Keiji Inafune. Het is een naam die je plotseling overal op ziet duiken. Als een van de kopstukken achter de Megaman-serie was er geen twijfel over mogelijk dat deze Japanner na zijn vertrek bij Capcom wel op zijn pootjes terecht zou komen, maar we zien hem nu wel op heel onverwachte plekken verschijnen. Zo werd tijdens de E3-presentatie van Microsoft bekend gemaakt dat Inafune de producer is voor een Xbox One exclusive genaamd ReCore. Maar ook op Kickstarter is hij te vinden met een succesvolle campagne voor The Mighty No.9 en een nieuwe campagne voor Red Ash. Een andere game waar hij aan gewerkt heeft is Azure Striker: Gunvolt, waar de nieuwe eShop release MIGHTY GUNVOLT een spin-off van is.
Er zit een klein leugentje verstopt in de vorige zin, want MIGHTY GUNVOLT was al langer te krijgen voor de 3DS. Het was enkel niet te koop. In plaats daarvan kreeg je de game gratis bij aankoop van Azure Striker: Gunvolt of als je de Kickstarter van The Mighty No.9 steunde. Een extraatje dus, wat zorgen baart over in hoeverre de game op zichzelf kan staan.
Me no speak English
De eerste paar seconden voel je al nattigheid, wanneer je het plot van de game uitgelegd krijgt in een stukje tekst dat zo slecht vertaald is dat zelfs het team achter Google Translate zich een bult zou lachen. Maar na de regen komt altijd de zon en wanneer je daadwerkelijk begint met spelen ontpopt MIGHTY GUNVOLT zich als een platformgame die oogt en speelt als een game uit het GameBoy-tijdperk.
Hóe de game begint, hangt af van het karakter dat je kiest. Gunvolt wordt namelijk in deze game vergezelt door The Mighty No.9’s Beck en Ekoro uit Gal*Gun, een game die nooit buiten Japan verscheen. Elk van deze karakters heeft unieke vaardigheden die je speelstijl beïnvloeden.
De illusie van keuze
Gunvolt heeft een dubbele sprong en heeft buiten zijn geweer een belachelijk krachtige laser die je zelf kan richten tot zijn beschikking. Ekoro kan echter zweven en vijanden tot haar zijde laten bekeren. En dan heb je nog Beck, die over de grond kan glijden.
Ongeacht welk karakter je kiest, zul je getrakteerd worden op vijf levels met elk een boss fight en een zesde level die enkel uit een boss fight bestaat. MIGHTY GUNVOLT is niet bepaald moeilijk te noemen en binnen een half uurtje speel je dus wel de levels van een karakter uit. Erg kort, maar er zijn drie van deze helden. En dan kom je erachter dat het enige verschil in hun levels de volgorde is en dat het herspelen van de game met een ander karakter dus verwaarloosbare meerwaarde heeft.
Conclusie
MIGHTY GUNVOLT is als uit eten gaan in een chique restaurant. Het is wel lekker, maar de muizenhapjes laten je onvoldaan achter. Met (hooguit) anderhalf uur aan gameplay en een wel erg lage moeilijkheidsgraad weet de game dan ook nooit het gevoel van een veredelde demo te ontstijgen. En niemand staat erom te springen om voor een demo te betalen.