Toen Turn 10 Forza Motorsport uitbracht voor de eerste Xbox console, hoopte Microsoft dat de Xbox een tegenhanger zou krijgen voor het succesvolle Gran Turismo op de Playstation console van Sony. De verwachtingen waren dan ook enorm hoog toen het spel uitkwam in 2005. Toch hebben de mensen van Turn 10 enorm veel verwachtingen kunnen inlossen waardoor Forza Motorsport nog altijd een enorm geliefd spel blijft bij de racefanaten. Met de launch van de Xbox 360 was er tijd voor een nieuwe versie van de populaire simulatie racer en die is er dan ook gekomen. Sinds kort kunnen de Xbox 360 gamers genieten van Forza Motorsport 2, de langverwachte opvolger van het populaire Xbox spel. Aan ons om het spel eens grondig onder de loep te nemen.
Net zoals zijn voorganger is Forza Motorsport 2 nog steeds een simulatie. Dit houdt in dat je al deftig moet kunnen rijden om een degelijk resultaat neer te zetten. Om het spel toch ook open te maken voor een breder publiek, hebben de mensen van Turn 10 ervoor gekozen om tal van moeilijkheden te kunnen omzeilen door middel van hedendaagse technieken die je ook in echte wagens kan terugvinden. Zo zijn er 3 grote hulpmiddelen die de gebruiker al dan niet kan aanzetten. Wanneer je kiest om hiervan gebruik te maken, zal je merken dat je minder credits zal verdienen. Hoe hoger de moeilijkheidsgraad, des te hoger het aantal credits dat je bovenop je winstpremie krijgt na elke race.
De 3 technieken waar je gebruik van kan maken zijn ABS, STM en TCM. Het eerst, ABS of ook wel Anti-lock Braking System genaamd, zorgt ervoor dat je remmen niet gaan blokkeren wanneer je intensief je remmen gaat gebruiken. Dit zorgt er dus voor dat je met een gerust hart een bocht kan nemen aangezien de remkracht mooi verdeeld wordt over de 4 wielen. Als tweede is er STM of Stability Management. Deze techniek zal erover waken dat je auto geen last van onder- of overstuur zal hebben. Of met andere woorden: driften zal een heel pak moeilijker worden aangezien de computer steeds de wagen zo stabiel mogelijk probeert te houden. Als laatste is er ook nog TCM of Traction Control Management dat de kracht van je wagen onder controle probeert te houden. Wanneer je in een bolide zit met 400+ pk en je probeert vol gas te geven aan de start, dan zal de computer deze kracht zo gaan verdelen dat de kracht maximaal benut wordt zonder over de limiet te gaan. Moest deze techniek niet bestaan en je geeft gas met de volle 400 of meer pk, dan zullen de banden beginnen spinnen en zal de wagen krom trekken.
Naast deze hulpmiddelen zijn er ook nog andere zaken waar je als gamer gebruik kan van maken. Zo kan je ervoor kiezen om een hulplijn op te zetten. Deze lijn stelt de ideale rijlijn voor en geeft de speler informatie over hoe hij een bocht moet aansnijden en hoe hard. Als deze lijn groen gekleurd is, kan je de gaspedaal helemaal indrukken. Wanneer de lijn daarentegen rood gekleurd is, is het aan te raden om gas te minderen en eventueel te remmen. Deze lijn kan je op twee verschillende manieren aanzetten. Ofwel kies je voor een lijn die constant zichtbaar is en je op elk moment de perfecte rijlijn aangeeft, ofwel kies je voor een lijn die enkel zichtbaar is in de bochten zodat je weet hoe je een bocht moet aansnijden en tegen welke snelheid.
Als je al deze hulpmiddelen nog niet genoeg vindt, dan kan er nog altijd voor kiezen om de simulatie schade af te zetten. Wanneer je dit doet, zal de schade die je oploopt aan je wagen geen invloed hebben op het rijgedrag ervan. Ook hier kan je als speler weer kiezen uit enkele moeilijkheidsgraden. Ofwel kies je ervoor om schade volledig af te zetten, ofwel zet je schade aan door ongevallen en crashes. Dit zorgt ervoor dat wanneer de wagen beschadigd wordt bij een crash, hij minder goed zal reageren op de noden van de speler. Als je bijvoorbeeld de motor beschadigd door tegen een tegenstander te rijden, zal de wagen minder goed optrekken. Wil je het spel ervaren zoals piloten dat doen in het echte leven, dan kan je nog altijd kiezen voor de pure simulatie. Teveel gas geven of te hoog gaan in toeren is dan al voldoende om schade op te lopen aan je wagen.
