Ik sta niet bepaald te springen als er weer een HD-versie van een game aangekondigd wordt. Geinig, een beter woord heb ik er niet voor. Niet dat ik iets heb tegen HD-remakes, maar vrijwel altijd heb ik de originele game al gespeeld en kan ik die me nog zeer helder voor de geest halen. Toen de disc van Kingdom Hearts 1.5 HD ReMIX in mijn PlayStation 3 verdween sprong ik echter een gat in de lucht.
Kingdom Hearts 1.5 HD ReMIX is namelijk meer dan zomaar een HD-versie. Het is de Final Mix Edition van Kingdom Hearts, met extra content die nooit buiten Japan verscheen. Tevens bevat de disc Re: Chain Of Memories, de consoleversie van het Gameboy Advance-deel dat nooit in Europa uitkwam. Genoeg lekkers om mij als Kingdom Hearts-fan zoet te houden dus.
Ik begon mijn sessie met de game waar het ooit mee begon: Kingdom Hearts: Final Mix. Opnieuw maak ik kennis met Sora, Riku en Kairi, drie jongeren die niets liever willen dan andere werelden zien om te ontsnappen aan de gevangenis die Destiny Islands voor hun is geworden. Met niets meer dan een vlot hopen ze de oceaan over te steken, dus spendeer je het eerste uur van de game aan het verzamelen van proviand en materiaal voor het vlot.
De vruchten van je werk zul je nooit plukken, want een verwoestende storm trekt de Destiny Islands uit elkaar. Sora ziet Riku opgeslokt worden door de duisternis en Kairi verdwijnen in het niets voor hij het bewustzijn verliest, om vervolgens gewekt te worden door de natte tong van een zekere oranje Disney-hond. Pluto is niet alleen, maar kwam samen met Goofy en Donald, die in opdracht van koning Mickey opzoek gaan naar de sleuteldrager. Drie keer raden wie kleine zwarte monstertjes neer knuppelt met een gigantische sleutel?
Dit knuppelen doe je in real-time, waarbij je je D-pad gebruikt om door de verschillende opties (aanvallen, voorwerpen, magie) te scrollen. Uiteraard kunnen je favoriete combinaties snel aangewend worden door ze toe te wijzen aan shortcuts die je met R1 ontketend. Op dit punt in de game heb je er echter nog niets aan, dus sla ik Heartless-hoofden in tot ik een ons weeg.
Het duurt niet lang voor onze held in de rode pofbroek het pad kruist met de twee Disney-iconen en het verhaal pas echt van start gaat. Een verhaal dat ons voert naar de werelden van vele iconische Disney-verhalen als Hercules, Pinokkio en Tarzan, al dan niet met een vleugje Final Fantasy erin gemixt. De nadruk in de laatste zin ligt op vleugje, want hoewel Kingdom Hearts een cross-over tussen Disney en Final Fantasy zou moeten zijn, eist de eerste toch wel het leeuwendeel op. Het stukje Final Fantasy lijk je dan ook enkel te zien wanneer één van diens karakters de revue passeert.
De hand van Square Enix zie je pas eens je verder kijkt dan de werelden die je bezoekt. De opbouw van het verhaal, de ontwikkeling van de personages en de aanvallen die ze gebruiken ademen namelijk Final Fantasy. Wanneer de credits voorbij rollen hunker je dan ook naar meer, wat het teken is dat Team Kingdom Hearts de bullseye wist te raken.
Hoe snel de credits voorbij rollen zal erg van je speelstijl afhangen. Ik wist in vogelvlucht de game uit te spelen met net geen dertien uur op de teller. Maar ook ik wist maar al te goed dat ik dan lang niet alles gezien heb wat de game te zien bieden heeft.
Buiten de verplichte collectibles zoals wapens en de 99 puppy’s van 101 dalmatiërs zijn er namelijk ook vier extra bossfights te vinden. En tel er maar op dat als je in dertien uur door de game bent gegaan je bij lange na niet sterk genoeg bent om deze het hoofd te bieden.
