Het is al weer enige tijd geleden dat ontwikkelaar Traveller’s Tales besloot om bekende fillms om te toveren in de wereld van LEGO. De ene omzetting bleek succesvoller dan de andere. Inmiddels zijn de grote krakers van Hollywood de revue al lang en breed gepasseerd. Pirates of the Carribean en Harry Potter zijn al aan de beurt geweest. De grote afwezige was jarenlang de fantasiewereld die Tolkien heeft geschapen, namelijk het Midden-Aarde van Lord of the Rings. Deze trilogie heeft nu ook de studio van Traveller’s Tales weten te bereiken. God zij dank!
Het duurde dus even voordat de ontwikkelaar met Lord of the Rings aan de slag wilde gaan. Met uitgever Warner Bros. Interactive aan haar zijde waren alle rechten binnenboord om iets met de trilogie te gaan doen. Lord of the Rings is inmiddels voor velen een handelsmerk en de druk die op ontwikkelaars schouders lag voor deze game was wellicht groter dan anders. Met The Hobbit in het vizier raakt iedereen weer in het sfeertje dat meer dan een decennia geleden gesmeden werd door Peter Jackson. Het ideale moment om deze game uit te brengen, maar dan moet je er natuurlijk wel wat van bakken.
LEGO Lord of the Rings vertelt het verhaal van Frodo Baggins die de taak krijgt om die ene machtige ring terug te gooien in het vuur waar de ring eerder werd gesmeden, namelijk de vlammen van de Doemberg. De Doemberg ligt echter in hartje Mordor en dat is nu net waar de grootste vijand zijn kampen opslaat. Een epische tocht start in de vredige Gouw en sleept de lezer, speler en kijker mee in een wereld vol bedrog. Deze epische setting is heilig, maar LEGO games staan bekend om de humor en LEGO Lord of the Rings bevat deze humor dan ook in overvloed. De scène waar Lurtz goedzak Boromir doorzeeft met meerdere pijlen wordt vrij drastisch veranderd. Lurtz schiet namelijk niet twee pijlen in de borst van Boromir, maar een banaan en een kip. Zo zit de game vol met kleine grapjes die altijd zorgen voor een glimlach op het gezicht.
In LEGO Lord of the Rings doorloop je uiteraard niet alles van de boeken en films, maar de ontwikkelaar is erin geslaagd om de beste delen uit de films te halen. Die stukjes die bij jou zijn blijven hangen; die citaten die nog door jouw hoofd suizen, die heeft Traveller’s Tales in de game gestopt. Dit alles komt extra tot zijn recht door de originele voice-acting die in de game is gestopt. De personages brabbelen niet meer onverstaanbaar, maar spreken de originele zinnen uit de film uit. De voice-acting is uit de film geknipt en in het spel verwerkt. Hierdoor zijn historische zinnen als ‘You shall not pass!’ en ‘There never was much hope, just a fools hope’ precies zo in het spel verwerkt. Dit maakt de cutscenes een genot voor de ogen en de oren en hiervoor leg je met genoegen even de controller aan de kant. LEGO Lord of the Rings slaagt er dus meer dan uitstekend in om de wereld van Tolkien om te zetten naar het immers bekende LEGO sfeertje. Waarbij gezegd kan worden dat dit misschien wel de beste omzetting tot op heden is te noemen.
De bedoeling van LEGO Lord of the Rings is niet anders dan we gewend zijn. Je doorloopt de levels, slaat wat in het rond, verzamelt verborgen items en lost LEGO puzzels op. Dit alles doe je met de welbekende personages. Elk personage heeft zijn eigen kwaliteiten. Zo kan Gimli bepaalde blokkades slopen, kan Sam vuurtjes maken en planten laten groeien en kan Frodo donkere gebieden verlichten met Eärendil. Om de speelduur te verlengen teast de ontwikkelaar continu. Zo vind je in levels waar Sam niet speelbaar is allerlei planten die je kunt laten groeien. Om die tot groei te brengen zul je eerst het level moeten uitspelen, om het daarna met Sam opnieuw te spelen. Hierdoor zul je, als je het spel 100% wilt uitspelen, toch zeker vele uren extra kwijt zijn aan het opnieuw spelen van levels. Voor de één een lust, voor de ander een ondenkbare missie.
Verwacht dan ook geen nieuwigheden in LEGO Lord of the Rings. Het concept is nog altijd hetzelfde, maar ditmaal is het weer in een ander jasje gestopt. Er is weer een ander sausje over de steevaste formule gegoten. Dat deze saus goed smaakt staat buiten kijf. Je kunt je echter afvragen of de wereld nog zit te wachten op dit herhalende spelconcept. Het is vermakelijk, maar voor diegene die al eerdere LEGO games hebben gespeeld wat aan de repetitieve kant. Aan de andere kant kun je zeggen dat je een succesvolle formule niet hoeft aan te passen, maar daar kun je te makkelijk over denken.
Dat wat LEGO Lord of the Rings echt tot zijn recht doet komen is het coöperatieve mode. Samen door Midden-Aarde struinen is een genot. De ontwikkelaar splitst namelijk soms de verhaallijn. Wanneer Gandalf the Grey naar beneden stort door de Balrog, splitst het scherm in tweeën. De ene speler struint met Frodo & co door de sneeuwachtige bergen en rouwt om de dood van de tovenaar, terwijl de andere de val met de Balrog meemaakt en strijdt voor zijn leven op de meest duistere plek op aarde. Zo zijn twee spelers wel met hetzelfde spel bezig en bevinden ze zich in dezelfde tijd, maar spelen ze toch beide iets anders. Niet altijd zijn beide gebeurtenissen even boeiend en soms ben je jaloers op de ander, maar dit moet je maar voor lief nemen. Het idee moet worden beloond!
Conclusie
LEGO Lord of the Rings is een fabelachtige game geworden die het beste laat zien wat we tot nu toe van LEGO hebben mogen aanschouwen. De cutscenes zijn een lust voor oog en oren en de coöperatieve mode geeft de sociaal ingestelde gamer weer iets om mee aan de slag te gaan. Dat de game niets nieuws doet ten opzichte van zijn voorgangers wordt vergeven. Het concept staat immers als een huis. Ontwikkelaar Traveller’s Tales heeft met LEGO Lord of the Rings een dijk van een game neergezet die voor alle fans van LEGO en Lord of the Rings zeker eens de moeite waard is om te bekijken.