Voor ik begin aan mijn bespreking van Inversion wil ik een ding voorop stellen. Ik ga het niet afrekenen op het feit dat het een Gears Of War-kloon zou zijn. In een industrie waarin ontwikkelaars zichzelf en elkaar doorkopiëren is het niet eerlijk game af rekenen omdat het een game kopieert in plaats van vele in kleine beetjes. Beter goed gejat dan slecht bedacht.
In Inversion neem je de rol van Davis op je. Davis is een politieagent in Vanguard City Hij is daarom een van de eerste die zich bewapend als de Lutadores aanvallen. In een gehavend Vanguard City gaan Davis en zijn partner Leo richting het huis van Davis om te kijken of zijn vrouw en dochter in orde zijn. Het zou een korte game zijn als deze reis zou gaan zoals gehoopt, of misschien zou nog kortere een betere term zijn. Inversion is namelijk in een middag uit te spelen, maar daarover later meer.
Tijdens je reis door talloze grijze en bruine gebouwen in Inversion zul je in aanraking komen met de GravLink, een wapen van de Lutadores waarmee de zwaartekracht gemanipuleerd kan worden. Het vreemde is dat Leo precies weet wat dit apparaat kan, zonder dat vooraf in de game het apparaat ter sprake is gekomen. Tussen deze gebeurtenissen zitten 35 dagen die nooit uitgelegd worden (ik ruik DLC). Dit is slechts een van de inconsistenties die Inversion verwacht dat je slikt.
Met de GravLink aan de arm verklaren jij en Leo hierna de oorlog aan de Lutadores. Leo zal je regelmatig aansporen de GravLink toe te passen, maar het feit is dat het apparaat traag is en niet vanuit cover kan vuren. Dus meestal zal je gewoon vertrouwen op je vuurwapens en coversysteem. Dit tweede werkt behoorlijk, wisselen van plek naar plek gaat vlot en cover gaat realistisch kapot, als is het lastig je los te maken van cover.
Eerder zei ik dat Inversion in een middag uit te spelen is. Het is echter mogelijk dat de game een heel stuk korter of langer gaat duren wanneer je geen internet hebt. Ik prefereer om te spelen zonder internet zodat ik geen melding krijg van berichten of online vrienden die me uit mijn flow halen.
Wanneer je geen internet aan hebt op je console zal Inversion je regelmatig de melding geven dat je hierdoor geen toegang hebt tot het online gedeelte. Dit doet die gewoon in het midden in een shootout en soms wel tien keer in een minuut. Voor gamers die dus geen beschikking over internet hebben zal het of doorbijten worden en telkens de melding krijgen waardoor de game een stuk langer duurt, of je flipt en voert een’’rage quit’’ uit, want de spelduur aanzienlijk korter maakt.
De spelers die wel op internet kunnen zullen ondervinden dat de multiplayer op een platteland lijkt: veel ruimte, weinig volk. De servers zijn vrijwel leeg, en zelden blijven spelers lang genoeg om een fatsoenlijk potje op te zetten. Het bleek dus een hele klus om het online component onder de loep te nemen en eerlijkheid gebiedt te zeggen, dat was het niet waard. Inversion is gewoon niet leuk, origineel of verslavend genoeg om online te spelen. Maar dat geldt eigenlijk ook voor offline…
Conclusie
Inversion pakt een redelijk leuk idee, bouwt er een verhaal omheen en begint te ontwikkelen. Om vervolgens halverwege te stoppen, althans zo voelt het. Alles is ontzettend basic en pover uitgewerkt waardoor Inversion slechts zelden weet te boeien. Zonder internet is de game bestemd voor een enkeltje onderin kast of prullenmand, en met internet is het gewoon niet boeiend genoeg om te blijven spelen.