Sanctuary is een prachtige spelwereld voor een game, maar ik denk niet dat er iemand is die er graag zou willen wonen. De constante strijd tegen de hel heeft het land al eeuwen in zijn greep en er komt maar geen einde aan. Dat addergebroed aan de andere kant van de veil verzint altijd wel weer iets om in de wereld van de brave burgers te komen en afschuwelijke slachtingen aan te richten.
Een eenvoudig verhaal met een eenvoudige questline
De strijd tegen de hel is niet echt veranderd, maar er doen wat nieuwe mensen mee. In het altijd vrolijke Ked Bardu vind je een huurling genaamd Shyan, die probeert een groep demonen uit te schakelen. Ze behoort tot de orde van de Viz-Jaq'taar, die probeert om een einde te maken aan de corruptie die demonen weten te creëren.
Je kunt van Shyan zeggen wat je wilt, maar ze heeft van haar hobby haar werk gemaakt. Als een bezetene probeert ze Chaos Rifts te sluiten die de laatste tijd ontstaan. Het is onbekend hoe deze gaten tussen de Hell en Sanctuary tot stand komen, maar alle vingers wijzen naar Bartuc, Lord of Chaos, die uiteraard een goede vriend is van niemand minder dan Mephisto.
Wat volgt is een zeer magere questline, waarvan de blauwdrukken gekopieerd en geplakt lijken te zijn van de laatste drie seizoenen. Je moet een aantal punten verdienen, deze keer noemen ze dit Infernal Warp. Hoe je die verdient, is een beetje vaag en wordt niet goed uitgelegd in de game zelf, maar het komt erop neer dat je het beste Chaos Rifts kunt zoeken, die je vindt in gebieden die op dat moment geïnfecteerd zijn door de Helltide of je gaat een Nightmare Dungeon doen en leeft je daar uit.
De eerste keer hoef je maar een paar Infernal Warps te verdienen. Je gaat daarna naar een Reputation Board waar je jouw prijzen kunt claimen. Vervolgens moet je er meer halen en claim je nieuwe prijzen. Dit gaat net zolang door tot je uiteindelijk tegenover Bartuc zelf komt te staan. Ook hier is niets anders dan in de vorige seizoenen.

De Season Pass
Waar wel nieuwe dingen te vinden zijn, is achter de Season Pass. De armor die je kunt verdienen door te levelen door de seasonal content ziet er, zoals altijd, prachtig uit. Je hoeft de pass niet te kopen, maar het zorgt er wel voor dat je personage weer een paar coole spullen krijgt die er mooi uitzien.
Hoewel ik altijd weer kan genieten van het helemaal opnieuw beginnen met mijn progressie in Diablo IV en steeds verder te komen met een personage, vind ik dat hele verhaal met die seizoenen een beetje vervelend worden. Er mag wel iets meer energie worden gestopt in het maken van een goed verhaal en nieuwe content. De eerste paar seizoenen probeerden ze dit nog, maar ik krijg steeds meer het gevoel dat ze heel ongeïnspireerd zitten te kopiëren en te plakken.
Conclusie:
Diablo IV is een prima game en inmiddels heb ik geaccepteerd dat de seizoenen niet veel meer zijn dan een reden om opnieuw te beginnen. Een aantal spelelementen lijken meer een andere naam te krijgen dan dat ze werkelijk veranderen. Wat wel echt verandert, is de content die je krijgt in de season pass die er weer prachtig uitziet. Voor het verhaal hoef je dit nieuwe seizoen niet te spelen, maar heb je zin om nog eens lekker te genieten van Diablo IV, dan is dit wel weer een mooie gelegenheid.
Reacties (0)
Deel je mening over dit artikel met andere GameQuarter-lezers
Plaats een reactie