hotness 57
Elden Ring: Nightreign Cover
News

Elden Ring Nightreign

Een Multiplayer Experiment met gemengde resultaten

Gepost door

Elden Ring Nightreign positioneert zich als een multiplayer tussendoortje binnen de geliefde Elden Ring-franchise. Deze spin-off verlaat het bekende pad van uitgebreide singleplayer verkenning en kiest voor een coöperatieve rogue-lite ervaring, die gebouwd is rond teamwork. De vraag is echter of deze radicale koerswijziging de franchise ten goede komt.

De game is ontworpen voor groepjes van drie spelers, hoewel solo spelen mogelijk is. In solo modus schaalt het spel het hp van de vijand terug en werken items anders. Waar je in groepsverband teamgenoten kunt resurrecten, krijg je solo slechts één gratis herkansing.

Het feit dat je niet met twee spelers kunt spelen voelt aanvankelijk beperkend, maar de aanwezige matchmaking compenseert dit door ontbrekende spelers toe te voegen. Het echte probleem ligt echter bij de communicatie.

Elden Ring Nightreign

Communicatieprobleem

Het grootste gemis in Nightreign is de afwezigheid van ingame voice communicatie. Wil je effectief communiceren, dan ben je aangewezen op externe tools, zoals Discord of PlayStation party chat. Dit vereist vooraf planning en maakt spontaan samenspelen met vreemden onnodig complex.

De enige communicatietool is een map ping waarmee je locaties kunt markeren. In de praktijk blijkt dit ontoereikend. Er is altijd wel een speler die zijn eigen koers vaart, wat de hele run kan verpesten. Sterf je en kan een teamgenoot je niet herrijzen omdat hij aan de andere kant van de map bezig is, dan respawn je met een level minder en dat is je meest waardevolle resource.

Rogue-lite structuur

Elke run heeft een specifieke eindbaas die je pas in de derde en laatste nacht ontmoet. Daarvoor moet je twee dagen en twee nachten overleven. Overdag verzamel je XP om sterk genoeg te worden voor de nacht, waarin je een willekeurig gekozen baas moet verslaan.

Met acht eindbazen die je sequentieel moet ontgrendelen door de vorige te verslaan, biedt het spel progressie op lange termijn. De eerste runs verlopen chaotisch en frustrerend, totdat de spel mechanics eindelijk klikken. Eenmaal dat gebeurt, wordt het spel uitdagend en verslavend.

eldenringnightreign1

Verkenning vs tempo

Een kernaspect van Elden Ring, het rustig verkennen van een uitgestrekte open wereld, ontbreekt hier volledig. In plaats daarvan speel je op ronde, korte, willekeurig gegenereerde maps, die assets van het origineel recyclen. Per eindbaas keren dezelfde locaties terug, maar vijanden, bazen en item-plaatsingen variëren, wat elke poging uniek maakt.

Je leert van eerdere mislukkingen en probeert een optimaal pad uit te stippelen om maximaal XP en items te verzamelen. Dit alles gebeurt echter onder tijdruk. De zone verkleint zoals in battle royale games, waardoor je geen moment kunt stilstaan voor uitgebreide verkenning.

Deze aanpak zal Souls-veteranen frustreren, maar na meerdere pogingen ken je de locaties door en door. Je weet precies waar geheime ingangen en items te vinden zijn, wat de efficiëntie ten goede komt.

eldenring nightreign 2

Nightfarers: karakter en verhaal

Je speelt als één van acht Nightfarers, wat voorgedefinieerde klassen zijn met elk hun eigen verhaal. Twee hiervan moet je unlocken door vooruitgang te boeken en dat is een welkome motivatie biedt. Elk karakter speelt uniek en beschikt over minor en major abilities, die op cooldown te activeren zijn.

Hun verhalen unlocken unieke quests die je tijdens runs kunt voltooien, wat weer leidt tot karakter-specifieke upgrades. Deze laag van personalisatie en progressie voegt diepte toe aan de anders repetitieve structuur.

elden ring nightreign 3

Weinig content?

Met acht eindbazen lijkt de content beperkt, maar de vele uren die je besteedt aan het bereiken van elke baas zorgen voor voldoende speeltijd om de prijs van € 39,99 te rechtvaardigen. De uitdaging ligt niet in de hoeveelheid content, maar in het perfectioneren van je strategie en teamwork.

Conclusie:

Elden Ring Nightreign is een gewaagd experiment dat niet alle Souls-fans zal bekoren. Voor spelers die deze coöperatieve formule intrigeert, biedt het echter een geweldige team based ervaring, mits je de moeite doet om vrienden te overtuigen mee te spelen.

Daar wringt voor velen het schoentje. Zonder een toegewijde groep vrienden of actieve community wordt de ervaring aanzienlijk minder bevredigend. De afwezigheid van voice chat en de beperking tot drie spelers versterken dit probleem.

Hopelijk voegt de ontwikkelaar in de toekomst een twee speler modus en voice communicatie toe. Tot die tijd blijft Nightreign een nichespel voor een specifieke doelgroep, die bereidt is de extra moeite te doen voor een unieke Souls-ervaring.

0 reacties op "Elden Ring Nightreign"