Één van deze bazen is een referentie naar latere Kingdom Hearts-delen en bracht iedereen ten tijde van release in verwarring. Tevens is het een baas die enkel aan de Final Mix-versie werd toegevoegd, samen met nieuwe wapens, cutscenes, skills en Heartless. Niet heel veel nieuws onder de zon dus, maar daarvoor kunnen we onze blik dan ook beter richten op Kingdom Hearts: Re: Chain Of Memories.
Deze remake brengt ons het directe vervolg van Kingdom Hearts in een splinternieuwe 3D-verpakking. Verwacht echter niet meer van hetzelfde als je net Final Mix achter de kiezen hebt. Omdat het origineel moest kunnen draaien op een handheld werd gekozen voor een apart gevechtssysteem, welke behouden bleef in de remake.
In deze remake bevinden Sora, Goofy en Donald zich in Castle Oblivion, nog altijd op zoek naar Riku en Koning Mickey. De reden voor hun bezoek aan het onguur uitziende paleis is een man gekleed in zwart welke voor Sora verscheen. De man blijkt onderdeel te zijn van een groepering die zich The Organization noemt en beweert meer informatie te hebben over degene die ze zoeken. Maar dan moeten ze wel alle testen doorstaan.
De testen verschijnen op kaarten die de deuren op elke vloer openen. Deze kaarten zijn fysieke manifestaties van de herinneringen die onze helden meedragen van hun eerdere avonturen. Je zult dus wederom plaatsen als Atlantica, Halloween Town en Wonderland bezoeken, waar je avonturen beleeft die het beste omschreven kunnen worden als een variatie op Kingdom Hearts.
Deze variatie ontstaat doordat de karakters die je in je herinneringen tegen komt zich jou niet meer kunnen herinneringen, maar toch weten dat ze je kennen. Hetzelfde geldt voor ons altijd vrolijke trio. In Castle Oblivion moet je namelijk iets vergeten om iets te leren en zo wordt het geheugen van Sora en zijn vrienden langzaam maar zeker een gatenkaas.
Deze regel is niet het enige vreemde aan het paleis van The Organization. Alle vaardigheden die Sora opdeed in het vorige Kingdom Hearts-deel is hij namelijk kwijt. Dit omdat alles in Castle Oblivion via kaarten gaat, dus ook het vechten. Je battledeck bestaat uit kaarten van een bepaalde kleur en nummer. De kleur staat voor het type kaart (rood is aanvallen, blauw is magie, groen is voorwerpen en vrienden), terwijl het nummer voor de sterkte van de kaart staat. Een kaart met een hoger cijfer kan de al lopende aanval van de tegenpartij onderbreken. 0 is hierop de uitzondering, daar deze elke kaart kan verslaan als deze als tweede gespeeld wordt, maar door alles wordt verslagen als hij als eerste gespeeld wordt.
Een voor de hand liggende keuze zou dan ook zijn om je hele deck vol te stoppen met kaarten van level 9 en enkele 0-kaarten, maar dan komt een probleem om de hoek kijken. Buiten het feit dat dergelijke kaarten niet makkelijk te krijgen zijn, nemen ze ook veel van de capaciteit in je deck op. Hierdoor kun je minder kaarten in je deck dragen en eens ze op zijn moet je herladen, wat je uitermate kwetsbaar maakt voor vijandelijke aanvallen.
Je kunt het limiet van je capaciteit verhogen door te levelen, maar dat is niet zonder nadelen. Eens je levelt mag je namelijk kiezen uit drie dingen die je kunt verbeteren: HP, Capaciteit of sleight. Een keuze gaat dus altijd ten koste van iets anders.
Een sleight is overigens een combinatie van drie kaarten. Door bijvoorbeeld een Cloud summon card te combineren met twee aanvalskaarten kun je de aanval Reflect Raid uitvoeren, op de voorwaarde dat je die combo hebt vrijgespeeld. Let wel op dat het gebruiken van sleights de eerste kaart in het trio voor de rest van het gevecht onbruikbaar maakt. Overmaats gebruik kan je dus achterlaten met slechts twee kaarten en eventuele friend cards die af en toe een gevecht binnen vallen.
