hotness 0
MotoGP 23
News

MotoGP 23

Scheur het nieuwe jaar in!

Gepost door

Vorig jaar schreef ik een review over MotoGP 22. Die game kreeg 85 punten, wat de score is voor een zeer goede game en dat is niet onterecht. Na de review ben ik regelmatig lekker rondjes wezen rijden op mijn virtuele tweewieler en ik heb genoten van iedere race. Inmiddels zijn we een jaar verder en is MotoGP 23 aan de beurt. Wat kan er in een jaar veranderd zijn? Wat is nog hetzelfde? Voelt deze game zo anders dat het de prijs rechtvaardigt of voelt dit aan, zoals veel andere games waar ieder jaar een nieuwe versie van uitkomt, als een pure cashgrab? We gaan het zien in deze review.

MotoGP 23 is een racegame op de motor, waarbij je kunt racen in drie competities. MotoE is de elektronische variant van de snelle motor. Moto3 en Moto2 zijn de lagere divisies voor de racemotoren en dan is er de bekende MotoGP, de hoofdklasse. Ook MotoE, de elektronische variant van de MotoGP, is weer van de partij.

Er zijn verschillende modes waarin je kunt racen. Zo zijn er de standaard modes die je bij bijna iedere racegame hebt. Je kunt kiezen uit Grand Prix, waarbij je voor één parcours het volledige kwalificatietraject afgaat. In Championship ga je het volledige kampioenschap af voor een competitie naar keuze. Je kunt tevens aangeven welk parcours je wilt rijden en welke niet. In de Time Trial kun je jouw tijden verbeteren en je kunt bekijken hoe goed je het hebt gedaan tegenover de rest van de wereld. Tijdens al deze modi kun je kiezen met welk team en coureur je wilt racen.

MotoGP 23

Er zijn trainingen die je kunt doen, wat voor beginners zeker een aanrader is om te volgen. Tijdens deze trainingen worden de mechanics van de game uitgelegd. Als je daarna nog niet uit getraind bent, kun je kiezen om over segmenten van tracks te racen en te bekijken hoe goed je deze segmenten onder de knie hebt. Ook dit is leuk voor de perfectionisten. Het is tevens interessant om hier een blik op te werpen als leek. Om deze segmenten in de vereiste tijd te voldoen moet je behoorlijk goed kunnen rijden en dit kan best wel een uitdaging zijn.

Tot zover is alles hetzelfde vergeleken met vorig jaar, behalve dat nu de Sokoi International Racetrack in Kazachstan is toegevoegd. Dit jaar wordt deze voor het eerst bezocht door deze competitie. In MotoGP 22 had je alle modussen die je nu weer terugziet en daar is niet veel in veranderd. Vorig jaar was er echter wel nog een campaign waarbij je de hoogtepunten na moest spelen van het legendarische jaar 2009. Hier ontbreekt ieder spoor van in deze game, wat jammer is. Het was leuk geweest als er een dergelijke modus in de game was toegevoegd, maar helaas. Hier is niets van terug te vinden.

Het maken van een carrière

De Career Mode is helemaal vernieuwd. Daar merk je overigens niet zo heel veel van. Je maakt jouw eigen personage en je kunt jouw outfit en motor helemaal vol met mooie stickers plakken en een likje verf geven. Daarna doe je een paar races voor Moto3 en van daaruit krijg je contracten aangeboden door diverse teams. Deze contracten zijn gebaseerd op hoe je hebt gepresteerd in de Moto3. Wanneer je wedstrijden wint kom je al snel in de MotoGP terecht, maar is jouw klassering altijd matig, dan ga je door naar de lagere competities.

MotoGP 23

Om daarna te blijven winnen moet je motor worden aangepast. De eerste kopman van het team beslist wat de wijzigingen zijn. Op het moment dat als rookie in de MotoGP komt, heb je niets te zeggen over jouw trouwe racemonster. Je zult je moeten bewijzen om kopman te worden, alvorens jij gaat over de technische ontwikkelingen. Dit is nieuw en geeft een extra drive om jouw teammaat niet te veel te helpen. Onderlinge competitie is ook competitie.

Verder is er iets toegevoegd waar ik persoonlijk helemaal niet vrolijk van word: social media doet zijn intrede in de game. Na iedere wedstrijd krijg je berichtjes van diverse mensen, zoals je teammaat of een andere coureur. Er verschijnt een tekstje in beeld en jij kunt met twee antwoorden reageren. Het eerste antwoord is verbroederend en vriendelijk en het tweede antwoord is persoonlijker en daarmee ook misschien kwetsend voor degene die jou het berichtje stuurt. Daarmee kun je bepaalde coureurs het vuur aan de schenen leggen en dit ga je terugzien tijdens de race. Mijn probleem met dit soort opties is dat het allemaal goed bedoeld is, maar ik speel een game om te racen en niet om berichtjes naar andere coureurs te sturen.

