Het is altijd weer hetzelfde liedje. Een game die gebaseerd is op een film heeft een enorm lage kans van slagen, zo is in de geschiedenis van games gebleken. Heel soms is er een game die wel een degelijk niveau haalt, maar dit aantal is op één hand te tellen. Icoon James Bond heeft ook al meerdere games – die gebaseerd waren op films – achter zijn naam staan. Drie keer raden hoeveel van die games een goede voldoende verdienden.
Het is dan ook een verademing om te weten dat ontwikkelaar Bizarre Creations de nieuwste Bond game niet op een film heeft gebaseerd. Dit zorgt er überhaupt al voor dat de game meer kans van slagen heeft. De ontwikkelaar heeft voor de game de stemmen van Daniël Craig, Joss Stone en Judi Dench weten vast te leggen, wat de game al meteen een stuk geloofwaardiger maakt. Tel daar nog eens de echte stuntman van Daniël Craig bij op, die de motion-capturing verzorgt, en je begint al met een gezonde dosis hoop aan het avontuur dat je zal worden voorgeschoteld.
Het verhaal - dat is geschreven door het brein achter de bestaande Bond verhaallijnen – begint al direct spetterend door een mogelijke aanslag op enkele hoge piefen. M heeft al haar hoop op jou, James Bond, gevestigd. Ze vertelt je dat je zo snel mogelijk Greco moet uitschakelen, omdat hij het brein achter de aanslag zou zijn. Al snel land je met een parachute op de boot van Greco en ga je op jacht naar de gek die de aanslag op zijn geweten wil hebben. Wat volgt is een bliksemsnelle autoachtervolging en een achtervolging in een peperdure speedboot. De eerste minuten van Blood Stone zijn dan ook meer dan veelbelovend, al is er al een kleine audiovisuele teleurstelling.
De gezichtsuitdrukkingen van de hoofdpersonages zijn namelijk ondermaats. Hierdoor is er weinig tot geen emotie van de gezichten af te lezen, wat iets van de ervaring wegneemt. Grafisch kan de game met zijn tijd mee, wat mede te danken is aan de variërende omgevingen, die zorgen voor een frisse wind in elk nieuw level. Het is dan wel weer jammer dat het verhaal al na zes uur spelen aan zijn einde komt. Nu is het zo dat een Bond film maar 100 minuten duurt, maar een zeer groot gedeelte van de kopers van de game zijn naar alle waarschijnlijkheid grote Bond fans, waardoor zij totaal niet chagrijnig zullen worden wanneer de speelduur iets gerekt wordt. Dit kan bijvoorbeeld door extra schietscènes, het is maar een idee.
Één van de redenen waardoor elke Bond game weer een groot spektakel was, was het aantal gadgets dat James Bond tot zijn beschikking had. Van pennen met verdovingspijltjes tot afstandsbestuurbare BMW’s: hij had het allemaal. Des te frustrerend is het dat James Bond het met enkel een geavanceerde SmartPhone moet doen in Blood Stone. Met de SmartPhone kan Bond items analyseren, vijanden opmerken en kijken waar hij heen moet. Naast deze SmartPhone heeft Bond enkel een x aantal wapens tot zijn beschikking, waaronder zijn geliefde pistool met silencer. Nu zou deze SmartPhone heel handig kunnen zijn, maar door één simpele druk op de knop kun je alle vijanden in een straal van vijftig meter opsporen. Als dit geen manier is om enige vorm van spanning weg te nemen, dan weten wij het ook niet meer. Het is ons bekend dat Bond natuurlijk meer is dan een simpele agent, maar door de SmartPhone wordt het hem – en ons – wel erg makkelijk gemaakt.
Mede door de SmartPhone kom je dan ook aan de frustrerende zes uur speeltijd. Dit zou ruimschoots moeten worden goedgemaakt door een spetterende multiplayer, maar die hebben wij niet kunnen ontdekken. De multiplayer biedt de speler drie modi: Team Deathmatch, Objective en Team Last Man Standing. Mocht het je lukken spelers te vinden, dan zul je je doodergeren aan de spawn-punten, het gebrek aan wapens en de minderwaardige maps. Wij raden iedereen dan ook aan de multiplayer links te laten liggen.
Dat ontwikkelaar Bizarre Creations achter de ontwikkeling van deze Bond game zit, is duidelijk naar voren gekomen. Bizarre Creations heeft namelijk enkele geweldige racegames achter haar naam staan, waaronder Project Gotham Racing. Dit is dan ook duidelijk te merken in de achtervolgingsscènes, die van een verbluffend goed niveau zijn. Waarom in de schietgevechten de vijanden dan naar voren komen als een koe zonder hersens en de gezichtsanimaties van de sterren bijna niet van de gezichten af te lezen zijn, is ons een groot raadsel.
Conclusie
James Bond 007: Blood Stone is een game waar twijfel over mag bestaan. De game is zeker niet goed, maar verre van barslecht. De achtervolgingsscènes leveren de game een aardig cijfer op, samen met de goede voice-acting, soundtrack en variërende omgevingen. De korte verhaallijn, gebrekkige multiplayer en het gebrek aan spanning doen de game dan weer de das om. Toch willen we nog wel ontwikkelaar Bizarre Creations een dikke pluim geven: door de game niet op een film te baseren, zijn ze er in geslaagd één van de betere Bond games te ontwikkelen.