in tegenstelling tot die andere vechtgame voor de 3DS, wel geheel in 3D. Dit is tot nu het eerste 3D-spel waarvan ik wel onder de indruk ben. Al moet ik zeggen dat mijn korte ervaring met Zelda en Kid Icarus ook erg veel belovend was enkele maanden geleden. Maar wat betreft het huidige assortiment is dit absoluut het beste. De levels zijn zelfs interactief: je kan elkaar van allerlei plekken naar beneden trappen, waardoor je je tegenstander veel schade toebrengt en naar een ander gedeelte van de omgeving gaat.
Conclusie
Als Dead or Live Dimensions qua uiterlijk een voorbode is van wat we gaan krijgen voor de Nintendo 3DS, dan kunnen we met veel optimisme naar toekomstige games uitkijken. Helaas is de rest van de game niet van een dergelijk niveau. Dit is een typische game die je maar eventjes speelt. Het is voor korte duur wel leuk, maar het wordt je gewoon te makkelijk gemaakt. Er zit te weinig diepgang in en de personages spreken absoluut niet tot de verbeelding. Je kunt beter voor Super Street Fighter IV gaan als je graag een beat ‘em up wil, of nog beter voor Mortal Kombat voor een van de andere systemen en Dead or Alive Dimension achteraan in de schappen van de winkel laten liggen.