Een alternatief is het gebruik van Premium Cards. Deze uiterst zeldzame kaarten nemen veel minder capaciteit op in je deck dan hun reguliere tegenhangers, maar kunnen niet herladen worden. Dit maakt ze daarom uitermate geschikt als offermateriaal voor een sleight. Wij raden daarom ook aan een Premium map card te gebruiken als je de kans hebt. En nu we het toch over map cards hebben.
Eens je in één van je geheugenwerelden bent, moet je je verplaatsen door een serie van kamers. Hoe deze kamers zijn ingevuld hangt af van welke kaarten je gebruikt om de deur naar de betreffende kamer te openen. Rode kaarten zijn Heartless Chambers, groene Bonus Chambers en blauwe Treasure Chambers. Uiteraard komt elke kleur in tal van varianten, waardoor je zelf kunt bepalen hoe makkelijk (of moeilijk) je je reis maakt. Wanneer je net als ik flink Heartless wilde hakken om niet underleveled te zijn zal je op die manier in ongeveer zestig uur het einde bereiken.
In deze zestig uur heb ik mij kostelijk vermaakt, maar ben ik ook meermaals tegen frustraties aangelopen. In de wereld Atlantica van De Kleine Zeemeermin, bevroor tot drie keer toe mijn game, met als gevolg dat ik stukken opnieuw moest doen na het herstarten van mijn PS3. Tevens constateerde ik meerdere kleine inconsequenties in het verhaal, zoals het feit dat ik Heartless tegenkwam in Sora’s herinneringen, die hij nooit in het origineel avontuur had ontmoet. Het is eigenlijk misschien mierenneuken, maar het zijn dingen die wat mij betreft ervoor zorgen dat de game niet kan tippen aan zijn voorganger.
Maar deze voorganger en Re: Chain Of Memories zijn niet het enige wat Kingdom Hearts 1.5 HD ReMIX te bieden heeft. Na het voltooien van Sora’s verhaal in Re: Chain Of Memories zul je namelijk nog een tweede verhaal vrijspelen met een ander karakter. Om spoilers te voorkomen zal ik niet teveel in gaan op de inhoud van Reverse / Rebirth, maar ik wil wel duidelijk stellen dat je niet veel meer hoeft te verwachten dan een extraatje.
Het gevechtssysteem van Re: Chain Of Memories is voor dit verhaal namelijk getweaked (lees als: extreem versimpeld), waardoor je in nauwelijks vijftien uur er doorheen raast. Het is dan ook vooral achtergrondverhaal dat de basis legt voor de gebeurtenissen in Kingdom Hearts II.
Als laatste is er dan nog Kingdom Hearts 358/2 Days, het DS-deel dat begint tijdens Kingdom Hearts en eindigt aan het begin van Kingdom Hearts II. Het loopt dus simultaan aan Re: Chain Of Memories en verwijst hier ook meerdere keren naar. Helaas was het technisch niet haalbaar of simpelweg niet winstgevend genoeg om de game aan te passen voor de console, en dus mogen we enkel genieten van de cutscenes, begeleid door tekst en uitleg van hoofdpersonage Roxas.
Conclusie
Hoewel de eerste drie Kingdom Hearts-delen de tand des tijds goed hebben doorstaan, kan ik niet ontkennen dat met name bij Re: Chain Of Memories enkele grijze haren waar te nemen vallen. Zo enthousiast als jaren geleden kan ik er dan ook niet meer van worden, maar dat neemt niet weg dat het bovengemiddeld goede JRPG’s zijn die je nu gezamenlijk voor een bundelprijsje kunt aanschaffen. Vooral als je de originele delen nooit gespeeld hebt raad ik dit aan, maar ook als je de serie aan warm hart toedraagt is het eigenlijk een verplichte aanschaf.