A.I. is in de afgelopen maanden in de wereld van de IT en dus ook in games een modewoord geworden. Als jij iets moderns wilt maken en het heeft iets met computers van doen, dan moet je er het woord A.I. naast zetten. MotoGP 23 kan niet anders dan meegaan met de rage. Het is dan ook geen verrassing dat de AI is verbeterd. Alle teams upgraden de motor allemaal op hun eigen manier tijdens een seizoen, waardoor het rijgedrag van de A.I. van iedere coureur ook andere rijstijlen heeft. Merk je hier over het algemeen genomen iets van? Jazeker. Het gedrag is verbeterd en ik had soms moeite om te kunnen winnen op het niveau normal. In MotoGP 22 reden alle coureurs redelijk netjes op een rijtje en vielen ze bijna niet aan, maar in MotoGP 23 zijn de coureurs veel meer een individu en rijden sommige agressiever dan andere. Dat is op zichzelf erg mooi, gezien het feit dat ik bij mijn reviews van MotoGP 22 de A.I. van de tegenstanders niet geweldig vond. Dit is dus zeker een verbetering.

MotoGP 23

The art of racing

Het racen zelf heeft ook een flinke aanpassing ondergaan en ook dat heeft met de besturing te maken. Het rijden in een motor is geen eenvoudige klus. Je rijdt op een voertuig van honderden kilo's dat gewoon om kan vallen als je niet snel genoeg gaat of als je te hard door een bocht gaat. Een beetje hulp is voor veel mensen dan ook echt nodig, anders is het besturen van de motor niet leuk meer. Hiervoor is het Neural Aid System in de wereld gebracht. Hier wordt gebruikgemaakt van een neural network om te helpen met de besturing. Een neural network is een serie algoritmen die de relatie van verschillende soorten data herkent en daarmee probeert een bepaalde handeling zo goed mogelijk na te bootsen. Het is met dergelijke veranderingen altijd heel lastig om te testen of dit tot verbeteringen leidt vergeleken met eerdere versies. Ik vond persoonlijk niet echt een verschil in de assistentie settings in vergelijking met het vorige deel. Wanneer je kiest om bijvoorbeeld hulp te krijgen bij het sturen, wordt je heel rustig bijgestuurd als je door een bocht wilt, zodat je niet uit de bocht vliegt. Nu zal dit dus intelligent gebeuren, maar daar merk je in de praktijk helemaal niets van. Het staat echter heel mooi op de folder en het kan best zijn dat in de toekomst dit systeem zo goed wordt dat het leidt tot een revolutie. Dat is echter nu nog niet.

Een nieuwe feature in de game die wel echt gevolgen heeft voor het spelverloop, is dynamisch weer. In het verleden was het type weer van tevoren voorspeld en tijdens de race kon dit niet veranderen. Nu kun je tijdens de race in een enorme plensbui terechtkomen, wat een zeer interessant gevolg heeft. Als je in een regenbui terecht komt met jouw snelle gladde banden en het wegdek is opeens nat, dan moet je er doorheen zien te komen tot het moment dat je in de pitstraat bent. Als iedereen in de pitstraat is, start de race opnieuw vanaf het punt waar de race is gestopt. Überhaupt zijn de weereffecten in de game zeer goed gemaakt. De glinstering op het asfalt in de regen is prima en ook de mist die ontstaat door al het opspattende water is een lust voor het oog.

Conclusie:

MotoGP 23 is een jaartje verder en de nodige aanpassingen in de competitie zijn netjes bijgevuld. Voor dit seizoen ben je weer helemaal up-to-date. Nu is er dynamisch weer en dit maakt de spelervaring wel wat beter. Ook dat de coureurs tijdens de races individueler rijden dan in het voorgaande deel is zeker een pluspunt. Hoewel je niets merkt van het Neural Aid Systeem, die assistentie geeft bij het besturen van de motor, is er niets mis mee. Wat wel jammer is, is dat ze Season 2009 volledig uit hebben gehaald. In de plaats is een heel nieuwe Career die, als je er goed naar kijkt, niet veel meer is dan die in MotoGP 22 al aanwezig was. Het enige verschil is dat je nu vragen kan beantwoorden op sociale media, wat een beetje een rare mechanic is in deze game. Je speelt geen visual novel, maar een racegame. Al met al is het een goed vervolg, maar wel met heel weinig zichtbare verbeteringen en één leuk onderdeel dat weg is gehaald en waar geen echte vervanger voor in de plaats is gekomen. Ik kan dan ook niet anders tot de conclusie komen dat deze game niet zo hoog scoort als het vorige deel. Dat betekent wel dat het nog altijd een prima racegame is.

0 reacties op "MotoGP 23"