De reden waarom ik nogal sceptisch was over Link’s Crossbow Training is als volgt. De game wordt geleverd bij de Wii Zapper, Nintendo’s nieuwe versie van de aloude oranje Zapper. Voor slechts dertig Euro ben je in het bezit van dit inzetstukje plus de Zelda spin-off. Dit deed het vermoeden rijzen dat Link’s Crossbow Training niet meer was dan een simpele techdemo die je een kwartiertje speelde, waarna je hem weer naast je neer legde. Tel daarbij op de er de laatste maanden steeds meer negatiefs werd gezegd over het gebruiksgemak van de Wii Zapper en je kunt je voorstellen dat ik er behoorlijk de balen in had. Het is nu eenmaal niet leuk als de naam van een door jouw gekoesterde serie wordt bespuugd door een matige spin-off.
Mijn sceptische gedachtegang bleek gelukkig ongegrond, want Link’s Crossbow Training is een verdomd geinig spelletje. De mode waarin je de meeste tijd zult investeren is ongetwijfeld de ‘Score Attack’-mode. Dit deel kent negen verschillende levels, elk opgebouwd uit drie stages. De drie stages per level zijn verschillend qua thema en qua manier van spelen. Zo zul je per level eenmaal op ronde doelen moet richten terwijl de camera een vast standpunt inneemt, terwijl je het andere moment vrij om je heen kunt kijken terwijl je wordt omringd door hordes vijanden. Ook zitten er stages in die vrij te doorlopen zijn. Je kunt dan rondlopen door je analoge stick te bewegen en tegelijkertijd richten en schieten op vijanden en andere voorwerpen.
Met het schieten op vijanden, voorwerpen als potten en schedels en doelen kun je punten vergaren (vandaar de naam ‘Score Attack’). Per level zul je tenminste 20000 punten moeten verzamelen om er met een bronzen plak en een nieuw level vandoor te gaan. Bijzonder lastig is het behalen van het minimum aantal punten niet, zeker niet wanneer je goed gebruik maakt van het combo-systeem. Als je vijanden of doelen onafgebroken raakt (dus zonder misvliegende pijlen) zal de treffer steeds meer opleveren. Heb je bijvoorbeeld vijf vijanden op rij geraakt, dan zal de zesde zesmaal zoveel punten waard zijn.
Hoewel het behalen van punten op deze manier prima te doen is, zul je er de eerste maal zelden met een gouden plak (60000 punten) vandoor gaan. Zo nu en dan zal het namelijk behoorlijk wat doorzettingsvermogen en vaardigheden vereisen om het hoge puntental te bereiken (wat je zeker wilt, gezien de korte levensduur van de basisgame). Het gegeven dat de game door iedereen is uit te spelen, maar ook uitdaging geeft aan de doorgewinterde speler is passend voor de strategie die Nintendo de laatste tijd hanteert. Prima gedaan, want nu kun je ook lekker met je niet-gamende gezinsleden en vrienden gaan kruisboogschieten.
Link’s Crossbow Training bevat namelijk een heuse ‘Multiplayer’ waarin je de hele game nog eens kunt doorlopen in competitieve zin. Om de beurt zul je een stage moeten afwerken en zo hoog mogelijk proberen te scoren. Doe je dit niet, dan gaat je maat ervandoor met de overwinning. Gelukkig is dit vernederende feit prima te voorkomen door veel te vertoeven in de modus ‘Practice’. Hier kun je alle vrijgespeelde levels eens lekker oefenen om zo iedereen de baas te zijn en alle verschrikkelijke monsters te verslaan.
Die verschrikkelijke monsters zijn trouwens geen onbekenden, want ze zijn rechtstreeks overgestapt uit de The Legend of Zelda: Twilight Princess. Link’s Crossbow Training draait namelijk op dezelfde engine als Twilight Princess, waardoor omgevingen, sfeer en vijanden de Zelda-fan bekend voor zullen komen. De game is helaas wel ietwat korreliger dan Twilight Princess en de animaties zijn soms wat minder overdonderend. Neemt niet weg dat Link’s Crossbow Training er naar behoren uitziet. Niet bijzonder, maar zeker bovengemiddeld voor Wii-begrippen. Naast de beelden en monsters die zo uit de Twilight-dimensie lijken te komen, zal de muziek ook een feestje van herkenning zijn. De game bevat namelijk een paar melodieën uit de laatste echt console-Zelda.
Een punt van lof, wat Twilight Princess betreft, was het intuïtieve richten. Zo lekker als het in Twilight Princess werkte, zo lekker werkt het ook in Link’s Crossbow Training. Er wordt weleens gekscherend gezegd dat de Wii Zapper maar een ordinair, afgetrapt stukje machinerie is, maar Link’s Crossbow Training bewijst het tegendeel. De game speelt weldegelijk lekker met de Wii Zapper, al staat deze op gelijke voet met de traditionele Nunchuk-setup.
En wat valt er nog meer te zeggen over Links Crossbow Training? Het is gewoon een leuk pakketje met de Wii Zapper voor een onwijs zacht prijsje. Laat je niet van de wijs brengen, de Wii Zapper is weldegelijk een geinig apparaatje en ook de veredelde demo is prima te pruimen. Met de graphics, het geluid en de monsters uit Twilight Princess, de vermakelijke en verslavende Score Attack en de competitieve meerspelerstand, zul je voor dertig Euro geen kat in de zak kopen. Legendarisch is dit pakket evengoed ook niet.