Deze ode aan de klassieke beat ‘em ups als Final Fight en Streets of Rage (we saw what you did there) verscheen oorspronkelijk in 2017 op PC, om in 2019 naar PlayStation 4 en Xbox One te komen. Daarop kreeg het uiterst lovende kritieken van een handjevol outlets, wat dan ook direct liet zien dat de game maar een relatief klein publiek wist te bereiken ten tijde van release, iets wat nadien nauwelijks veranderde. Maken een nieuwe generatie en 120 frames per seconde ditmaal van drie keer scheepsrecht? Wat mij betreft wel.

Beter goed gejat…
Zoals we al hebben vastgesteld, tapt solo-ontwikkelaar Seba Games Dev voor Fight’n’Rage uit het vaatje van klassieke arcadehits in dit genre. De games waarin skill de beslissende factor was, spellen technisch gezien amper een uur lang waren omdat ze bedoeld waren om kwartjes te claimen en er weinig meer was dan een Arcade Mode die makkelijk op te pakken leek, maar je een hoop zakgeld kostte om meester te worden. Hij grijpt daarbij vooral naar het eerste.
Met een Arcade Mode van een nette tien levels, extra’s als skins, en muziek om te ontgrendelen, verschillende modi om te oefenen en zelfs een 1v1 fighting mode met aanvullende vechters als extra, biedt Fight’n’Rage veel meer dan de games waar het respect aan toont. Dit doet het zonder afbreuk te doen aan hetgeen wat die spellen zo populair maakte: diepgang van de combat.
Klappen in Fight’n’Rage deel je uit met drie verschillende knoppen en door deze op het juiste ritme en op de juiste volgorde te combineren, kun je combo’s uit je mouw schudden die niet zouden misstaan in een TEKKEN of Street Fighter. En trommel je maximaal twee vrienden op voor een local co-op sessie, dan kun je zelfs een spelletje maken van de vijanden hooghouden met aerial juggling alsof het een van digitaal vlees gemaakte volleybal is die van de rand van het scherm af stuitert. Dat kan echter wel alleen naast elkaar, daar enige vorm van online support nog steeds tot mijn grote spijt ontbreekt.

…dan slecht bedacht
In alle eerlijkheid is dit het enige minpunt wat ik kan benoemen in wat verder een game is waar de liefde vanaf spat. Elke porie van de titel ademt passie voor beat ‘em ups en fighters, hetgeen ook wel moet als je een complete extra mode van een ander genre toevoegt. Zelfs aan speedrunners is gedacht, daar ingebouwde opties hun klus makkelijker maken.
Expliciet moet ik hierbij de soundtrack van de Uruguese componist Gonzalo Varela benoemen, welke ik zie als een persoonlijk hoogtepunt van het spel en wiens werk beluisterd dient te worden op Spotify, zelfs als je niets met het genre hebt. Maar zelfs dan moet je Fight’n’Rage gewoon eens een kans geven, want je hebt zoveel te winnen.
Conclusie:
Het mag dan wel een ode zijn aan enkele van de beste beat ‘em ups ooit gemaakt, maar Fight’n’Rage mag met trots plaatsnemen in dat rijtje. Met ongebruikelijk veel content, een degelijke local co-op en mechanics die net zo diepgaand als bevredigend zijn heeft die immers diens hoge score meer dan verdiend.