Laden...
Review

Kingdom Hearts 3D: Dream Drop Distance

0

Zonder twijfel is Kingdom Hearts een van de moeilijkste franchises om als fan te volgen. Niet enkel omdat de chronologie van de delen haaks staat op de volgorde dat ze uitkomen, maar ook omdat de games op vrijwel elk denkbaar platform zijn uitgekomen. Kingdom Hearts, Kingdom Hearts II, Kingdom Hearts: Re:Chain Of Memories, Kingdom Hearts Final Mix en Kingdom Hearts II Final Mix verschenen op de PS2, Kingdom Hearts Re.Coded en 358/2 Days op de DS, Birth By Sleep en Birth By Sleep Final Mix zagen het levenslicht op de PSP, Kingdom Hearts Coded was te downloaden op de iPhone en Chain Of Memories was alleen voor de GameBoy Advance. Om het lijstje verder uit te breiden verschijnt nu Kingdom Hearts 3D: Dream Drop Distance voor de 3DS.

KH3D pakt de draad op waar het geheime einde van Coded en Re.Coded het liet liggen. Sora en Riku kijken uit over de horizon van Destiny Island wanneer Kairi aan komt rennen met een brief van koning Mickey. Deze nodigt de twee jonge Keyblade Wielders uit in de toren van Yen Sid.

Hier aangekomen vertelt Yen Sid dat besloten is dat het duo klaar is voor hun Mark Of Mastery Exam, een test die elke Keyblade Wielder moet volbrengen om de titel Keyblade Master te verdienen. Een Keyblade Master krijgt toegang tot nieuwe krachten, iets wat nodig is om de herleefde Master Xehanort, samenvoeging van Heartless Ansem en Nobody Xemnas, te verslaan.

Met deze reden trekken Sora en Riku er nogmaals op uit. Yen Sid stuurt ze met magie terug naar het moment dat de originele Kingdom Hearts begon en verschillende werelden nog sliepen. Vrees niet dat dit daarom de zoveelste herhalingsoefenings wordt, want hoewel je naast een handvol nieuwe werelden enkele bekende locaties zult bezoeken, zijn deze allemaal herbewerkt en uitgebreid zodat het fris aanvoelt. Zo zul je de wereld van de drie musketiers gaan bezoeken evenals een evoluerend Grid die deze keer toepasselijk genoeg op Tron: Evolution gebaseerd is.



De Grid is niet alles wat evolueert, want ook het gevechtssysteem is weer in een nieuw jasje gestoken. De bekende reload commands deck uit BBS en Re:Coded zijn terug, maar ze hebben het levelsysteem achterwege gelaten om de game wat toegankelijker te maken voor nieuwkomers. Een welkome terugkeer in het gevechtssysteem zijn de reaction commands uit KHII, nu flowmotion genaamd. Deze contextgevoelige acties staan je karakters toe om het meeste uit de omgeving te halen voor maximale schade en adrenaline. KH3D laat zich door deze opties dan ook het beste spelen in combinatie met een Circle Pad Pro. Ook zonder is het prima te doen, maar wees gewaarschuwd dat dit op de moeilijkere standen je dit kostbare tijd en HP kan kosten.

De laatste grote verandering is het feit dat je niet zult worden bijgestaan door Goofy en Donald, maar door Dream Eaters. In het begin van de game leer je hoe deze te maken door Joshua uit The World Ends With You, de eerste franchise in een KH-game die niet van Disney of Final Fantasy is. Deze Dream Eaters komen in twee varianten, dreams en nightmares. De dreams zijn goedaardig en zullen je bijstaan in de strijd, terwijl nightmares je primaire vijanden zullen zijn in deze game. KH meets Pokémon dus. Het grote probleem hiervan is dat de Dream Eaters totaal geen uitstraling hebben. Ze zijn gebaseerd op dieren en missen de charme van de Heartless. Tenzij jij een gele panda echt als vijand kunt zien natuurlijk.



Deze Dream Eaters spelen een centrale rol in Kingdom Hearts 3D. De transformaties van Sora in KHII gebruikten Goofy en/of Donald. De Dream Eaters kunnen iets soortgelijks, en door de vele Dream Eaters zijn er vele uitkomsten mogelijk. Wanneer Sora een combinatie aanval met Dream Eaters doet komt een gigantische aanval als resultaat, Riku transformeert echter tijdelijk, vergelijkbaar met de stijlen van BBS. Het fijne is dat deze keer er ook echt verschil zit in de vechtstijlen van Sora en Riku, wat verplicht regelmatig wisselen van de karakters niet meer zo vervelend maakt.

Kingdom Hearts heeft het echter altijd het meeste van het verhaal moeten hebben, en hier ligt dan ook het grootste pijnpunt. De game zal je als je de tijd neemt ongeveer twintig uur van je leven kosten. Het verhaal komt echter pas op gang rond uurtje achttien. KH3D zou volgens Square Enix een belangrijke toevoeging aan het canon zijn, en hoewel ik dit zeker onderstreep, is het wel een kleine toevoeging.

Conclusie

KH3D zet de traditie van teleurstellende handhelddelen voort. Als game op zich is het zeer de moeite waard, maar als deel in de Kingdom Hearts-franchise is het toch wel enigszins teleurstellend. Het punt is dan ook een gulde middenweg. Als je het voor de gameplay gaat mag je er vijf punten bijtellen, speel je het als Kingdom Hearts deel dan mogen er vijf vanaf.

Reacties (0)

Deel je mening over dit artikel met andere GameQuarter-lezers

Plaats een reactie

Reacties laden...