Exclusiviteit is een ware bitch. Zowel Xbox 360- als PlayStation 3 bezitters hebben wel titels die ze zouden willen spelen, maar die simpelweg niet op hun platform verschijnen. Zo heeft Sony het paradepaartje Uncharted, terwijl Gears of War de harten van vele PS3 bezitters sneller laat kloppen. Mass Effect 2 leek ook lang exclusief te blijven, maar eind vorig jaar werden de Sony fanboys wakker geschud door de aankondiging van Mass Effect 2 voor hun console.
Nadat Mass Effect de PlayStation 3 al links had laten liggen, werden de PS3 bezitters niet warm of koud van de aankondiging van Mass Effect 2. Toen ontwikkelaar BioWare eind vorig jaar Mass Effect 2 voor de PlayStation 3 onthulde, was de verbazing dan ook groot. Mass Effect 2 leek namelijk lang exclusief te blijven, maar bleef dit niet. Al snel kwam de vraag naar boven of het origineel ook naar de PlayStation 3 zou komen, maar het antwoord hierop was negatief.
De vraag voor deze versie van Mass Effect 2 is dan ook of het gemis van het eerste deel goed kan worden opgevangen. Om het één en ander te verduidelijken beloofde BioWare een comic die duidelijk zou maken wat er in Mass Effect was gebeurd. Ondanks deze goedwillende bedoelingen is dit niet helemaal uit de verf gekomen. Vele vragen die je worden gesteld in Mass Effect 2 zullen bij de spelers die het origineel hebben gespeeld veel meer losmaken, dan bij de spelers die niet het universum hebben leren kennen. Dit lege gevoel komt al direct tot uiting als het verhaal nog maar net is begonnen.
In het verhaal is hoofdrolspeler Sheppard tot leven gewekt door vele hightech chirurgische ingrepen. Het universum wordt bedreigd door Reapers en Collectors. Het bestaan van de Collectors wordt door allerlei instanties ontkend. Alleen Cerberus, een extremistische pro-menselijke beweging, wil achter de Collectors aan onder leiding van de Illusive Man. Cerberus is niet nieuw en heeft al het één en andere teweeg gebracht in het eerste deel, wat je als PS3 bezitter niets van af weet. De argwaan voor Cerberus komt dan ook van vele kanten, maar de exacte reden daarvoor blijft onduidelijk. De spelers die Mass Effect 2 ingaan met de nodige bagage zullen al de nodige haatgevoelens hebben tegen Cerberus en daardoor een stuk sceptischer zijn over het werken voor de Illusive man. Hierdoor leveren de PS3 bezitters aan enige speelervaring in.
Ondanks het ontbreken van de juiste bagage blijft Mass Effect 2 een game die zijn weerga niet kent. De interactiviteit van het verhaal - zonder dat dit ten koste gaan van de verhaallijn zelf - blijft iets unieks. Er is simpelweg geen andere RPG te verkrijgen die dit een interactieve verhaallijn kan koppelen aan een adembenemend avontuur. De gevechten die Mass Effect 2 met zich meebrengt zijn episch, mede door de uitstekende A.I. van zowel je vijanden als je eigen teamleden. De combinatie van biotische- en schietwapens maken geen enkel gevecht hetzelfde, omdat er serieus tactisch moet worden omgegaan met het arsenaal dat je hebt. Niet voor niets moet je aan het begin van elke missie kiezen wie je mee neemt om de missie uit te voeren.
Naast het ontbreken van de nodige bagage is er niet veel verandering ten opzichte van de Xbox 360 versie. Zo is het spel grafisch zo goed als identiek en staat de gameplay als een huis. Enkel de toevoeging van downloadable content kan als een pluspunt worden gerekend, daar het weer voor de nodige extra uurtjes speelplezier zorgt. De downloadable content is namelijk van een uitstekend niveau en levert dus werkelijk een bijdrage aan de game. De verhalen over de betere grafische kwaliteit van de PlayStation 3 versie kunnen dan ook de prullenbak in, daar er geen positief verschil merkbaar is met het blote oog.
Conclusie
De PlayStation 3 bezitters mogen in hun handjes knijpen met de beslissing van BioWare om Mass Effect 2 naar hun console te brengen. Het epische avontuur is nog even goed als een paar maanden geleden, maar duurt nu enkel iets langer door de gratis toegevoegde DLC. Het gat dat het ontbreken van het origineel achterlaat is zeker voelbaar en doet in onze ogen dan ook wat af aan de speelervaring, maar dat weerhoudt ons er niet van het spel aan te raden voor iedereen die iets met RPG’s heeft.