Bijna een jaar geleden begon een nieuwe avontuur van Game of Thrones. Niet op de televisie met als uitgever HBO, maar op de spelcomputers met als geestelijke vader Telltale Games. Het bedrijf besloot namelijk een deal te sluiten met HBO en produceerde vervolgens wat we van Telltale Games gewend zijn: een interactief verhaal waarin jouw keuzes van groot belang zijn voor het vervolg van het verhaal. Inmiddels zijn we een jaar verder en is het eerste seizoen van zes afleveringen afgesloten. Tijd om de balans op te maken.
In de zes afleveringen hebben we te maken gehad met House Forrester, dat middels familieleden over heel Westeros en verder is te vinden. Alles is indirect te linken aan de belangen van het huis, dat op z’n zachtst gezegd op instorten staat. De Whitehills komen al snel in het verhaal aan bod en blijven tot het bittere eind een pain-in-the-ass. Het is aan jou om (vaak op diplomatie wijze) de familie van een catastrofe te redden. Hoe je dat doet, moet je lekker zelf weten.
Grafische imperfecties
Al vanaf de eerste aflevering werd duidelijk dat we hier niet te maken hadden met een audiovisuele parel. De game werd grof weergegeven en de framerate van het spel kakte soms in doordat er nieuwe scenes (scènes) geladen moesten worden. Telltale Games heeft hier zes afleveringen lang geen veranderingen in aangebracht. Het was zoals het was. Qua audio heeft de ontwikkelaar met de voice acting van de echte acteurs van de serie een troef in handen. Dit was dan ook zeker van toegevoegde waarde en heeft er aan bijgedragen dat de game wel echt aan de serie kan worden gekoppeld. Het is niet alleen de naam. Het spel ademt Game of Thrones, en dat is een compliment aan de ontwikkelaar.
Intriges en bedrog
Wie Game of Thrones een beetje kent, weet dat er werkelijk niemand te vertrouwen is en dat je altijd voor jezelf moet kiezen. Vooral dit laatste is goed vertolkt in de game. Je geweten moet dan ook zeker geen rol gaan spelen, want er zullen nogal wat keuzes voorgeschoteld worden die principieel eigenlijk niet kunnen, maar nodig zijn om daar te komen waar je wilt komen. Doordat het spel bol staat van dit soort keuzes, gaat de game geen moment vervelen. De spanning blijft namelijk altijd aanwezig omdat je weet dat het binnen enkele ogenblikken helemaal anders kan zijn. Daar waar je denkt iets bereikt te hebben, juist daar draaien de mensen die je hoog hebt zitten je de rug toe. En dat is wat Game of Thrones al seizoenen lang op tv laat zien.
Niet de snelste
Het vrijgeven van zes afleveringen in een jaar tijd heeft niets bijgedragen aan de beleving van de game. Vooral het gat tussen vijfde en zesde aflevering (vijf maanden!) was net iets te veel. Hierdoor ben je het spel praktisch al vergeten. En dat is zeker kwalijk wanneer het de laatste episode betreft. Wanneer we dan vervolgens lezen dat Telltale Games al bezig is met het tweede deel van de serie, dan vragen we ons af of de prioriteiten goed worden gelegd. Laten we in ieder geval hopen dat de afleveringen van de tweede serie wat sneller worden vrijgegeven.
br>
Conclusie
Game of Thrones is een zeer vermakelijk spel dat de serie brengt zoals het bedoeld is: vol intriges en bedrog. De acteurs van de echte serie dragen met hun stemmenwerk bij aan de beleving en de wereld die Telltale Games heeft geschapen. Grafisch gezien valt er wel het één en ander aan te merken. Ook het tijdsbestek tussen de afleveringen roept wat vraagtekens op, maar wanneer je nu met de game begint, heb je daar geen last van. Laten we hopen dat de ontwikkelaar alle puntjes van kritiek meeneemt en ons met het vervolg wel wegblaast.