Schade opvragen van je wagen kan op twee manieren. Tijdens een crash of botsing zal er in de rechterbovenhoek een scherm tevoorschijn komen waar de onderdelen van je wagen een bepaalde kleur krijgen. Alles ziet in het begin grijs en dat wil zeggen dat er niets aan de hand is. De kleur gaat van groen naar rood naargelang je schade oploopt op een bepaald onderdeel. Door de rechter schouderknop in te drukken, kan je dit venster altijd opvragen en zien hoe het gesteld is met je wagen. Door deze knop nogmaals in te drukken krijg je meer informatie over de temperatuur van je banden. Deze zullen tijdens de race groen zien maar wanneer je aan het driften bent, zal je merken dat de kleur snel zal veranderen naar geel. Veel driften zorgt ervoor dat de banden veel sneller hun grip zullen verliezen.
Een tweede manier om schade op te vragen is door gebruik te maken van de telemetrie. Je kan informatie van je wagen opvragen door omhoog te drukken op de D-pad van de controller. Hierdoor komt er een extra scherm tevoorschijn dat je zoveel mogelijk info geeft over de toestand van je bolide. Je kan door de verschillende schermen bladeren door ofwel links of rechts te drukken op de D-pad. In het laatste scherm bijvoorbeeld kan je procentueel zien hoe bepaalde onderdelen van je wagen eraan toe zijn. Zie je bijvoorbeeld daar dat je banden voor 90% opgereden zijn, kan het geen slecht idee zijn om een pitstop te maken en je banden te laten vervangen.
Vind je dat je banden te snel verslijten, dan kan je misschien opteren voor een andere bandenset in het onderdelen menu. Voor vele wagens kan je andere banden kopen van verscheidene merken. Elk merk heeft zo zijn voor- en nadelen. Er zijn merken met maximale grip maar met een hoog slijtpercentage. Aan jou dus de keuze of je gaat voor extra grip, of voor een laag slijtpercentage. Elke race is ook anders, dus het kan misschien geen slecht idee zijn om verscheidene bandensetjes aan te kopen om zo voor elke race specifiek een bepaalde bandensoort te kiezen.
Naast de keuze uit welke band je op je wagen wil, kan je in het onderdelen menu ook nog tal van andere zaken kopen die je wagen een betere performance geven. Zo kan je bijvoorbeeld pure kracht verbeteringen kopen door een beter motor of een grotere turbo in je wagen te steken. Deze zorgen ervoor dat er meer kracht gegenereerd wordt, waardoor je wagen ook veel sneller zal rijden. Let er wel op dat wanneer je deze verbeteringen aankoopt, je wagen binnen zijn eigen klasse zal stijgen en zelfs kan stijgen naar een hogere klassen. Sommige races worden enkel georganiseerd voor bijvoorbeeld de D klasse waardoor je zorgvuldig moet kiezen welke verbeteringen je aan je wagen wil toebrengen.
Het gaat ook nog verder dan enkel de kracht te verbeteren, zo kan je ook verbeteringen aanbrengen aan zaken zoals je remblokken, schakelbak en zelfs het gewicht van je wagen. Door het gewicht van je wagen naar beneden te halen, zal de wagen veel sneller kunnen accelereren. Betere remmen zorgen er dan weer voor dat je later in de remmen kan gaan en bijgevolg wat tijd kan goed maken op je tegenstanders. Aanpassingen aan je schakelbak laten je toe om zelf je schakelritme aan te passen. In het tuning gedeelte van Forza Motorsport 2 kan je zelf bepalen hoe hard je bandenspanning is, hoe stevig je vering of op welke momenten de wagen moet doorschakelen naar een volgende versnelling. Veel van deze tuning mogelijkheden worden pas beschikbaar wanneer je upgrades koopt voor de specifieke onderdelen die je wil tunen.
Voor wie nu denkt dat hij al veel van wagens moet afkennen om al deze upgrades en aanpassingen door te voeren, zit op het verkeerde denkspoor. De mensen van Turn 10 hebben er namelijk voor gezorgd dat je bij elke upgrade mogelijkheid informatie kan opvragen van wat veranderingen dus precies doen. Wil je bijvoorbeeld beginnen tunen maar ken je hier hoegenaamd niks van, dan zullen de tekstvensters je meer uitleg verschaffen over wat er precies met de wagen zal gebeuren als je bijvoorbeeld de bandenspanning aanpast, de vering strakker zet of de downforce aanpast. Het instapniveau is bijgevolg niet echt hoog waardoor iedereen snel weg is met de verschillende mogelijkheden die Forza Motorsport 2 de speler aanbiedt.
