Pinball is een spel dat al tientallen jaren wordt gespeeld. Hoewel het natuurlijk allemaal begon met de flipperkasten, zijn er inmiddels ook al talloze Pinball-games voor consoles en handhelds uitgekomen. Vele spin-offs, zoals Pokémon Pinball en Super Mario Ball kunnen dan natuurlijk niet ontbreken. Opnieuw is het concept van Pinball in een nieuw sausje gegoten, met als verrassend resultaat Metroid Prime Pinball.
De link tussen Pinball en het eerder genoemde Pokémon is niet erg moeilijk te leggen: een Pokéball. Voor iedereen die ooit een Metroid game gespeeld heeft is het verband ook niet moeilijk om te vinden: Samus vormt in haar Morph Ball stand namelijk de perfecte flipperbal.
Als Morph Ball ga je dus het avontuur aan in Metroid Prime Pinball. Dat je een avontuur aangaat in een flipperspel klinkt misschien raar, maar in dit spel is er echt een adventure-mode aanwezig. In deze mode draait het allemaal om Artefacts. Deze waardevolle voorwerpen krijg je wanneer je een opdracht of eindbaas hebt gehaald en zorgen ervoor dat je kan ‘reizen’ tussen de verschillende flipperkasten of zelfs een hele nieuwe kast vrij kan spelen.
Jammer genoeg gebeurt dit vrijspelen van nieuwe kasten niet erg vaak. In het begin zijn er al twee volwaardige flipperkasten in zowel de Single Mission Mode (vrij flipperen) als de Multi Mission Mode (adventure-mode) vrijgegeven. Er zijn in totaal zes kasten, waarvan er twee in het begin zijn vrijgegeven. Twee anderen zijn kasten waarin je een eindbaas moet verslaan. De speelduur van deze game zou veel langer geweest zijn wanneer er meerdere kasten in het spel zaten. Nu voelt het een beetje goedkoop aan.
Een ander minpunt aan de Multi Mission Mode, is dat je altijd moet beginnen bij de in het begin vrijgegeven kasten. Hoeveel kasten je ook hebt vrijgespeeld, deze twee kasten vormen altijd het begin van je avontuur, wat het spel vooral in het begin wat saaier maakt. Dat is jammer, want naast dat je even moet wennen aan het wat saaiere begin, moet je ook wennen aan de hectische start. Wanneer je het spel voor het eerst speelt komen er zo veel dingen tegelijk op je af en kan je op zo veel verschillende manieren Artefacs halen dat je even de kluts kwijt bent. Ook het reizen tussen de verschillende kasten is in het begin wat onduidelijk, maar na het spel wat langer gespeeld te hebben wordt alles duidelijk en veel minder saai.
Ondanks dat er maar zes kasten in het spel zitten, kun je jezelf met deze kasten toch goed vermaken. Het kost een behoorlijke tijd om alle kasten vrijgespeeld te hebben. Of je het spel daarna nog lang zult spelen hangt echter helemaal van jezelf af. Ben je iemand die graag hi-scores verbeterd, dan zul je van dit spel nog lang plezier beleven. Ben je echter iemand die na het uitspelen van de adventure-mode nog maar af en toe het spel oppakt, dan geniet je nog maar relatief kort van dit spel.
Toch zal je het spel, ook al behoor je niet tot de eerstgenoemde groep, nog vaak oppakken. Dit komt doordat Metroid Prime Pinball erg verslavend en gevarieerd is. Niet alleen de kasten zijn gevarieerd, maar ook de verschillende manieren waarop je Artefacts kunt verzamelen en punten bijeen kan rapen zijn erg verschillend van elkaar. Naast alle gebruikelijke flippertoestanden, zoals ramps en meerdere ballen, zijn er tal van nieuwe elementen in het spel gestopt. Zo zul je Metroids, Space Pirates en de Triforce moeten bestrijden in het spel en zul je zelfs in de Combat-stand vijanden moeten beschieten. Zelfs de welbekende Wall Jump is aanwezig in het spel. Ook heeft het ontwikkelingsteam achter dit spel nog een andere element in Metroid Prime Pinball geïntroduceerd, namelijk het laten trillen van het scherm door middel van een tik met de stylus. Volgens de makers kun je met zo’n tik de bal van richting laten veranderen waardoor je minder snel de bal kwijtraakt. Als je intens met het spel bezig bent, vergeet je dit echter simpelweg te doen. Wanneer je er wel aan denkt, werkt dit principe echter ook niet, want een stylus erbij pakken onder het spelen werkt gewoon niet.
Mede doordat de gameplay van Metroid Prime Pinball helemaal is aangepast aan de Metroid serie, ademt het spel echt de sfeer van deze reeks uit. Het spel ziet er helemaal uit zoals we van de serie gewend zijn, met mooie, sfeervolle en gedetailleerde kasten. Verrassend is dat het spel, zelfs met drie ballen op het scherm, nog enorm soepel draait. Nooit zul je enige vertraging zien of zal de game haperen. Ook het geluid is erg mooi en sfeervol. Het sluit perfect aan bij de graphics om zo de ultieme Metroid sfeer neer te zetten.
Ook zit er in het spel nog een kleine multiplayermodus verwerkt, waarin je één tafel lokaal tegen je vrienden kan spelen. Toch is en blijft Pinball een singleplayer spel, omdat het juist dan zo verslavend en intens spannend is. Het gratis bijgeleverde Rumble-pack maakt deze spanning alleen nog maar groter, omdat je jezelf dan echt inleeft in het spel. Een leuke toegevoegde extra, die het spel echter niet nog beter kan maken dan dat het al is.
Conclusie
Metroid Prime Pinball introduceert een heel nieuwe flipperervaring. Het spel weet de sfeer en gamplay van de Metroid serie perfect om te zetten in een flipperspel. Prachtige velden, nieuwe elementen en een vlotte gameplay sieren dit spel. Het is jammer dat het spel een aantal minpunten met zich meedraagt, waardoor dit niet de ultieme Pinball-ervaring wordt, maar het komt wel dicht in de buurt.