Fire Emblem was één van de eerste RPG-games op de markt en heeft ook daaraan zijn immense populariteit te danken. De Westerse invloeden en de innovativiteit zullen daar vast en zeker ook aan meegeholpen hebben. Fire Emblem: Radiant Dawn is de eerste next-gen versie en is een vervolg op Path of Radiance voor de Gamecube.
De, van Japanse origine, serie is ondertussen al meer dan 25 jaar oud. Het maakte zijn debuut op de Famicom en verscheen daarna verschillende keren voor de GameBoy Advance. Vooral in Japan kende het een ontzettend groot succes. Nintendo brengt nu voor eerste een deel uit op de Wii, dat vasthoudt aan de typische elementen die we eerder al zagen op de iets oudere consoles. Het systeem als-je-sterft-dan-blijf-je-weg is dus nog steeds vertegenwoordigd. Verliest jouw karakter zijn hit points tijdens het gevecht, dan is het tijd om afscheid te nemen. Gaat het hier over een belangrijk personage, dan is het game over en begin je terug van het vorige checkpoint. We vrezen ervoor dat de niet-fans hierdoor zullen afgeschrikt worden, want de standaard Role Playing Game maakt gebruikt van een compleet andere sterfmethode.
Radiant Dawn is onderverdeeld in vier hoofdstukken. Allen zetten ze verschillende zaken in de kijker. De game speelt zich af drie jaar na Mad King's War, deze werd getoond in Path of Radiance dat twee jaar geleden op de Gamecube furore maakte. Daein en Crimea bevinden zich in naoorlogse omstandigheden en zijn beiden opzoek naar de rust en vrede van weleer. Deel één vertelt het verhaal over de Dawn Brigade, een groep dieven die opkomt voor de vrijheid van het plaatselijke dorpje. De volgende chapters nemen respectievelijk Queen Elincia, Lehran's Medaillon en de Tower of Guidance onder de loep.
De gevechten zijn puur tactisch en dat brengt een pak mogelijkheden met zich mee. In tegenstelling tot bijvoorbeeld Final Fantasy Tactics verplaatst elk team eerst zijn eigen karakters, inclusief een attack of het gebruik van een item. Hebben je personages elk één actie ondernomen, dan is het de beurt aan de vijand. Tijdens je beurt kan je aanvallen of een item gebruiken zoals we eerder al duizenden keren tegenkwamen. Maar Radiant Dawn gaat hier verder in. Zo kan je een vriend opzij duwen om plaats te maken op de grid of deze in bescherming nemen door hem tijdelijk van de kaart te laten verdwijnen. Ook huizen binnengaan om speciale voorwerpen te bemachtigen is part of the job. Wanneer je alle vijanden op het bord hebt doen verdwijnen, dan ben je uiteraard de winnaar. Maar vaak is je missie ook om zonder al te veel kleerscheuren door een gebied te geraken.
Na elke aanval, en dus niet na elk gevecht, ontvang je ervaringspunten die uiteindelijk kunnen leiden tot het stijgen van een level. Hierdoor kan je meteen gebruik maken van je opgewaardeerde statistieken. Tijdens een gevecht kunnen de personages moeiteloos wisselen van wapen. Sta je ver verwijderd van de vijand dan opteer je voor een boog, sta je ernaast dan kies je uiteraard wijselijk voor een bijl of zwaard. Dit opent weer een heleboel perspectieven voor het uitschakelen van een tegenstander. Zoals we eerder al vertelden wordt er een bord gebruikt voor het voeren van oorlog. Deze borden bevatten vaak verschillende verdiepingen. Sta je lager dan je vijand en is je accuracy nog niet volledig op peil, dan zal het lastiger zijn om deze neer te krijgen. Een alternatief is uiteraard het gebruiken van magie, dat natuurlijk niet kan ontbreken. Later in de game neem je het zelfs op tegen draken, de luchtgevechten zijn een lust voor het oog en brengen de game letterlijk en figuurlijk naar een hoger niveau.
Qua speelduur ben je met deze titel tientallen uren zoet, maar je kiest uiteraard in welke mate je je poppetjes uitbouwt. Door de hoge moeilijkheidsgraad zal zelfs de meest doorwinterde fan geregeld opnieuw moeten beginnen. Uitdaging gegarandeerd! Fire Emblem introduceert 72 speelbare personages, 42 hiervan kwamen we eerder al tegen in de vorige delen en zelfs twee daarvan zien we binnenkort terug in Super Smash Bros. Brawl, maar hier gaan we verder niet over uitwijken.
Conclusie
Ik ben een RPG-fan pür sang, maar nog nooit waagde ik mij aan een game als Fire Emblem: Radiant Dawn. In het begin is het even slikken wanneer je overleden personages niet meer terugkeren en ook het gebruik van de grid is innovatief. Toch is de game niet voor iedereen weggelegd, want de moeilijkheid van heel het gebeuren mag niet onderschat worden. Hou je van games met oneindig aantal mogelijkheden, een lange speelduur en uitdagende gevechten dan moet je deze halen. Heb je weinig tijd, geen geduld en weinig gevoel voor tactiek dan heb je keuze genoeg voor een andere RPG.