Laden...
Review

Mario Kart Wii

Door Archief
0

Vrijwel iedere Wii-bezitter binnen de crew heeft een exemplaar van Mario Kart Wii in huis gehaald, waardoor het moeilijk te beslissen was wie de game ging reviewen. Na lang discussiëren hebben Dennis van der Beek en Dave van Gorkum besloten een duo-review te doen. Hierin stelt Dennis de vragen en probeert Dave deze zo volledig mogelijk te beantwoorden, waardoor jullie kunnen beslissen of Mario Kart Wii een aanschaf waard is.

Dennis: Het was even wennen, maar na een tijdje gespeeld te hebben met het bijgeleverde stuur wil ik eigenlijk niets anders meer? Is dat bij jou ook het geval, of prefereer jij één van de andere besturingsopties?

Dave: Naast de standaard besturing (die met het de remote én de nunchuck, een gamecube controller of de classic controller) is er inderdaad het stuurtje. Ik ben enorm voorstander van vernieuwende aspecten in games en daar is dit stuurtje er één van. Door het stuurtje te gebruiken voelt Mario Kart Wii fris en vernieuwend aan, terwijl de vernieuwing in de serie juist minimaal is. Voor mij is het Wii Wheel daarom ook een gouden greep en het verhoogt het plezier dat ik heb enorm.

Dennis: Het concept van het spel is eigenlijk identiek gebleven aan de voorgangers, wat inhoudt dat de game eigenlijk het leukst is met meerdere spelers. Na een paar korte singleplayersessies ben ik gelijk online gegaan, wat ik overigens nog lang zal blijven doen. Vond jij de singleplayer wel voldoende motiverend om er lang mee door te gaan?

Dave: De singleplayer is voor mij eigenlijk alleen om de banen wat te verkennen en - tijdens mijn eerste speelsessie - wat te wennen aan de gevoeligheid van het stuurtje. Verder heeft de singleplayer niet veel om het lijf, maar dat is ook niet waar Mario Kart Wii voor gemaakt is. De online modus is, zoals je al aangeeft, fantastisch. Doordat je voortaan met twaalf karts tegelijk aan het racen bent is het een leuke, en vooral chaotische boel die veel mensen zal plezieren. Zeker omdat er totaal geen lag is!

Dennis: Dan is er nog de Battlemode. Nog altijd even leuk als vroeger, of niet zo bijzonder?

Dave: De Battlemode vond ik altijd leuk om te spelen. Toch vind ik de nieuwe opzet (het racen in teams en steeds terug kunnen keren als de balonnen kapot zijn) jammer. Dit haalt een deel van de spanning weg. Op de Nintendo 64 had ik nog het meeste plezier met de Battlemode, maar voor mij gaat het toch echt om het racen. Neemt niet weg dat ook de Battlemode leuk is en zorgt voor broodnodige afwisseling.

Dennis: Er zijn een aantal vernieuwingen in de game. Zo zijn er een aantal nieuwe items, kun je met 12 personen tegelijk racen (ook online), kun je stunts uithalen en zijn er motoren toegevoegd aan de game. Zijn dit welkome veranderingen?

Dave: Ik vind de veranderingen die Nintendo heeft aangebracht over het algemeen zeer goed geslaagd. Toch zijn deze veranderingen klein van aard. Het gebruik van motoren in de game is een leuke toevoeging, maar niets revolutionairs. De items zijn een stuk minder goed gelukt. Zo ben ik van mening dat door middel van de nieuwe items, de balans een beetje zoek is geraakt. Sommige oude items zijn sterker geworden en komen vaker voor (zoals het blauwe shild dat de voorste rijder torpedeert). Vroeger kwamen dit soort speciale items één keer voor, als ze al voorkwamen. Nu heb je kans dat je vier blauwe schilden om je oren krijgt en dat kan toch niet de bedoeling zijn. De nieuwe items zijn zeker leuk en zullen Mario fans zeker bekend voorkomen. Ten eerste is er het donderwolkje. Dit is een wolkje dat boven je kart maakt en je tijdelijk wat sneller maakt dan de rest. Zorg wel dat je het donderwolkje snel kwijtraakt, want na bepaalde tijd zal de bliksem uit het wolkje je raken en verkleinen. Ook is er nog een 'Powerblok' dat alle tegenstanders zal doen spinnen en de items doen verliezen. De paddestoel maakt je groter, waardoor je niet meer kan uitgleiden over bananen en je stootkracht groter wordt en er is nog de 'Bullet Bill'. Je verandert door het gebruiken van deze Power-up in een gigantische raket, waardoor je snel vooruit raast en alles en iedereen in je weg aan de kant beukt. Misschien is die laatste iets té sterk.

