We zijn de laatste tijd weer veel aan het knokken. De redactie heeft al menigeen een rake klap of trap uit gedeeld. Gelukkig niet op straat of in een uitgaansgelegenheid, maar in de virtuele wereld, zodat niemand er daadwerkelijk pijn aan overhoudt. De afgelopen weken is Super Street Fighter IV – 3D Edition helemaal grijs gespeeld en we zullen ook niet ontkennen dat we enorm veel plezier aan de Mortal Kombat Demo beleven, maar naast deze twee beat’em up games is er ook een wat serieuzere waarmee we de laatste weken flink bezig zijn: Fight Night Champion, de boksgame van Electronic Arts.
Fight Night Champion begint op het moment dat hoofdrolspeler Bishop het in de gevangenis opneemt tegen een enorme, kale, getatoeëerde man. In de ring win je het gevecht, maar de lafaard komt later buiten de ring nog eens terug met wat vrienden om jou een lesje te leren. Vervolgens ga je terug in de tijd en zul je beginnen aan de carrière van Bishop. Natuurlijk kom je er tijdens het verhaal achter hoe Bishop in de gevangenis is beland. Het verhaal, dat geschreven is door Will Rokos (bekend van onder andere Monster Ball), biedt een goede ondersteuning voor de game en werkt ook meestal knap naar een bepaald gevecht toe. Tijdens deze zogenaamde ‘Champion Mode’ zul je deelnemen aan grote stadiongevechten en aan smerige bajesgevechten.
Aan de behoorlijk diepgaande besturing is weinig veranderd ten opzichte van voorganger Fight Night Round 4. Je gebruikt nog steeds de twee analogue sticks om te bewegen en om stoten uit te delen. Daarnaast gebruik je de L1 knop om stoten te ontwijken. Doel van het spel is om je tegenstander knock out te slaan. Dat kun je het beste doen door zijn aanvallen te ontwijken en daarop te antwoorden door zelf een stoot uit te delen. Dit werkt net als in Round 4 goed, maar sprake van verbetering is er helaas niet.
In real life boksen gebeurt het wel eens dat je met een onverwachte klap in een keer knock out geslagen wordt. EA Sports heeft dit, in een poging tot realisme, ook in het spel verwerkt. Echter werkt dit in de game vaak frustrerend. Fight Night is namelijk een boksgame waarin tactiek een grote rol speelt. Soms domineer je een aantal rondes en werk je naar de knock out van je tegenstander toe, maar krijg je uit het niets in eens een klap waardoor het gelijk einde oefening is. Het is weliswaar realistisch, maar wat ons betreft zou dat wel wat minder mogen.
Wat ook frustrerend is, is dat onze vrienden van Electronic Arts je de mogelijkheid bieden om online een soort van experience punten aan te schaffen, waardoor je beter presteert. Dit tegen betaling natuurlijk. In de online mode kun je je zelf ook vanuit het niets opwerken naar een pro. In het begin heb je nog niet de beste vaardigheden, maar naarmate je doorspeelt, zul je steeds sterker en sterker worden en dus hoger op de ranglijst komen te staan. Het is daarom extra jammer dat tegenstanders, die op hetzelfde niveau als jij zitten, vaak deze XP gekocht hebben en daardoor gemakkelijk van jou winnen.
Stuk positiever zijn we over het uiterlijk van de game. De boksers zijn weer tot in de details uitgewerkt. Zweetdruppels, bloed, blauwe ogen en noem het allemaal maar op: alles wordt goed in beeld gebracht. De verschillende plekken waarop de gevechten plaatsvinden zijn afwisselend en tot in de puntjes uitgewerkt. Wat geluid betreft zitten er verschillende tracks in het spel verwerkt en ook en commentaar is weer vanouds. Echter valt het commentaar wel wat vaker in herhaling dan bij bijvoorbeeld FIFA.
Conclusie
Fight Night Champion is een goede boksgame geworden met een boeiend verhaal. De Champions Mode is daarbij een genot om te spelen. Echter weet het spel voorganger Round 4 niet te overklassen. Sterker nog, dankzij enkele beslissingen van EA, zoals het in een keer knock out geslagen worden en de mogelijkheid om XP punten te kopen, is het spel zelfs wat minder. Dat geldt vooral voor het online gedeelte. De presentatie is echter wel uitstekend. Al met al zijn we licht teleurgesteld, want we hadden er meer van verwacht. Zeker na het uitstekende Fight Night Round 4.