Het gros van de toeschouwers in een stadion komen niet voor de houthakker achterin of de ballenafpakker op het middenveld, maar voor de flamboyante buitenspeler of de goaltjesdief voorin. De toeschouwer wil waar voor zijn geld, iets wat natuurlijk terecht is. Een tactiek als ‘Op (op)de nul spelen’ wordt dan ook wat minder gewaardeerd dan ‘alles of niets’. Een wereld van verschil uiteraard. Daar waar FIFA het in de vorige delen vooral van flegmatieke spelers moest hebben, daar is het roer nu wat meer omgegooid. Lang leve de houthakkers!
Een snelle buitenspeler opstellen en vervolgens hersenloos langs de backs en centrale verdedigers rennen is er namelijk minder bij dan ooit tevoren. Dit heeft er alles mee te maken dat FIFA 16 de nadruk meer legt op fysiek dan op snelheid. Een wendbare buitenspeler is in de directe duels zelden succesvol en moet dus echt goed gelanceerd worden vanaf het middenveld, wil je er wat aan hebben. Het verdedigen in FIFA 16 staat meer dan ooit centraal. Je timing kan een wedstrijd maken of kraken. Het kan het verschil betekenen tussen het opzetten van een succesvolle counteraanval en het incasseren van een doelpunt.
Subtiele verbeteringen complementeren modi
Deze nieuwe ervaringen doe je in eerste instantie op met de carrièremodus. Deze heeft weer te maken met enkele vernieuwingen. Zo speel je nu aan het begin van het seizoen geen oefenwedstrijden meer, maar een toernooitje, wat je meteen een leuke bonus voor je transferbudget kan opleveren. Daarnaast is er de mogelijkheid om spelers te trainen voor de wedstrijd. Je kunt vijf spelers selecteren en ze gerichte trainingen laten uitvoeren, wat hun skill-rating ten goede kan komen. Het zijn subtiele verbeteringen die Electronic Arts succesvol heeft weten door te voeren.
Online is het natuurlijk nog altijd Ultimate Team dat de show steelt. Ook hier zijn er weer enkele subtiele verbeteringen van de partij, iets wat onder andere in de menu’s terug te zien is. Daar waar je soms wel even bezig was met alles uitpluizen op de transfermarkt, daar kun je nu vrij snel vinden wat je moet hebben en er op bieden. Hiervoor hoef je niet meer helemaal naar het tabblad Transfers. Daarnaast heeft Ultimate Team nu de Draft-modus. Deze modus is afgekeken van Madden NFL en geeft Ultimate team er een mooie sub-modus bij. In de Draft-modus kun je een sterrenensemble samenstellen, met een beperking in aantallen. Dit kost je 15.000 munten of 300 FIFA Points. Met dit sterrenteam speel je vervolgens tegen een ander Draft-team, waar je veel munten mee kunt verdienen. Omdat dit los staat van je eigen selectie en deze dus niet verbetert, is het een risico om hierin te investeren. Als je echter goed speelt en de munten binnenstromen, dan kom je erachter dat het nemen van een risico nog niet zo gek is geweest.
Hollandse school? M’n reet!
Daar waar in Zeist een plan van aanpak wordt gesmeed met de naam ‘Hollandse School 2.0’, daar lijkt EA deze manier van spelen in de ban te hebben gedaan. Heel Nederland kan genieten van een 4-3-3 systeem (of zoals Van Gaal zou zeggen 1-4-3-3), waarbij de buitenspelers voorzetten leveren aan de centrumspits, de targetman. Deze hoeft vervolgens alleen maar het balletje in het netje te schieten of koppen en klaar is Kees.
Bij Electronic Arts lijken ze door de slechte resultaten van Oranje de Hollandse school gedag te hebben gezegd, want spelen met buitenspelers is lang niet meer zo succesvol als eerder. Dit heeft er alles mee te maken dat tijdens mijn vele speelsessies de bal bij voorzetten telkens in de handen van de keeper belandden. Nu ben ik een doorzetter, dus ik heb bijna al mijn potjes het 4-3-3 systeem gehanteerd, maar in 95% van de gevallen plukte de keeper de bal uit de lucht. Vaak omdat de voorzet te dicht bij de keeper kwam. Dit kwam overigens ook doordat de spits te vaak dicht bij een keeper ging staan. Een kwestie van AI goed afstellen, denken wij zo.
Keerzijde van de verdedigende medaille
Zoals eerder in deze recensie beschreven, zijn snelle buitenspelers niet meer het walhalla van FIFA en kunnen verdedigers door middel van timing een wedstrijd maken of kraken. Het moet dan ook gezegd worden dat het verdedigen in FIFA 16 meer om handen heeft. Het is gemakkelijker een aanval uit te schakelen. Het zorgt ervoor dat de AI van de verdediging vaak uitstekend is, maar de AI van de aanvallende partij op weinig laat lijken. De loopacties en het aanbieden van spelers van de aanvallende partij is soms om te huilen. Het zorgt ervoor dat je met je verdediger moet blijven dribbelen tot een afspeelmogelijkheid zich voordoet, maar dat is vaker niet dan wel. Creativiteit bij de man achter de controller is dan ook meer dan ooit gevraagd.
Audiovisueel niet baanbrekend
Op het van video en geluid weet Electronic Arts enkele subtiele verbeteringen aan te brengen. De animaties van spelers zorgen ervoor dat het spel realistischer overkomt. Hieronder vallen ook de foutieve aannames, die ook invloed hebben op de gameplay. Daarnaast beschikt de scheidsrechter in de offline modi over zijn scheerschuim om de muur op z’n plek te zetten en is het publiek weer wat meer aanwezig dan in de vorige delen. Qua textures, framerate en andere technische termen valt er weinig opvallends te melden. Degelijk, zoals we van FIFA gewend zijn.
Conclusie
FIFA 16 is een zeer degelijke game die op veel vlakken vooruitgang heeft geboekt ten opzichte van zijn voorganger. Het verdedigen heeft meer om handen en is daardoor uitdagender en leuker. Dat het spelen met buitenspelers zelden zijn vruchten lijkt af te werpen is spijtig, evenals (soms) de loopacties van je spelers. Desalniettemin is FIFA 16 gewoon een aanschaf waard als je de serie al jaren speelt en is het een gelijkwaardige concurrent voor Pro Evolution Soccer 2016.