Dennis: En de Mii’s die in het spel verwerkt zitten, wat vind je daarvan? Zelf vind ik het een welkome toevoeging, omdat het zowel grappig als frustrerend is om de Mii van een bekende te zien grijnzen, als je bijvoorbeeld tegen een parkerende auto in de Coconut Mall aanrijdt.

Dave: Aan de ene kant is het leuk dat er Mii's in het spel zitten. Aan de andere kant wordt er ook veel misbruik van gemaakt. De Mii's passen sowieso niet echt bij de Mario Kart franchise qua stijl en vallen een beetje uit de toon. Ook heb ik online al tegen Hitler, Stalin, hoeren en ander gespuis gereden en vooral voor de jongeren onder ons is dat misschien wat minder. Maar goed, als de developer alles aan moet passen op het intelligentieniveau van sommige gamers, kan je bijna niets meer in je games verwerken. Al met al een leuke toevoeging dus.

Dennis: In totaal zijn er 32 banen, waarvan er zestien nieuw zijn. Tussen de oude banen zitten een aantal leuke zoals Delfino Square van de DS en DK Mountain van de Gamecube. Persoonlijk vind ik de nieuwe banen ook heel erg cool. Mijn favorieten zijn Coconut Mall, Bowser Castle en Maple Treeway. Kun jij je hierbij aansluiten of heb je andere favorieten.

Dave: De banen die jij opnoemt zijn inderdaad de meest originele banen. Elke baan heeft zo zijn eigen leuke stukjes. Koopa Cape is bijvoorbeeld geweldig door de afwisseling. De eerste keer dat ik door het water raasde en die pijp inviel was voor mij een fantastisch moment. Gamers die niet weten waar ik het over heb moeten de game maar snel gaan kopen! De oude banen vind ik - zeker qua grafisch opzicht - een beetje afgeraffeld. Ze zien er matig uit en er lijkt veel minder tijd in gestoken dan in de nieuwe banen.

Dennis: Grafisch gezien vind ik de banen ook erg mooi. Alles oogt lekker kleurrijk en er zijn veel objecten en personages te vinden op en rondom de banen. Wat is jouw mening hierover? En over het geluid?

Dave: De nieuwe banen zien er goed uit, al denk ik wel dat er meer te halen was uit de Wii hardware (denk aan Super Mario Galaxy). De oude banen vind ik zeer matig in grafisch opzicht en doen de Mario Kart franchise ook geen eer aan. Voordeel is wel weer dat er geen enkele slowdown in het spel optreedt.
Het geluid is prima, net zoals we van de Mario games gewend zijn. Lekker vrolijke deuntjes en de grappige stemmetjes zijn weer aanwezig. Zo gauw je Mario Kart Wii opstart en de begintune hoort zit je er weer helemaal in. Geweldig!

Dennis: Mijn eindconclusie is dat Mario Kart Wii enorm leuk is geworden. Een aantal kleine toevoegingen zorgen ervoor dat het spel iets verschilt van zijn voorgangers, maar de basis blijft hetzelfde. Het stuurtje is meer dan welkom en speelt zeer lekker. Mario Kart is het langst leuk als je het tegen meerdere spelers speelt, dus zorg ervoor dat er altijd vrienden in huis zijn, of ga online met de Wii. Je zult er geen spijt van krijgen. Dave: Mario Kart Wii is inderdaad een leuke game geworden. Toch moet ik eerlijk zijn en constateren dat er veel meer uit de game gehaald had kunnen worden. De minieme vernieuwingen (afgezien van de online modus) hadden veel meer kunnen worden uitgebreid en ook qua afwerking laat het spel wat te wensen over. Zo vind ik bijvoorbeeld de menu's helemaal niet bij de game passen. Deze zien er te donker en te simpel uit. De game is zeker leuk met meerdere mensen op de bank, of online, maar toch had ik op meer gehoopt. Een beetje de 'Super Mario Galaxy' treatment. Die game tilde de Mario franchise naar een veel hoger niveau. Dat had ik graag bij Mario Kart Wii ook gezien. Al met al een goede game, die fantastisch had kunnen zijn.

Reacties (0)

Deel je mening over dit artikel met andere GameQuarter-lezers

Plaats een reactie

Reacties laden...