Mortal Kombat (9) maakte vorig jaar een glorieuze comeback op de Xbox 360 en PlayStation 3. Na vele teleurstellende delen op de vorige generatie consoles wist dit deel de vergane glorie terug te krijgen door positieve reacties van zowel de gamers als de pers. Een goede reden dus om de bloederigste beat’em’up ook naar Sony’s nieuwste handheld te brengen lijkt mij dus.
Mortal Kombat Vita is meer dan een simpele port van de originele games. Zo is de game gebaseerd op de Komplete Edition die later verscheen, waardoor we ook met karakters als Freddy Krueger en Skarlet aan de slag mogen en kunnen genieten van het best gebalanceerde gevechtssysteem. En omdat de Vita van Sony is, zit ook Kratos in de game. Maar er is meer! Special voor de Vita-versie heeft Neatherrealm een aantal extra’s toegevoegd. Zo is een Cut The Rope-achtige minigame waarbij je lichaamsdelen door pulp moet herleiden. Maar voor je je in deze nieuwe content gooit zul je je waarschijnlijk eerst in de story mode verdiepen.
Tijdens de opening zie je hoe de vechters van Mortal Kombat levenloos op de grond liggen. Dondergod Raiden is in gevecht met emperor Shao Kahn, een strijd die hij verliest. Wanneer alles verloren lijkt, gebruikt hij een magisch amulet om visioenen naar zichzelf in het verleden te sturen. Tijd om deze apocalypse te voorkomen!
Tijdens de storyline zul je een aantal hoofdstukken afwerken. In elk hoofdstuk krijg je een ander personage onder de knoppen voor de duur van gemiddeld vier gevechten. De vier gevechten worden gaandeweg moeilijker, zodat je niet gelijk een probleem hebt als je een personage moet besturen waar je niet bekend mee bent.
Het verhaal wordt overladen met cutscenes, die werkelijk een feest voor het oog zijn. Des te harder is de klap wanneer deze dan naadloos overlopen in de werkelijke gameplay. De Vita versie oogt nog steeds erg goed, maar het verschil is wel even slikken. Het stemwerk tijdens de cutscenes en de gevechten is echter wel van consistent hoog niveau, al is het wel wat aan de zachte kant.
De game loopt net zo vloeiend als op de consoles, als is de besturing soms wel problematisch. Dit is niet de schuld van Neverrealm, maar van de lay-out van de Vita. Tijdens een beat’em’up prefereren veel spelers, waaronder ik zelf, de D-pad boven een analoge stick. Maar vanwege de plaatsing van de D-pad ten opzichte van de linkerstick wil je de tweede nog wel eens per ongeluk aanraken waardoor je combo in het honderd kan lopen. Met een beetje oefening is dit te voorkomen, maar jammer is het wel. De storyline is goed voor ongeveer drie a vier uur gameplay inclusief een belachelijk moeilijke eindbaas. Maar wees niet getreurd, want er is genoeg andere content om je zoet te houden.
Hierbij denk ik dan vooral aan de Tower Challenges en Bonus Tower Challenges. Twee modi waarin de spelers 400+ opdrachten krijgt om te volbrengen. Voor het volbrengen van al deze missies kun je makkelijk een uur of zeven op de klok erbij tellen, iets wat het totaal al behoorlijk laat oplopen. Natuurlijk mag de gouwe ouwe arcade mode, evenals enkele minigames niet ontbreken.
Tijdens al deze modi verdien je Mortal Koins, het betaalmiddel in Krypt. Krypt is een enorme vlakte met graven, lijken en tombes. Tegen betaling kun je deze vernielen om zo de content die erin verscholen zit te onthullen. Hierbij kan je denken aan muziek, alternatieve kostuums, nieuwe fatalities en artwork. Het is leuk bedacht, maar om telkens dezelfde cutscenes te zien wordt al snel irritant.
Het belangrijkste aan een beat’em’up is zonder twijfel de multiplayer. Gelukkig loopt deze zowel ad-hoc als online als een tiet. Bij een beat’em’up is lag funest, maar tijdens de vijf uur die ik online heb doorgebracht heb ik dit slechts eenmaal meegemaakt, wat waarschijnlijk te wijten valt aan de slechte verbinding van mijn tegenstander. Alle speciale modi en bonussen van de singleplayer zijn overgeheveld naar de multiplayer, zodat je helemaal naar eigen smaak een match kan inrichten. Bij de matchmaking zet ik nog een beetje mijn vraagtekens, maar dat mag de pret niet drukken.
Conclusie
Mortal Kombat Vita is een meer dan geslaagde overzetting van Mortal Kombat. Met alle DLC en unieke extra content maakt het de game zelfs interessant voor de mensen die de consoleversie al in bezit hebben. De singleplayer zal je ruim tien uur zoet kunnen houden, maar de geweldige multiplayer is oneindig houdbaar.