Het eerste wat opvalt als je in het begin ronddwaalt op de ruimtebasis, is dat de sfeer uit de voorgaande delen in nog grotere mate aanwezig is. Daar waar je in voorgaande delen eenzaam een planeet verkende, is Metroid Prime 3 een stuk minder anoniem. Overal zijn medesoldaten te vinden en er zijn zelfs een aantal premiejagers die je te hulp schieten. Daarnaast is er voice-acting in de game verwerkt en dat is iets wat we niet vaak zien in games van Nintendo. Deze elementen vormen samen met de rond vliegende ruimteschepen voor een sfeer die veel massaler is dan de voorgaande delen. Eigenlijk is de sfeer filmisch te noemen. De adembenemende muziek uit de voorgaande delen wordt nu afgewisseld met ware filmmuziek, zoals we dat bijvoorbeeld uit Star Wars kennen. Het gevoel dat je je in een ware strijd bevindt wordt op die specifieke momenten alleen maar vergroot.
Het uiterlijk van de game draagt ook bij aan de typische “Metroid sfeer”. Net als in de vorige twee delen worden techniek en natuur met elkaar gecombineerd. Dit zie je gelijk terug wanneer je een landing maakt op de eerste planeet. De grootse natuurlijke omgevingen worden opgevuld met technisch revolutionaire gebouwen en machines en zorgen voor een ontzettend gaaf geheel. Daarnaast heeft ieder gebied een soort thema, wat varieert van een ruimtebasis tot een gebied vol brandbare benzine. Grafisch is dit daarom ook de mooiste game die tot dusverre op de Nintendo Wii verschenen is.
Dat is maar goed ook, want de mensen die Metroid Prime kennen, weten dat er veel heen en weer gelopen moet worden. Een bekend verschijnsel is dat een deur niet open wil, omdat het een bepaald schild heeft die je met je huidige uitrusting niet kunt vernietigen. Je zult deze plek dus later in het spel nogmaals moeten bezoeken. Zo zijn er verschillende hindernissen in het spel te vinden, waarvoor een bepaalde upgrade noodzakelijk is. Het zou natuurlijk storend zijn wanneer de omgevingen niet voldoende afwisselend zijn en wanneer het spel er slecht uit zou zien. Gelukkig is dit bij Metroid Prime 3 niet het geval. Daarnaast zorgt het verzamelen van objecten, zoals missile expansions en energy tanks, ervoor dat je extra gemotiveerd bent om nogmaals terug te lopen. Voor sommige mensen zal het echter een nadeel zijn dat de vijanden telkens terugkomen, maar dat is anderzijds ook weer een traktatie, omdat je dan weer mag knallen.
De controls van de Nintendo Wii zijn namelijk ontzettend goed uit gewerkt. Zelf heb ik nooit een game op een console gespeeld waarbij het richten zo soepel verliep. Voor de beginners is er een normale besturing. Deze laat je richten door te wijzen en kan vijanden locken. Dit werkt allemaal leuk en aardig, maar voor de mensen die meer willen is er ook een geavanceerde besturing. Hier beweegt je gezicht direct mee als je richt en kun je tijdens het locken nog richten. Dit werkt zeer soepel en de makers hebben voldoende gelegenheden in het spel verwerkt om deze besturing op de proef te stellen. Zo kom je al snel een groepje vijanden tegen die om beurten hun schild voor een korte tijd weg doen. Een snelle reactie is hierbij een vereiste om deze vijanden om zeep te helpen. Met traditionele controls was dit nooit mogelijk geweest. En zo zitten er nog een aantal van dit soort zaken in de game verwerkt.
Naast het soepele richten, worden de meeste handelingen van Samus door directe bewegingen verricht. Het openen van bepaalde deuren doe je door een hendel beet te pakken, naar achteren te trekken, om te draaien en vervolgens weer naar voren te duwen. Het bedienen van panelen gaat ook door ze direct aan te wijzen met de vinger van Samus. De alternatieve vorm van Samus, de Morphball, is wederom aanwezig. De Grapple Beam wordt ook vaak gebruik en is ook erg cool uitgewerkt. Richt op een punt, lock en zwaai met de Nunchuk om de beam af te schieten en iets te grijpen. Het uit de wegruimen van obstakels wordt hierdoor leuk om uit te voeren. Daarnaast wordt de beam ook gebruikt om vijanden van hun schild te beroven. Door de beam af te vuren op het schild en de Nunchuk naar achteren te trekken, kun je het schild verwijderen.
De vijanden zijn sowieso erg gaaf. De meeste zul je niet zomaar verslaan, maar vereisen een bepaalde methode. Deze methode kun je achterhalen door ze te scannen, net als in de voorgaande delen. Weet je eenmaal hoe het moet, dan is het vaak nog behoorlijk complex. Vooral de eindbazen laten zich niet zomaar verslaan. Zo zullen de andere premiejagers voor eigen belang strijden en kom je Rundas al gauw tegen. Deze zal continu ijsrotsen op je afvuren en zich snel over een laag ijs verplaatsen. Door zijn schild kan er geen schade aangebracht worden. Je zult dus moeten wachten op het moment dat je zijn schild verwijderen kunt. Daarna moet je snel op hem gaan knallen, voordat hij een nieuw schild heeft aangemaakt. Sommige vijanden kunnen alleen met bepaalde wapens verslagen worden, die je gaande weg het spel krijgt.
Het tofste wapen is ongetwijfeld de hypermode. Samus heeft namelijk een lading Phazon in haar lichaam, waardoor ze deze mode kan activeren. Deze mode neemt wel een deel van je energie in beslag, maar zorgt er wel voor dat vijanden gemakkelijker het loodje leggen. Deze mode moet echter wel op het juiste moment en in de juiste hoeveelheid gebruikt worden, anders ben jij de gene die het loodje legt. Het ruimteschip van Samus kan ditmaal ook als wapen gebruikt worden. In moeilijke periodes kun je het namelijk inschakelen voor een luchtaanval. Dit is ontzettend cool en levert ook een flinke bijdrage aan de sfeer. Het ruimteschip is overigens in staat om op meerdere plekken te landen. Daar waar je voorheen landde op een planeet en vanuit dat punt de planeet verkende, kom je hier op meerder plekken en planeten.
Het landen op Tallon Overworld maakte een jaar of vier geleden ontzettend veel indruk op me. Dit was het begin van het grote avontuur. Het begin van een trilogie van één van de meest gave gamereeksen die ik ooit gespeeld heb. Het begin van Metroid Prime. Na het sublieme eerste deel en het net niet sublieme tweede deel, is het derde deel van de trilogie onlangs verschenen op de Nintendo Wii. Retro Studios tracht met Metroid Prime 3: Corruption een nog grootser opgezette game neer te zetten dan de voorgaande twee delen. In deze review lees je of de ontwikkelaar daarin geslaagd is of niet.
Reacties (0)
Deel je mening over dit artikel met andere GameQuarter-lezers
Plaats een reactie
Reacties laden...