Genoeg over de verschillende uitbreidingsmogelijkheden. Laten we het even hebben over de verschillende wagens die het spel rijk is. In totaal zijn er maar liefst 310 wagens die je kan aankopen of verdienen door races te winnen of je spelerslevel omhoog te halen. Elke wagen heeft zijn unieke karakteristieken en mogelijkheden. De wagens zelf zijn onderverdeeld in verschillende klassen. Deze klassen beginnen vanaf D4 en gaan helemaal tot de topraceklasse R1. Des te lager je in klassen gaat, des te meer alledaagse wagen je zal zien. De raceklassen daarentegen zitten vol met unieke wagens die maar één doel voor ogen hebben: zo snel mogelijk over het circuit en door de bochten rijden met de meest geavanceerde technologie aan boord. Zoals eerder aangehaald in deze review kan je wagens upgraden waardoor ze beter gaan presteren. Wanneer je bijvoorbeeld een wagen uit klasse D volledig gaat upgraden, kan hij best in klasse S uitkomen waardoor een simpele Volkswagen Golf zich kan meten met Ferrari’s en Lamborghini’s.
Naast het unieke uiterlijk van elke wagen, verschillen de wagens onderling ook nog eens door cilinderinhoud, vermogen, aandrijving of zelfs de plaats van de motor. Je moet hier dan ook soms wat aandacht aan besteden aangezien bepaalde races enkel toegankelijk zijn voor bijvoorbeeld wagens met een 12-cilinder of wagens met voorwielaandrijving. Naast de specifieke races zal je als speler ook snel merken dat wagens anders reageren naargelang hun aandrijving of plaatsing van de motor. Wagens met achterwielaandrijving zullen veel sneller gaan driften aangezien de achterbanden de kracht van de motor op het wegdek overbrengen. Ook de plaatsing van de motor bepaalt waar het zwaarste punt van de wagen zich bevindt, waardoor deze zich al dan niet beter tegen het asfalt aanplakt.
Eens je een wagen gekozen hebt, is het tijd om aan het serieuze werk te beginnen. In Forza Motorsport 2 kan je kiezen uit verschillende spelmodi. In het beginscherm zal je kunnen kiezen uit Arcade of Career. Bij Arcade zal je tevens nog eens kunnen kiezen uit Exhibition, Time Trial en Free Run. In Exhibition zal je 4 races kunnen rijden en bij het uitrijden van een bepaalde race zal je wagens kunnen vrijspelen. De bedoeling in deze mode is niet minder dan als eerste over de finishlijn te komen. In Time Trial daarentegen moet je een bepaald parcours kunnen afleggen in een opgegeven tijd. Indien je dit lukt zal je ook hier weer verscheidene wagens kunnen vrijspelen. Als laatste is er nog Free Run. Zoals de naam je al doet vermoeden kan je in deze mode verschillende wagens uitproberen en het weggedrag ervan gewoon worden. Ideaal voor gamers die problemen hebben met een bepaalde wagen onder controle te houden.
Het belangrijkste singleplayer gedeelte is natuurlijk de Career mode. Hier zal je doorheen verschillende leagues verscheidene races moeten afwerken. Naargelang je driver level stijgt, zal je kunnen deelnemen aan meer leagues waardoor je ook betere wagens zal kunnen vrijspelen. Door elke race te winnen krijg je een bepaald aantal credits. Deze credits worden opgeteld bij je totaal aantal. Na elke race worden de verworven credits bij je driver level geteld en wanneer je een bepaald aantal bereikt hebt, zal je level omhoog gaan. Dit gaat zo door tot level 50. Bij elke level die je wint, krijg je de mogelijkheid om nieuwe wagens te kopen van een bepaald merk of krijg je er zelfs toegestuurd.
Naast de driver level is er ook nog altijd de car level. Deze gaat tot 5 en zorgt ervoor dat wanneer je een level wint, je korting krijgt op bepaalde onderdelen voor bepaalde merken. Altijd mooi meegenomen aangezien verscheidene onderdelen enorm veel credits kosten en je beter zuinig met ze kan omspringen. Eens je voldoende credits verdiend hebt, kan je nieuwe en betere wagens kopen of je bestaande wagenpark upgraden.
Zoals het tegenwoordig maar normaal wordt geacht, bezit Forza Motorsport 2 ook een online gedeelte. In dit gedeelte van het spel je online tegen vrienden of onbekenden kunnen racen. Deze races zien er net hetzelfde uit als diegene die je in het offline gedeelte van het spel speelt. Zo kan je tegen maximaal 7 andere spelers online racen. Wil je wel online spelen, maar zijn er niet genoeg mensen online? Niet getreurd want Forza Motorsport 2 laat toe dat je enkele A.I. wagens kan laten deelnemen in een race waardoor er altijd voldoende personen zijn om een lekker potje te racen.
