The Creative Assembly is back, en deze keer met een uitbreiding voor hun geprezen game Medieval II: Total War. De game heeft als subtitel Kingdoms meegekregen, je zult namelijk met enkele verschillende koninkrijken aan de slag gaan in dit spel. Om precies te zijn vier, en elke zal je een complete campagne opzich voorschotelen. Maak je borst maar nat en hijs jezelf maar vast in soldatenuniform, want er staat je een hels avontuur van enorme proporties te wachten!
Medieval II: Kingdoms is verdeeld in vier delen, zo merk je meteen na de installatie. Je zult vier verschillende icoontjes zien op je bureaublad, één voor elke campagne. Zo is er de Americas Campaign, Brittania Campaign, Teutonic Campaign en Crusades Campaign. Voordat we elke campagne onder de loep nemen, zal ik eerst de basisprincipes van het spel uitleggen. De gameplay is verdeeld in twee delen, een “turn-based” en een “real-time” deel. Het turn-based gedeelte kan je vergelijken met het bordspel Risk, je bent in principe bezig met het veroveren van de wereld. Zo nu en dan zal je een gevecht aan moeten gaan om een bepaald gebied in te nemen. Dit is het punt waarop het spel overgaat in real-time gameplay. Je zult met een enorm leger bijvoorbeeld een fort moeten innemen, wat makkelijker klinkt dan het in werkelijkheid is. De vijand zal namelijk niet vrijwillig zijn fort afstaan, maar zal deze met man en macht verdedigen. De Total War-reeks wordt gekenmerkt door zijn combinatie van TBS en RTS, en de gevechten op grote schaal met vele units tegelijk.
Ten opzichte van het origineel, wijkt de America’s campagne het meeste af. In deze campagne zal je aan de slag gaan met onder andere de Spanjaarden, die het op Amerika hebben voorzien. Ze zullen echter flinke tegenstand krijgen van de Azteken en Maya’s. Later in de campagne zal je nog enkele nieuwe volken kunnen unlocken. Deze campagne zorgt voor een aangename afwisseling in de reeks, omdat je voorheen vaak met Europese legers op de vuist ging in plaats van indianen. Daarnaast vecht je in een andere omgeving dan normaalgesproken, wat ook weer bijdraagt aan de aangename afwisseling. De andere drie campagnes wijken wat minder af van de originele formule. Je komt herkenbare gameplay tegen, maar The Creative Assembly weet dit toch op een leuke manier te presenteren.
Een goed voorbeeld hiervan is de Brittania campagne. Je komt hier bekende en onbekende gevechten tegen, die zich af hebben gespeeld in het gebied rond Groot Brittannië. Zo zullen de Schotten strijden voor hun onafhankelijkheid, en zullen er opstanden ontstaan in Engeland. Ook hier dus genoeg ruzies om uit te vechten, welke overigens allemaal waar gebeurd zijn. De ontwikkelaar heeft erg zijn best gedaan om de gevechten zo realistisch mogelijk voor te schotelen, waardoor dit spel ook een educatieve zijde heeft. Wie heeft er nu nog geschiedenis nodig? Speel gewoon Kingdoms!
De Teutonic campagne schotelt een compleet ander strijdveld voor, namelijk Midden- en Oost Europa. Ook achter deze campagne schuilt een heel verhaal. Jij bent leider van de Teutonic orde, die het katholieke geloof wil verspreiden in Midden- en Oost Europa. Dit gebeurt niet bepaald zachtzinnig, want er wordt flink wat geknokt om dit te bereiken. Vaak zal je gebruik maken van cavalerie in de gevechten, wat zorgt voor een ietwat repetitieve gameplay. Dat is jammer, want de andere campagnes hebben dit juist weer niet.
Tot slot is er de Crusades campagne, welke overigens erg pittig is. Deze campagne situeert zich in het Midden Oosten, waar je de christenen tegen zult moeten houden om hun geloof daar te verspreiden. Je kunt natuurlijk ook als christelijk leger de strijd aan gaan met de moslims die in het gebied leven. Hetgeen wat de Crusades campagne lastig maakt, is de opdracht die je krijgt voorgeschoteld. Je zult een bepaald aantal regio’s moeten veroveren en verdedigen, en daarnaast moet je ook een aantal steden in zien te palmen binnen een bepaald aantal beurten. Leuk voor de ervaren speler, maar wellicht wat lastig voor de beginner.
Hoe lang je zoet bent met dit alles? Volgens The Creative Assembly staat er zo’n 75 uur extra gameplay voor de speler klaar. Maar geloof me, dit kunnen er wel eens veel en veel meer worden. Elke campagne heeft naast een verhaallijn namelijk ook nog een resem andere mogelijkheden, zoals Scenario’s, Custom Battles, Quick Battles en Multiplayer. Vervelen zal je je in ieder geval niet met deze uitbreiding. En als we dan toch nog een minpuntje moeten geven, dan is het de soms verstoorde balans tussen de strijdende partijen. Vaak ben je gewoon beter dan je vijand, wat ervoor kan zorgen dat je snel een gevecht wint.
Conclusie
Medieval II: Kingdoms is een zeer geslaagde uitbreiding geworden, die de speler veel te bieden heeft. Er worden vier totaal verschillende campagnes aangeboden, al is het zo dat sommige niet zo vernieuwend zijn. Zowel de ervaren Total War-speler als een nieuwkomer in de reeks, zal zeker plezier beleven aan het spel. Daarnaast is het spel ook nog eens leerzaam, want alle veldslagen die in het spel voorkomen zijn waar gebeurt. De kleine minpunten in de uitbreiding mogen de pret dan ook niet drukken. Kingdoms is een prima uitbreiding van een proportie die we lange tijd niet meer gezien hebben.