Ik spring een gat in de lucht wanneer weer een Disgaea game voor release bij ons binnenkomt. Deze TRPG van Nippon Ichi Software heb ik namelijk hoog in het vaandel staan. Desondanks heb ik ook een hekel aan de serie, maar dan enkel wanneer ik het moet recenseren.
De reden hiervoor is simpel. Disgaea is een van de, als het niet dé, meest uitgebreide TRPG op de markt is. Enkel met het uitleggen van alle achterliggende systemen zou ik al een artikel kunnen maken dat langer is dan de meeste recensies die ik geschreven heb. Niemand zit echter te wachten op een recensie die zo lang is als een gemiddelde pocketroman. Ik hoop dus dat fans me bij voorbaat vergeven als ik niet overal even diep op in ga. Met dat gezegd: let’s get going.
We vechten door tot het einde
Ons verhaal begint wanneer een krachtige demoon genaamd Lord Dark Void dood en verderf zaait in de wereld van Disgaea met zijn leger: Lost. In slechts enkele maanden wist hij een groot deel van de onderwerelden te onderwerpen en wanneer de game begint, staat weer een wereld op het punt ten prooi te vallen aan zijn veroveringszucht. De laatste verdedigingslinie bestaat uit Overlord Seraphina van onderwereld Gorgeous en haar groepje Prinnies, die in rap tempo het leven laten.
Echter had niemand gerekend op Kilia, een rondtrekkende strijder die op wraak zint op Lord Void Dark. In no time maakt hij korte metten met de Lost, waarna hij zijn pad vervolgt. Voor Seraphina is het echter liefde op het eerste gezicht en zo begint een onwaarschijnlijke samenwerking.
Naarmate het verhaal vordert en de strijd tegen de Lost heviger wordt, groeit ook het leger van Kilia. Een gedeelte hiervan voegt zich bij je als deel van het verhaal, die zoals altijd weer de nodige komische noten en referenties heeft. De rest rekruteer je echter zelf in je basis, en dat is slechts één van de vele, vele dingen die je daar kunt gaan doen naarmate de game vordert.
Een rondleiding door je nieuwe huis
Disgaea 5: Alliance Of Vengeance heeft namelijk een iets minder steile leercurve dan zijn voorganger en dus valt hetgeen dat in eerste instantie op je afkomt wel mee. Je hebt shops om wapens, bescherming en voorwerpen te kopen of verkopen, een zuster die je verzorgt, iemand die quests afhandelt en al snel iemand die extra units voor je kan rekruteren. Bij die laatste is het leuke dat je ze zelf namen, een persoonlijkheid en een kleurtje kan geven, waarna ze door je basis gaan wandelen.
Maar als de bevolking groeit, groeit het aantal te ondernemen activiteiten mee. Zo opent er een currywinkel, waar je zelf curry kan maken die je stats tijdelijk verhoogt. Tevens is er een martelkamer waar je gevangen vijanden kunt mishandelen om ze vervolgens door de sapmachine te halen en er een magisch, stat-verhogend drankje van te maken. Verder is er onder andere nog een mogelijkheid om je leger in teams te verdelen met verschillende voordelen zoals groepsaanvallen en unieke skills en kun je politiek bedrijven om de game naar je hand te zetten. Dit alles doe je zodat je beter voorbereid bent wanneer je weer het slagveld betreedt.
Laat de dopamine maar komen
Op het slagveld zelf is niet bijster veel veranderd sinds Disgaea 4 en D2. Karakters mogen beurtelings over een veld lopen dat in vakjes is ingedeeld en kunnen daarbij aanvallen, verdedigen of een voorwerp gebruiken. Het bereik van de aanval hangt af van het wapen dat het karakter in kwestie hanteert en de skill die je gebruikt. En hoewel dat simpel klinkt op papier, ga je niet makkelijk door het verhaal van Disgaea 5 heen komen.
Vijanden worden door het verhaal heen namelijk snel sterker, terwijl de levels steeds ingewikkelder worden. Je moet dus constant grinden om te zorgen dat je karakter op een level zit waarmee hij of zij minimaal op gelijke voet met de vijand kan staan. En niet enkel je karakter levelt. Ook je skills worden sterker naarmate je ze meer gebruikt en hetzelfde geldt voor je vaardigheid met een bepaald type wapen. Gelukkig gaat dit levelen ontzettend snel, waardoor je bevredigend vaak level up-meldingen ziet voorbij komen die je aanmoedigen door te ploeteren. En mocht je toch vast zitten, dan zijn er hulpmiddelen om snel te grinden.
Stapelkorting!
De item world is namelijk terug! Door in je HUB een voorwerp, bij voorkeur wapen, te kiezen kun je afreizen naar deze wereld waar een eindeloze stroom vijanden op je wacht. Over het algemeen zijn deze vijanden bijzonder zwak, wat ze niet het bevechten waard maakt, maar daar valt wat aan te doen. Door vijanden op te pakken en op elkaar te gooien kun je ze namelijk laten fuseren, waarbij hun levels en HP bij elkaar wordt opgeteld. Zo maak je van acht level acht vijanden fijn een level 64 karakter met relatief weinig HP.
Wanneer je vervolgens een toren maakt van jouw strijders, kun je de vijand vaak in een klap uitschakelen en alle deelnemende karakters in de toren van een hele berg XP voorzien. Hierbij dien je wel rekening ermee te houden dat geen karakters bovenop een monster type unit kunnen worden gestapeld en dat monsters die van vorm zijn verandert om als jouw wapen te dienen gewoon XP verdienen. Zo ben je in no-time sterk genoeg om weer tegen de Lost te vechten. En ondertussen is het voorwerp waar je in zat ook nog versterkt, wat allicht net verschil kan maken tussen leven en dood. Zo kun je honderden uren spenderen in nevenactiviteiten, terwijl de game zelf je al tientallen uren kan vermaken. En dat is precies wat we van een Disgaea-game verwachten.
Conclusie
Disgaea 5: Alliance Of Vengeance brengt niet zoveel vernieuwing naar de franchise als je zou hopen aan de hand van een nieuwe generatie consoles, maar het is ook erg lastig om iets wat al zo ontzettend uitgebreid is verder te verbeteren. Kleine toevoegingen zoals de currykeuken en de martelkamer zijn leuke extra’s, maar het gevechtssysteem en verhaal stelen de show en laten zien waarom de serie al jaren de harten van TRPG-fans sneller laat slaan.