Ben je het rijden even moe dan kan je ook gewoon andere races volgen, net zoals in Project Gotham Racing 3. Misschien krijg je dan een beter zicht op hoe succesvolle gamers een bepaalde bocht of een heel parcours afwerken. Ben je niet zo te vinden voor dit passieve deel van het spel, dan kan je ook nog altijd de Auction House bezoeken. Hier kan je zelf wagens te koop aanbieden of zelf een bod plaatsen op een wagen die je voorkeur geniet. Als jij degene bent met het hoogste bod, dan is de wagen voor jou. Naast het te koop stellen van je wagenpark, kan je ook nog altijd een wagen gratis naar iemand uit je friends list sturen. Een welgekomen geschenk voor een speler die pas met het spel begonnen is en alle hulp kan gebruiken.
Naast het gameplay gedeelte is er natuurlijk ook nog het technische gedeelte. Wat me bij Forza Motorsport altijd gestoord heeft, is het feit dat elke wagen zo goed als hetzelfde geluid produceerde. Daar kwam nog bij dat het vaak niet uitmaakte of je nu de camera in of uit de wagen had, het geluid bleef zo goed als hetzelfde. De mensen van Turn 10 hebben het ditmaal over een andere boeg gegooid. Zo klinken de wagens nu veel realistischer en maakt het ook uit vanwaar je de wagen aanschouwt. Als je in de cockpit zit, zal de wagen helemaal anders klinken dan wanneer de camera zich buiten de wagen bevindt. Ook upgrades die je doorvoert hebben een invloed op hoe de wagen klinkt in het spel. We kunnen dit alleen maar toejuichen en zien dat de mensen van Turn 10 echt wel enorme verbeteringen hebben doorgevoerd op het audio gedeelte.
Grafisch daarentegen schieten er nog steeds wat dingen te kort. Zo was er enorm veel kritiek van gamers dat de graphics in de demo helemaal niet zo geweldig waren als men er wel van verwachtte. Misschien zijn de graphics niet helemaal top, het uiteindelijk geheel is wel proper afgewerkt. De omgevingen en de sfeer die het spel uitstraalt zorgen ervoor dat de gehele race ervaring toch enorm positief beleefd kan worden. Wat me wel een beetjes stoort is het schademodel. Uiteindelijk maakt het niet zoveel uit of je tegen 200 per uur of tegen 120 tegen een muur rijdt, het schademodel ziet er zo goed als hetzelfde uit. Ook heb ik al meegemaakt dat ik de ene keer tegen een muur aanrij en dat er geen schade opgemeten wordt en de volgende keer als ik lichtjes tegen een muur schuur, al mijn bumpers geel worden in het schademodel. Zeer vreemd.
Ook het ontbreken van bepaalde weersomstandigheden wist me na een tijd te storen. Zo heeft elk circuit zijn weersomstandigheid waar blijkbaar niet vanaf geweken wordt. Ik heb het ook nog nooit weten regenen in Forza Motorsport 2. Het had thans zeer leuk kunnen zijn dat je in het midden van een race de pitstop moest induiken om banden te wisselen die een betere grip hebben bij regen. Uiteindelijk is het een kleine extra die toch voor extra sensatie kan zorgen.
Naast de kleine grafische ‘foutjes’ zijn er ook nog altijd andere zaken die beter konden. Zo reageren tegenstanders die je dubbelt nog altijd zeer agressief. Normaal krijgen deze piloten een blauwe vlag en moeten ze je laten voorgaan, in Forza is dat principe vrijwel onbekend. Zo kan het best voorvallen dat wanneer je iemand dubbelt, deze A.I. piloot je nog gewoon van de baan rijdt waardoor je weer extra schade oploopt en een aantal credits verliest.
Conclusie
We kunnen afsluiten door te zeggen dat Forza Motorsport 2 een schitterende race simulatie is geworden die veel race- als ook niet-racefanaten lang zal weten bezig te houden. Het spel is enorm uitgebreid en je zal al enkele weken bezig zijn eer je het volledig singleplayer gedeelte hebt uitgespeeld. Daarnaast is er ook nog altijd de mogelijkheid om het online op te nemen tegen andere spelers of gewoon races te bekijken. Spijtig blijft het wel dat het spel grafisch niet helemaal geworden is wat velen hadden gehoopt. Maar we mogen dan ook niet vergeten dat Forza Motorsport 2 constant tegen de volle 60fps loopt, wat toch ook al een prestatie op zich is. Een echte aanrader voor de Xbox 360 gamer die ook maar een klein beetje geïnteresseerd is in racen of wagens.