Laden...
Review

Journey PS4

0

Sinds indiegames niet alleen op de PC maar ook op de consoles de nodige kansen krijgen om het grote publiek te bereiken, worden er naast massieve franchises die zich doorgaans focussen op haast uitgemolken genres ook games uitgegeven die een frisse wind door de industrie laten waaien. Genres die zelden werden vertoond of zelfs iets heel nieuws op de markt brengen. De game Journey mag dan wel niet onder de noemer ‘indiegame’ worden geschaard, verfrissend is het zeker.

Maar fans van de game van Santa Monica Studios en thatgamecompany wisten dat natuurlijk al lang. Journey is namelijk al een tijdje uit, maar dan op een andere console. Sony bracht Journey meer dan drie jaar geleden uit op de PlayStation 3, waarna het spel vele prijzen wist binnen te slepen en ook  vrij hoge verkoopcijfers aantikte. Nu het spel ook voor de PlayStation 4 verkrijgbaar is, is de vraag natuurlijk wat er aan het spel is veranderd.

Maar om eventuele veranderingen aan het licht te kunnen brengen, is het handig om even kort te schetsen wat voor game Journey eigenlijk is. Onder welk genre moet Journey worden geschaard? Het antwoord op deze vraag moeten we je min of meer schuldig blijven. Journey is namelijk een game die op zichzelf staat: een op zichzelf staande ervaring. Journey in een hokje plaatsen doet de game tekort.

Wat the hell is Journey?


Journey is een spel zonder namen en tekst. Enkel grafische pracht en muziek passeren de revue. Jouw personage wil de weg afleggen naar een licht dat uit een hoge berg op de achtergrond schijnt, wat logischerwijs een hele reis tot gevolg heeft. Een magische reis wel te verstaan, waar vooral door sneeuw en zand zal worden gereisd. Hierbij krijg je hulp van magische doeken, die je de mogelijkheid geven om korte afstanden te vliegen en te springen. Met deze kracht kun je andere doeken weer tot leven wekken, waardoor deze rondvliegen of bijvoorbeeld een brug voor je vormen. Gedurende ongeveer 1,5 tot 2 uur zal je vervolgens bezig zijn om de top van de berg te bereiken.

Voor uitdaging hoef je bij Journey niet aan te kloppen. Afgezien van het zoeken van de nodige ‘puzzelstukjes’ is er namelijk weinig om je zorgen over te maken. Dit zorgt ervoor dat je het spel als één ervaring, zonder tussenstops van eventuele frustratie, kunt voltooien. Het spel wordt in principe alleen gespeeld, maar wanneer je de online modus activeert, kan het voorkomen dat andere spelers zich op je scherm laten zien. Omdat er in de game niet gesproken wordt, is communicatie een moeilijk verhaal. Daarnaast worden nicknames niet op het scherm getoond, dus je hebt werkelijk geen idee met wie je in de speelsessie zit. Dit krijg je wanneer de credits over je scherm lopen wel te zien, waarna je ze eventueel kunt bedanken voor de ervaring.

Zoek de verschillen


Maar wat is nu het essentiële verschil tussen de prijzenpakker op de PS3 en deze PS4-versie (die overigens gratis te downloaden is, mocht je de PS3-versie gekocht hebben)? Het verschil zit hem eigenlijk alleen in het grafische aspect. De resolutie is opgeschroefd en een stabiele 60 frames per seconde is aangeboord, maar daarmee is de kous ook af. De ervaring is identiek aan die van de PS3-versie. Na aandringen van de fans is zelfs besloten om enkele bugs en glitches in de game erin te houden, om de ervaring zo dicht mogelijk bij de versie van 2012 te hebben staan. Een weloverwogen keuze die wij enigszins begrijpen, maar waar we anderzijds onze vraagtekens bij zetten.

Conclusie

Journey is een bijzondere ervaring van 1,5 tot 2 uur, die op de PS4 wellicht nog net iets beter tot zijn recht komt. De verschillen zijn echter niet zo groot. Dit maakt in principe niet veel uit, aangezien gamers die de PS3-versie al bezitten gratis de PS4-versie kunnen downloaden. Zij die het spel nog niet kennen, kunnen voor een schappelijk bedrag de PS4-versie meteen binnenhalen. Journey voor de PS4 is simpelweg een kans voor een nieuwe generatie om kennis te maken met een audiovisueel huzarenstukje.

Reacties (0)

Deel je mening over dit artikel met andere GameQuarter-lezers

Plaats een reactie

Reacties laden...